Gå til innhold

Skjerm m/freesync


Pussle

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har rotet litt rundt på forumet, google og lest en flott faq som en bruker har lagt ut. Eneste problemet er at jeg sitter igjen med flere spørsmål.

 

Vurderer å anskaffe meg en 144hz skjerm. Jeg er ingen hardcore gamer så jeg har sett på skjermene i klassen mellom 2000 til 3000 og de kjører freesync. (Asus, AOC, Samsung mm)

 

Betyr det at det er bortkastet å kjøpe en slik skjerm når jeg sitter med et nvidia 1060 6gb kort og i5-4670 prosessor, at jeg ikke vil oppnå 144hz, vil bare få tearing, flimring og dårlige farger og en skjerm med forferdelig innsynsvinkel?

 

Hadde blitt veldig glad for noen innspill

 

vh

Kristian 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Om du har Nvidia skjermkort vil jeg nok anbefale deg å kjøpe en gsync skjerm framfor en freesync. 

 

Det å få til å funke på nvidia er ikke noe særlig enkelt, og det koster mye mer. 

 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

En skjerm med Gsync kan koste opp til 2000kr mer enn en tilsvarende med Freesync. 
Du kan forsåvidt kjøpe hvilken monitor du vil og bruke Vsync (i settings) for å redusere tearing. Du får bare ikke brukt Gsync/Freesync.

Har du ikke budsjett til en Gsync monitor kan du like gjerne kjøpe en med Freesync. Freesync skal ikke koste noe ekstra.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Takk for gode innspill. Da lurer jeg på om jeg skal være så ellevill å kjøpe en skjerm med freesync, til tross for at jeg sitter på et nividiakort, og håper jeg går fra bra til bedre.

 

Jeg vet ikke om det har kommet helt klart frem her. Men om du kjøper en skjerm med Freesync, så vil den fungere som en helt vanlig skjerm med ditt skjermkort. Muligens må/bør du skru av freesync i skjermens OSD meny dersom skjermen leveres med Freesync skrudd på som standard, men jeg tror ingen av dem gjør det.

 

Av og til når en Freesync skjerm er på tilbud, er den den billigste 144Hz skjermen du får tak i. Du måtte altså betalt ekstra for å slippe Freesync! :p Og i et slikt tilfelle gir det selvsagt ikke mening å kjøpe en skjerm uten Freesync om den med Freesync som er på tilbud vil dekke dine behov.

 

Nå blir det jo ellers slik da, at du ikke kommer til å vite hva du går glipp av uansett, så lenge du ikke kan aktivisere Freesync på skjerm/skjermkort. Men det er altså et teknologi som i flere tilfeller er veldig kjekk å ha. Så om jeg var deg, ville jeg vurdert å se etter en G-Sync skjerm på finn.no for eksempel. Da kan du jo få dem ned i den prisen du så for deg.

 

Om du går for en 144Hz skjerm med eller uten Freesync, så har nVidia lansert en ny type sync for vanlige skjermer som heter "Fast sync", og den kan være å foretrekke fremfor "VSync".

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det har kommet helt klart frem her. Men om du kjøper en skjerm med Freesync, så vil den fungere som en helt vanlig skjerm med ditt skjermkort. Muligens må/bør du skru av freesync i skjermens OSD meny dersom skjermen leveres med Freesync skrudd på som standard, men jeg tror ingen av dem gjør det.

 

Av og til når en Freesync skjerm er på tilbud, er den den billigste 144Hz skjermen du får tak i. Du måtte altså betalt ekstra for å slippe Freesync! :p Og i et slikt tilfelle gir det selvsagt ikke mening å kjøpe en skjerm uten Freesync om den med Freesync som er på tilbud vil dekke dine behov.

 

Nå blir det jo ellers slik da, at du ikke kommer til å vite hva du går glipp av uansett, så lenge du ikke kan aktivisere Freesync på skjerm/skjermkort. Men det er altså et teknologi som i flere tilfeller er veldig kjekk å ha. Så om jeg var deg, ville jeg vurdert å se etter en G-Sync skjerm på finn.no for eksempel. Da kan du jo få dem ned i den prisen du så for deg.

 

Om du går for en 144Hz skjerm med eller uten Freesync, så har nVidia lansert en ny type sync for vanlige skjermer som heter "Fast sync", og den kan være å foretrekke fremfor "VSync".

 

Takker for godt innlegg.

 

Når du skriver helt vanlig skjerm, mener du at jeg ikke vil oppnå 144 hz, og jeg kan spare meg bryet, for det vil ikke bli noen forbedring?

Lenke til kommentar

Takker for godt innlegg.

 

Når du skriver helt vanlig skjerm, mener du at jeg ikke vil oppnå 144 hz, og jeg kan spare meg bryet, for det vil ikke bli noen forbedring?

 

Nei nei, jeg mener den vil fungere som en vanlig 144Hz skjerm, den vil bare ikke få utnyttet sin evne til å synce adaptivt med fps i spill. Freesync skjermer må ha AMD skjermkort for å få adaptive sync, mens Nvidia skjermkort kun gir adaptive sync med G-Sync skjermer.

Lenke til kommentar

Nei nei, jeg mener den vil fungere som en vanlig 144Hz skjerm, den vil bare ikke få utnyttet sin evne til å synce adaptivt med fps i spill. Freesync skjermer må ha AMD skjermkort for å få adaptive sync, mens Nvidia skjermkort kun gir adaptive sync med G-Sync skjermer.

Glimrende. Da fikk jeg svaret på det jeg har googlet istykker nettet på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...