Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bursdag på budsjett


Anbefalte innlegg

Trenger noen gode tips til feiring av en gutt sin 9 års dag. Gjerne så rimelig som mulig.

Jeg har vært langtidssykemeldt og på grunn av krøll hos nav lever vi for øyeblikket på en inntekt + sparepenger.

Planen var kinobursdag for å gjøre det enklere med tanke på sykdommen min og den manglende plassen hjemme.

Etter litt frem og tilbake har vi kommet frem til at vi rett og slett ikke kan ta oss råd til det nå siden vi ikke vet når jeg får neste utbetaling og om jeg vil få etterbetalt for perioden jeg har gått uten penger.

 

Så jeg trenger gode tips til hvordan vi kan gjøre feiringen best mulig for 9 åringen, vi har begrenset med plass inne og det er meldt bøttevis med regn så langt værmeldingene viser, så uteaktiviteter er ganske utelukket dessverre.

Tips til både aktiviteter og mat/kaker/snacks som er poppis taes i mot med takk.

Regner med de vil bli ca 10 stykker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei. 

 

Hvor er det dere bor? Det kan jo være det er mulig å finne på aktiviteter som ikke koster penger i byen dere bor i? Det finnes jo som regel enkelte offentlige tiltak. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Hei.

 

Hvor er det dere bor? Det kan jo være det er mulig å finne på aktiviteter som ikke koster penger i byen dere bor i? Det finnes jo som regel enkelte offentlige tiltak.

Vi bor i er tettsted utenfor en liten by.

Det er ingen slike muligheter her.

 

Vi har plass til alle inne.

Men det begrenser seg litt på aktiviteter vi kan ha.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Vi bor i er tettsted utenfor en liten by.

Det er ingen slike muligheter her.

 

Vi har plass til alle inne.

Men det begrenser seg litt på aktiviteter vi kan ha.

 

Den er grei. 

 

Tenker jeg avstår fra å kommentere videre da jeg ikke har så mye erfaring med dette. 

 

Håper du finner en løsning, er kjipt for barnet å ikke ha en skikkelig bursdag, så flott at du prøver å finne på noe!  :w00t:

Lenke til kommentar

Regner med at det er en barnebursdag du snakker om, hvor klassen til barnet er invitert?

 

Husker fra min egen barndom at vi brukte å ha innendørsleker som Adjektivfortelling som en felles aktivitet, ellers var det bare å leke oss i mellom, blåse opp ballonger og var egentlig ikke så viktig at det skulle være så mye planlagt aktivitet, mener å huske at mor og far var veldig flink til å stelle i stand å dekket bord med Bursdagskake, skolebrød og brus.. Ellers kan man jo velge å ikke ha bursdagene over så mange timer.. 2-3 timer er mer en nok for de voksene som trolig får hodepine etter noen få timer :p

 

Kan vel også nevne at lokalt her så stopper som regel barna og ha barnebursdager etter fylte 10 år, liten enighet skoleklassen til stedatra mi har kommet til enighet om iallefall.. 

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Når jeg var liten så var set alltid pølser i pølsebrød, brus, en sjokoladekake innsamling av adjektiver som nevnt over og adjektiv fortelling etterpå. Så var det vanligvis en film for så fri lek eller politi og røver ute om det var vær. Det var kjekke bursdager som ikke koster så mye.

 

Tidene har jo endret seg. Idag er vel den store lidenskapen til alle i den alderen minecraft? Er det en idé å sette opp en pc i stuen og lage en liten konkurranse hvor de som vil kan sette seg ned og få f.eks 5-10 minutter til å bygge det "fineste" huset også stemmer ungene. En 1, 2 og 3 premie og en premie til alle som var med?

 

Stolleken var alltid en vinner.

 

Gjemsel.

 

Vår er dinosaurfrelst så vi hadde planer om en dinosauregg jakt. Blås opp ballonger, og lap papir mache over den. Mal det så det ser ut som dinosauregg. Det er jo best i hagen men kan også fungere inne. (Nå er vår yngre enn deres, så kanskje dette er lame for 9 åringer).

 

Tema på bursdagen kan være gøy for unger. Koster lite med et kostyme idag. Alt etter hvor lenge til så kan man bestille mye billig fra wish. Mange foreldre liker dårlig å bli presset til utlegg så kanskje en enkel "red vs blue" kan passe bedre? Da kan det legges opp til masse konkurranser hvor ungene deles opp i lag etter farge og vinnerlag kåres.

 

Men igjen - unger leker godt alene, så man trenger ikke planlegge så mye for at barn skal ha det gøy.

Lenke til kommentar

Lag kino hjemme!

 

Koster lite å lage en kiosk og sette på en film på Netflix. Eller leie en om det er mulig.

 

Lag en kiosk, send ut invitasjoner som er kinobilletten og som må fremvises i døra for å komme inn.

 

Jeg leide billig lokale (300,-) og inviterte klassen til VIP-party. Invitasjonen var inngangsbillett, kjøpte inn rød løper, og barna fikk servert pølser og pølsebrød på spyd og alle kaker var laget i miniformat slik at de kunne småspise når de ville. Vi hadde karaoke med YouTube karaokesanger. Det ble en slager som barna fortsatt snakker om og spør meg om vi skaø ha neste gang.

 

Anonymous poster hash: 44ff4...9a7

Lenke til kommentar

Eg hadde startet en liten innsamling. Er overraskende mange som smeller døren igjen til de som banker på døren, men som gladelig gir noen kr når folk spør privat.

Gir deg med glede 300 kr om du gir meg ett kontornr i håp om at eg kan bidra til at dere får dere en fin dag!

Tusen takk! Blir helt rørt av hvor fantastiske mennesker som finnes!

Men jeg ville ikke følt meg spesielt bra om jeg tok inmot penger sånn, det er mange som trenger det mer enn oss.

Vi er egentlig ikke en familie som har dårlig råd, vi er bare kommet opp i en kjip situasjon som forhåpentligvis er over snart.

Vi vil selvfølgelig gi 9-åringen en fantastisk feiring med klassevennene, men kan ikke det gjøres hjemme også?

Vi har alltid valgt å bestille bursdag på kino eller lekeland. Det er dyrt men enkelt og de aller fleste gjør det på den måten.

Tror han har vært i en hjemmebursdag siden han begynte på skolen. Så hvorfor ikke prøve snu den trenden?

Lenke til kommentar

Regner med at det er en barnebursdag du snakker om, hvor klassen til barnet er invitert?

 

Husker fra min egen barndom at vi brukte å ha innendørsleker som Adjektivfortelling som en felles aktivitet, ellers var det bare å leke oss i mellom, blåse opp ballonger og var egentlig ikke så viktig at det skulle være så mye planlagt aktivitet, mener å huske at mor og far var veldig flink til å stelle i stand å dekket bord med Bursdagskake, skolebrød og brus.. Ellers kan man jo velge å ikke ha bursdagene over så mange timer.. 2-3 timer er mer en nok for de voksene som trolig får hodepine etter noen få timer :p

 

Kan vel også nevne at lokalt her så stopper som regel barna og ha barnebursdager etter fylte 10 år, liten enighet skoleklassen til stedatra mi har kommet til enighet om iallefall..

Tusen takk for godt forslag.

Adjektivfortelling kan nok bli gøy.

Jeg vil ikke ha noe fullpakket skjema fra de kommer til de går, men gjerne noe i back up om noen skulle falle utenfor å kjede seg. Vil ikke at gutten vår skal få høre igjen at noen kjedet seg i bursdagen hans.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg var liten så var set alltid pølser i pølsebrød, brus, en sjokoladekake innsamling av adjektiver som nevnt over og adjektiv fortelling etterpå. Så var det vanligvis en film for så fri lek eller politi og røver ute om det var vær. Det var kjekke bursdager som ikke koster så mye.

 

Tidene har jo endret seg. Idag er vel den store lidenskapen til alle i den alderen minecraft? Er det en idé å sette opp en pc i stuen og lage en liten konkurranse hvor de som vil kan sette seg ned og få f.eks 5-10 minutter til å bygge det "fineste" huset også stemmer ungene. En 1, 2 og 3 premie og en premie til alle som var med?

 

Stolleken var alltid en vinner.

 

Gjemsel.

 

Vår er dinosaurfrelst så vi hadde planer om en dinosauregg jakt. Blås opp ballonger, og lap papir mache over den. Mal det så det ser ut som dinosauregg. Det er jo best i hagen men kan også fungere inne. (Nå er vår yngre enn deres, så kanskje dette er lame for 9 åringer).

 

Tema på bursdagen kan være gøy for unger. Koster lite med et kostyme idag. Alt etter hvor lenge til så kan man bestille mye billig fra wish. Mange foreldre liker dårlig å bli presset til utlegg så kanskje en enkel "red vs blue" kan passe bedre? Da kan det legges opp til masse konkurranser hvor ungene deles opp i lag etter farge og vinnerlag kåres.

 

Men igjen - unger leker godt alene, så man trenger ikke planlegge så mye for at barn skal ha det gøy.

Tusen takk for forslag.

Minecraft er dessverre ut. Nå er det fortnite som er det store. Der er det veldig delt, hvor de fleste får lov å spille og 3-4 stykker ikke får lov (ja, jeg ga etter for presset der?). Så der føler jeg at jeg verken kan bruke temaet eller noe form for konkurranse. Er i en situasjon hvor jeg rett og slett ikke orker mammapolitiet på nakken akkurat nå.

 

Dinosaurer var rå kult for noen år tilbake.

 

Synes denne alderen er skikkelig vanskelig.

Man kan fort tråkke veldig feil og være skikkelig «lame».

 

11 åringen hadde hjemmealene bursdag etter eget ønske sist. Han planla alt selv. Inviterte 7 stk, gutter og jenter. Pizza, kake, film og snacks. Fungerte kjempe bra, men 9 åringen og kompisene er ikke helt der enda tror jeg.

 

De leker seg kjempe fint når han har besøk her, men redd noen faller utenfor å kjeder seg når de blir så mange, vil gjerne ha noe back up som kan fenge litt. Vil ikke at han skal få høre igjen at noen kjedet seg i bursdagen.

Lenke til kommentar

Lag kino hjemme!

 

Koster lite å lage en kiosk og sette på en film på Netflix. Eller leie en om det er mulig.

 

Lag en kiosk, send ut invitasjoner som er kinobilletten og som må fremvises i døra for å komme inn.

 

Jeg leide billig lokale (300,-) og inviterte klassen til VIP-party. Invitasjonen var inngangsbillett, kjøpte inn rød løper, og barna fikk servert pølser og pølsebrød på spyd og alle kaker var laget i miniformat slik at de kunne småspise når de ville. Vi hadde karaoke med YouTube karaokesanger. Det ble en slager som barna fortsatt snakker om og spør meg om vi skaø ha neste gang.

 

Anonymous poster hash: 44ff4...9a7

Dette kunne absolutt ha vært noe. Høres veldig gøy ut. Og hadde falt veldig i smak hos meg! Veldig gøy når det er så gjennomført.

Vi har dessverre ikke mulighet til å leie lokale, her koster de aktuelle fra 1000 og oppover.

Lenke til kommentar

Dette kunne absolutt ha vært noe. Høres veldig gøy ut. Og hadde falt veldig i smak hos meg! Veldig gøy når det er så gjennomført.

Vi har dessverre ikke mulighet til å leie lokale, her koster de aktuelle fra 1000 og oppover.

Da lager du kino hjemme. Lag en kiosk og lag bankkort og billett som du sender med invitasjonen. Så lager du popcorn i A4 ark som du stifter sammen til kremmerhus og noe annet snop. Saft/jus i beger med sugerør. Og før kinoen kan du jo lage Peppes pizza og servere grandiosa. Det er 4 for 100 på obs denne uken om du har det i nærheten. Det er i alle fall ikke mye som skal til for å glede barna. Selv ikke når de er 12 er VIP-party ut, selv om det er så enkelt. Billetter, bankkort, pizza, film, karaoke- hva som helst som er i tiden og samtidig enkelt

 

Anonymous poster hash: 44ff4...9a7

Lenke til kommentar

Hadde det skulle være til mer enn 10 så kunne jo lån av skolens gymsal vært et alternativ? 

 

Skal du lage kino bør du bruke en del tid på planleggingen av selve filmen. Du bør være ute i veldig god tid med invitasjonene slik at ungene ikke har sett filmen et annet sted tidligere. Noen unger synes det er helt greit å se samme film på nytt, andre er det helt krise for. Og de sistnevnte er gjerne de som generelt er urolige... 

Lenke til kommentar

Kjøp noen billige gardiner som stenger alt sollys

 

Da har du 2 timer klaring for en "mini" kino på tven

 

Mat"bod"  ungene får kuponger når de kommer inn døren som de kan bruke på drikke og mat. Og godterier til filmen

 

Aktivitet? Lei oppblåsbare sumo drakter som ungene kan gå 1v1 inn i ringen mot hverandre

 

Goodiebag med godis på vei ut.

 

Vi gjorde dette i en jentebursdag ^^ 8-9 åringer alle sammen og de sier fortsatt i ettertid at det er den beste bursdagen de har vært i.

 

Vi lagde pizza, taco og pølser.

 

Dog vi har en kjeller som alle smalt seg sammen i sofaen for å se på filmen. Samtidig har vi 2 hunder som de fleste elsker å kose med.

 

2 timer med film

1 time spise og åpne gaver

1 time aktivitet ca ( 12 stk ) De begynte å bli slitne

1 time som bare gikk bort imellom alt og dagen

 

Og vipps så var bursdagen over. Vi tilbød også overnatting for de som ønsket det. Var bare 2 stk som ønsket det, men ja

 

Slik gjorde vi det. Man kan alltids blande inn flere aktiviteter eller andre ting

 

Kostet ikke oss mer enn 2k totalt mener jeg å huske

 

 



Anonymous poster hash: c2545...160
Lenke til kommentar

Hadde det skulle være til mer enn 10 så kunne jo lån av skolens gymsal vært et alternativ?

 

Skal du lage kino bør du bruke en del tid på planleggingen av selve filmen. Du bør være ute i veldig god tid med invitasjonene slik at ungene ikke har sett filmen et annet sted tidligere. Noen unger synes det er helt greit å se samme film på nytt, andre er det helt krise for. Og de sistnevnte er gjerne de som generelt er urolige...

Tusen takk for tips.

Vi hadde egentlig utelukket gymsalen, men bestemte oss for å leie den likevel?

Lenke til kommentar

 

Kjøp noen billige gardiner som stenger alt sollys

 

Da har du 2 timer klaring for en "mini" kino på tven

 

Mat"bod" ungene får kuponger når de kommer inn døren som de kan bruke på drikke og mat. Og godterier til filmen

 

Aktivitet? Lei oppblåsbare sumo drakter som ungene kan gå 1v1 inn i ringen mot hverandre

 

Goodiebag med godis på vei ut.

 

Vi gjorde dette i en jentebursdag ^^ 8-9 åringer alle sammen og de sier fortsatt i ettertid at det er den beste bursdagen de har vært i.

 

Vi lagde pizza, taco og pølser.

 

Dog vi har en kjeller som alle smalt seg sammen i sofaen for å se på filmen. Samtidig har vi 2 hunder som de fleste elsker å kose med.

 

2 timer med film

1 time spise og åpne gaver

1 time aktivitet ca ( 12 stk ) De begynte å bli slitne

1 time som bare gikk bort imellom alt og dagen

 

Og vipps så var bursdagen over. Vi tilbød også overnatting for de som ønsket det. Var bare 2 stk som ønsket det, men ja

 

Slik gjorde vi det. Man kan alltids blande inn flere aktiviteter eller andre ting

 

Kostet ikke oss mer enn 2k totalt mener jeg å huske

 

 

 

Anonymous poster hash: c2545...160

8 lengder lystette gardiner koster så det er dessverre ikke noe alternativ.

Dessverre har vi ikke plass til noe sumoslåssing innendørs heller og med tanke på helsetilstanden min hadde jeg nok blitt sengeliggende etter 5 timer med barnebursdag med påfølgende overnatting.

 

Men takk for tips uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...