Gå til innhold

Withings er tilbake på banen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Klokka er vanntett ned til 50 meter, så den kan brukes under svømmetreningen også."
Nei, Tek. Nei, nei, nei. 50 meter er 5 bar. Det betyr at noen få klokker er testet til å tåle trykket som tilsvarer 50 meters dyp, helt stillestående, i en kort periode.

Du lager lett 5 bar trykk om du treffer vannet fra et stupebrett, eller bare svømmer raskt eller crawler.

5 bar er ikke nok til å brukes til svømming, med mindre du ikke liker klokka di. Du skal faktisk ikke engang dusje med den.

Se Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Water_Resistant_mark
"Water Resistant 5 atm or 50 m" => "Not suitable for showering, bathing, swimming, snorkeling, water related work, fishing, and diving."

Skjerpings.

Endret av bolt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Klokka er vanntett ned til 50 meter, så den kan brukes under svømmetreningen også."

Nei, Tek. Nei, nei, nei. 50 meter er 5 bar. Det betyr at noen få klokker er testet til å tåle trykket som tilsvarer 50 meters dyp, helt stillestående, i en kort periode.

 

Du lager lett 5 bar trykk om du treffer vannet fra et stupebrett, eller bare svømmer raskt eller crawler.

 

5 bar er ikke nok til å brukes til svømming, med mindre du ikke liker klokka di. Du skal faktisk ikke engang dusje med den.

 

Se Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Water_Resistant_mark

"Water Resistant 5 atm or 50 m" => "Not suitable for showering, bathing, swimming, snorkeling, water related work, fishing, and diving."

 

Skjerpings.

 

Vist du tenker på klokke produsentenes tolkning av 50m (5 bar) så har du heilt rett og dette burde Tek.no ha fått med seg men 5 bar i det virkelige liv er meir enn nok til å dusje, svømme og fridykke.

 

Ta for eksempel IP67 mobiltelefoner, vanntett ned til 1 m (0,1 bar) i 30 minutter og den kan du fint ha med deg når du svømmer eller dusjer, min Samsung Note 8 har iallefall overlevde rundt 10-15 turer på Vannkanten (badeland i Bergen) med ungene.

 

Og nei, du lager ikkje lett 5 bar med bare å svømme raskt, fra Wiki linken...

"This calculation shows that fast swimming movements will not create dynamic pressure surges exceeding 0.5 standard atmospheres (51 kPa) (the equivalent of 5 metres of water pressure)."

Lenke til kommentar

Det har du rett i, X672, men jeg tviler på at du får noen ny Samsung om du dusjer med den og vannet faktisk lekker inn. Jeg har sett flere klokker få dugg på innsiden av glasset av en dag på badeland, og ville aldri i verden stolt på en 50M-rating for bruk nær vann, men for all del, jeg har sett klokker tåle det fint og. Ville aldri tatt sjansen med en smartklokke. Nope.

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Hadde en Nokia Steel HR som jeg kjøpte i juni i år. Den kranglet veldig med synkroniseringen mellom klokka og telefonen og skrittellingen i selve klokka var så og si aldri rett. Jeg måtte resette den til fabrikkinnstillinger to ganger før jeg til slutt endte opp me å sende den inn til reparasjon/erstatning i august. Ikke imponert med andre ord...

 

Jeg har forøvrig enda ikke fått noe svar fra verkstedet på hva som skjer, men ifølge CDON risikerer jeg å måtte betale 500,- kr om de ikke finner feilen. I så fall kan både Withings og CDON seile sin egen sjø for min del...

Lenke til kommentar

"Klokka er vanntett ned til 50 meter, så den kan brukes under svømmetreningen også."

Nei, Tek. Nei, nei, nei. 50 meter er 5 bar. Det betyr at noen få klokker er testet til å tåle trykket som tilsvarer 50 meters dyp, helt stillestående, i en kort periode.

 

Du lager lett 5 bar trykk om du treffer vannet fra et stupebrett, eller bare svømmer raskt eller crawler.

 

5 bar er ikke nok til å brukes til svømming, med mindre du ikke liker klokka di. Du skal faktisk ikke engang dusje med den.

 

Se Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Water_Resistant_mark

"Water Resistant 5 atm or 50 m" => "Not suitable for showering, bathing, swimming, snorkeling, water related work, fishing, and diving."

 

Skjerpings.

 

 

Har sett akkurat det samme bli sagt tidligere, dog aldri sett den wikisiden. Kan det virkelig stemme?

Jeg mener en klokkeprodusent som sier at klokken er ikke bare er laget for å tåle svømming men som faktisk også har en funksjon som måler hvor langt du har svømt, skulle det bli dogg på innsiden eller klokken slutter å virke så må da det være produsenten sitt problem og de må rett og slett gi deg en ny klokke? 

 

Websiden til Whitings sier også vanntett ned til 50 meter. 

 

Kommer til å bestille klokken straks den er i norske butikker, og den skal brukes også når jeg er på svømming. Blir det feil som følge av svømmingen så satser jeg på at feilen blir utbedret samt at Whitings evt. utbedrer tetteringer etc. 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

KJøpte en rett over nyttår, veldig fornøyd så langt, men batteritiden er som vanlig oppgitt når man ikke bruker noen av de funksjonene man kjøper en slik klokke for. Jeg vil anslå at batterilevetiden er 10-12 timer i treningsmodus - jeg bruker den et par timer hver dag i treningsmodus og må lade den litt oftere enn en gang i uka. Det positive er at den lader kjapt. Appen (på android) har gått i heng et par ganger, men funker stort sett supert.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mini-review av HR Sport:

 

God byggekvalitet på selve klokka, men den medfølgende silikonreima blir veldig fort loete og har allerede noen merker fra spenna. Det er heldigvis enkelt å skifte reimer, men silikonreimen er såpass komfortabel til mitt bruk at jeg lever fint med de små "skavankene". Jeg har brukt klokken siden romjulen. Som en batteritest lada jeg den fullt 1. februar, og den var nede på 3 prosent 24. februar. Jeg har to til tre treningsøkter i uka med den på, og bruker den hele tiden - selv i dusjen.

 

Klokken er enkel i bruk, men det at den har bare én knapp gir noen begrensninger. Blant annet savner jeg stoppeklokkefunksjon, det er ikke å finne. Skjermen er ikke stor, men skriftstørrelsen er fornuftig og scrollehastigheten likeså. Dessverre er det svak støtte for norske bokstaver.

 

Blant funksjonene til HR Sport er søvnregistrering, og den er veldig nøyaktig. I den grad jeg selv vet nøyaktig når jeg sovner treffer klokken spot on. Pulsmålingen har jeg ingen referanser på, så hvor nøyaktig den er har jeg ikke noe grunnlag for å si.

 

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med klokken. Den leverer veldig godt på hva den lover, og den slanke, elegante designen gjør at jeg kan bruke den til alle sammenhenger. Det er ikke uvanlig å få kommentaren "oi, er det en smartklokke?".

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...