Gå til innhold

TEST: Sony Xperia XZ2 Premium


Anbefalte innlegg

Sjekk bildet på konserten. Zoom inn. Med P20 Pro ser du teksten på tromma klart, tatoveringa på armen, hårfrisyrer - alt... med Sony sin er trommeteksten bare et blur og resten er fudgy og full av artefakter.

 

Ja slike bilder er vanskelig, men P20 bare eier i sånne forhold (og alle andre egentlig). Den kjører ofte et serie med bilder og så slår de sammen med fancy programvare for å lage étt mer klart. Dette i tillegg til egen sort-hvitt linse som bidrar for å lage mer detalj og kontrast.

 

Før de andre lærer seg skikkelig flerkamera-oppsett og fancy bildebehandling er det P20 øverst, ingen ved siden. Blir spennende å se om Nokia med 5-kamera oppsett får til noe.

 

Sier ikke at du nødvendigvis tar feil hva gjelder konklusjonen din, men akkurat på dette bildet bommer du. Å sammenligne de to bildene blir som å sammenligne epler og griser.

 

Lys er alfa og omega innen all fotografi, og hva gjelder mengde tilgjengelig lys er det helt enorme forskjeller på de to bildene.

 

For det første er det 10x mer røyk på det første bildet, som gjør at lyset ikke trenger igjennom.

 

For det andre så er det en helt annen farge på lyset, og ser du nøyere på Huawei-bildet så ser du at samtlige av lyskasterne (til venstre og midten) på den nedre rekka peker nedover på det bildet, mens de enten peker oppover eller til siden på Xperia-bildet. Prøv å ta et bilde i stummende mørke med og uten flash/ekstern lyskilde, og du vil merke enorm forskjell på samtlige mobilkameraer.

 

For det tredje er tromma innesluttet i røyk på Sony-bildet, mens det er tilnærmet røykfritt på Huawei-bildet.

 

Det blir mer rett om du sammenligner med Huawei bilde nr.2 (4-sekunder eksponeringen), og der blir plutselig skrita veldig grøtete (til tross for 5x så lite røyk som på Sony-bildet).

 

Det kommer heller ikke frem i artikkelen om fotografen har brukt begge objektivene på Sony-kameraet (det må nemlig velges manuelt - vet ikke hvordan det er på Huawei), så å bruke dette som en sammenligningstest er håpløst.

 

Det kan godt hende P20 fortsatt er et bedre valg til fotografi i mørket, men til video virker XZ2P å være et par hestehoder foran, selv også i mørket. Så da spørs det hva det er du vil vektlegge mest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

9/10? Er vi kanskje litt løs med poengene her eller?

 

Note 9, som strengt tatt er den mest komplette telefonen på markedet, og med den beste skjermen i verden, gigantisk batteri, S-Pen, fantastisk kamera etc. ligger altså kun et halvt poeng over XZ2 som har et "OK" batteri, til tider god LCD skjerm (ikke OLED), utdatert UI, og tung som en amerikaner?

 

Neppe.

 

Den scorer like bra som S9 Plus som har en grisegod AMOLED, meget godt kamera, stort batteri i en kropp som er svært tight i forhold til hva Sony klarer å servere her. Mens jeg scroller igjennom testene deres, så slår det meg hvor liberale dere er med poengene. 10/10 skal strengt tatt være forbeholdt produkter som er nær perfekte, og ikke "OK". "Du ser sjelden skjermen på sitt aller beste". Dette er på en mobil som er ett poeng fra toppscore?!

 

 

XZ2, som er "meh" - eller "OK" i beste fall, ligger milevis bak Note 9, S9, OnePlus 6, P20 Pro, og til og med den aldrende Pixel 2 XL. XZ2 ligger ett poeng bak iPhone X som dere beskrev som "den beste mobilen vi noen gang har testet". Igjen, neppe.

 

 

Slik det burde være:

 

-   1/10 = Søppel

-   2/10 = Styr unna

-   3/10 = Meget svak

-   4/10 = Noe svak

-   5/10 = Midt på treet

-   6/10 = Gjennomsnittlig god, OK

-   7/10 = Et godt kjøp - Anbefalt

-   8/10 = Meget godt produkt - Anbefalt

-   9/10 = Utrolig bra - Anbefalt

- 10/10 = Fantastisk - Anbefalt

 

Slik det er i dag:

 

-   1/10 = Søppel

-   2/10 = Søppel

-   3/10 = Søppel

-   4/10 = Søppel

-   5/10 = Søppel

-   6/10 = Søppel

-   8/10 = Søppel

-   9/10 = Helt utrolig!

- 10/10 = Perfeksjon!

 

Og ja, det er søndag, så da har man gjerne anledning og tid til å la seg provosere av slike ting. 

 

 

Utdatert UI? Tror du har sovet i timen i et par år. :-D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Føler ikke du kan ta slike kommentarer så veldig seriøst. Alt er liksom galt med XZ2 og Note er liksom best på alt? Da vet du at  det er ekstremt subjektivt ikke ikke basert på fakta. Jeg kjøpte min mobil fordi jeg synes den var best, men jeg er klar over at mange telefoner er bedre enn den på mange punkt, og ville ikke kalt den beste mobilen på markedet. Best for meg.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...