Gå til innhold

Hvor få tak i kompnentfeste masse?


Anbefalte innlegg

Jeg har en del DIY kretskort montert i bil. Her oppstår det vibrasjoner, og som kan være uheldig for påmnterte komponenter til kretskort, slik som elektrolytt kondensatorer, spoler. Jeg vil derfor trenge en hurtig tørkende masse/compound for feste av slike komponenter. En ser ofte at elektronikkprodusenter omkring i verden benytter en slik hvit masse til formålet.

 

Jeg har søkt en del på eBay med forskjellige søker begreper, men har ikke helt lykkes i søket. 

Noen med slikerfaring for hurtig tørkende masse som kan feste komponenter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikker. Har bare brukt smeltelim selv de siste par årene da jeg ikke har laget noe som trenger riktig så mye beskyttelse som i en bil.

Mye mulig clas/Jula/biltema kan ha. Eventuelt en vvs forretning. Du finner forresten sikkerhetsdatablad i nettbutikkene til feks. clas og jula, og der kan du fort sjekke om det inneholder eddiksyre.

 

Edit: Kan se ut til at denne kan fungere.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Der hvor udfordringen ligger, er et kretskort (PCB) sin svært glatt overflate. 

Siliconprodukter med glatt/myk masse har jeg mindre sans for. Dette fordi produktet er relativt mykt, som ferdig materiale. 

Nær stivelses processen er ome må materialet bli "stone". Jeg lurte faktisk på om et ferdig tre rep. produkt ville kunne anvendes?

I samme varehus finner jeg kjemisk tremasse her

Lenke til kommentar

Har aldri prøvd det. Tenkte silikon på grunn av muligheten til å fjerne det for å gjøre endringer/reparasjoner i fremtiden. 

Om du vil feste komponenter helt permanent og solid så må nesten potting epoxy være tingen.

Silikon vil i de fleste tilfeller være nok til å holde komponenter i ro. Selv store komponenter som kondensatorer og TO-220 pakker burde holdes fint på plass av det. De fleste komersielle produkter bruker silikonbasert lim for å holde komponenter på plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...