Gå til innhold

[Løst] Finner ikke andre maskiner på nettverket.


Fossin

Anbefalte innlegg

Etter at jeg reinstallerte Windows 10 Pro får jeg ikke lenger direkte kontakt med NAS'en som er koblet til hjemmenettet. Den brukte å dukke opp som en datamaskin under nettverk, og fungerte som en vanlig lokal disk. Det er fortsatt tilfelle for laptopen min. Faktisk finner jeg ingen andre "Datamaskiner" under nettverk, hverken laptopen eller denne PC'en.

 

Jeg husker ikke om det er noe spesielt jeg må gjøre for å få koblet til andre maskiner, og nå tør jeg ikke reinstallere laptopen før jeg har fått det til. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg klart å få opp maskinene på nettverket ved å installere SBM 1.0 som Microsoft tydeligvis ikke vil bruke lengre.

Men når jeg nå prøver å komme inn på NAS'en får jeg meldingen "...er ikke er tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen..."

 

Jeg har aldri fått slike meldinger på laptopen.

Lenke til kommentar

Etter mye prøving og feiling, var løsningen bare å manuelt legge inn brukernavn og passord blant Windows-legitimasjoner. Rart den ikke bare spurte etter det i første omgang.

 

En mulig løsning som stadig dukket opp var å spesifisere LAN Manager-godkjenningsnivå i Lokal sikkerhetspolicy (secpol.msc) fra ingenting til "Send LM og NTLM". Den endringen kan ikke omgjøres. Vil det skape problemer for noe?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har du aktivert network discovery?

 

Åpne et commandpromt i administratormodus og kjør følgende kommando.

netsh advfirewall firewall set rule group="Network Discovery" new enable=Yes
Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...