Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lumbago (førstegangstjeneste)


anonym.......

Anbefalte innlegg

 

Noen som har lumbago eller har erfaring med det?

 

Jeg er rekrutt i førstegangstjenesten, og mistenker at jeg har lumbago. Fra før av har jeg en liten skjevhet i ryggen. Fikk fort vondt i ryggen da jeg kom inn. Det er vondt hele tiden.

 

Fått smertestillende (pinex og Ibux). hjelper dette for dere andre? Blir smertene helt borte?

 

Noen som har erfaring med lumbago i førstegangstjeneste? Evt hvor ille det må være hvis man må dimme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du vil ut og ønsker å dimme, tror jeg dette er uproblematisk hvis legen konkluderer med det samme som deg. Har du hatt det før burde det egentlig ekskludert deg på sesjon, men kan være legen misset det, eller det ikke var tilstede da. Tror forsvaret dimmer deg fort hvis ikke du er kritisk i tjenesten, hvertfall hvis du er på rekrutten. Vær dog obs på at du bør ha vært inne i en viss stund (lurer på om det er 3 uker) for å kunne få dagpenger fra NAV hvis du dimmer og ikke har noe å gå tilbake til.

 

Men gå selvfølgelig til legen på leir, evt be om en time på nærmeste kontor om du er "redd" for å bli dimmet for tidlig. Godt mulig det er noe annet, og det blir opp til legen å diagnostisere.

Lenke til kommentar

Om du vil ut og ønsker å dimme, tror jeg dette er uproblematisk hvis legen konkluderer med det samme som deg. Har du hatt det før burde det egentlig ekskludert deg på sesjon, men kan være legen misset det, eller det ikke var tilstede da. Tror forsvaret dimmer deg fort hvis ikke du er kritisk i tjenesten, hvertfall hvis du er på rekrutten. Vær dog obs på at du bør ha vært inne i en viss stund (lurer på om det er 3 uker) for å kunne få dagpenger fra NAV hvis du dimmer og ikke har noe å gå tilbake til.

 

Men gå selvfølgelig til legen på leir, evt be om en time på nærmeste kontor om du er "redd" for å bli dimmet for tidlig. Godt mulig det er noe annet, og det blir opp til legen å diagnostisere.

Har vært innom legen to ganger. Ble spurt og tatt litt på om hvor jeg har vondt osv. Og dermed fått smertestillende (mer og mer).

 

Har du også kjent det selv om du har gått på smertestillende?

 

Og nei har ikke et stort ønske om å dimme. Er bare kjipt å ikke bli vært smerten osv

Lenke til kommentar

Kan ikke si så mye om problemene dine. Hvis du vil hjem, snakk med presten. Da ordner det seg uten særlige problemer vil jeg tippe

 

Så over til kroppen. Har du utlevert eller kjøpt (privat) dempende innleggsåler til marsjstøvlene dine? Når jeg var inne var det noen som hadde problemer med kne/rygg som følge av at vi i dag er vandt med mye bedre demping i sko enn det m77 leverer. Mye marsjering/løping på asfalt kan bli et lite sjokk for kroppen. Jeg kjøpte disse innleggsålene til mine støvler og var strålende fornøyd. Forskjellen var dag og natt. Husk å ta ut papp/ullsålen.

 

Bruker du joggesko i stedet for m77 i vanlig tjeneste mens du har problemer? Kanskje forslå dette til befal/lege. De vil hjelpe, kanskje, litt på belastningene. Når jeg var inne hoppet vi, av en eller annen grunn, over til å bruke mer joggesko i uke 2 og 3 på rekrutten. Mye fordi det hadde oppstått belastningsgreier på flere. Greit forebyggende tiltak, før det var tilbake til støvler.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...