Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Muskelsykdom utredning


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har i fire år slitt mer og mer med sene/ muskel smerte. Ibux gel og lign. hjelper ikke. 

 

- Det er konstant smerte i nedre område av v. arm (jeg er høyrehendt),

- v. bakside lår gjør vondt "føles som en strek langs baklåret",

- Nakke + nedre korsrygg er stive, jeg klarer ikke sitte i en posisjon under et møte f.eks.

- h. side ved skulderblad, noen ganger v. side også.

- Diagnose jumpers knee på begge knær, h. side gjør det veldig vondt å f.eks sitte i buss, kjøre lengre strekninger med bil, sykle, gå i trapper, være på kino etc.

- Håndledd låser seg raskt ved pc skriving.

 

MR Rygg viser noen moderate skivebukninger, ingen prolaps..

Jeg står gjerne hele arbeidsdagen i hev-senk pult, det virker å hjelpe undre arbeidsdagen, men når jeg kommer hjem ligger jeg rett på soffan resten av dagen.

Jeg trener to ganger i uken, med fokus på elipsemaskin + øvelser som styrker ryggen og skuldre i maskin.

 

Fastlege(ne) sier de ikke vet hva de skal gjøre, de tror ikke det er nerver (tatt stikking og har følelse)



Anonymous poster hash: 4469a...be0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg trener to ganger i uken, med fokus på elipsemaskin + øvelser som styrker ryggen og skuldre i maskin.

 

Anonymous poster hash: 4469a...be0

 

 

Maskiner låser bevegelsesmønsteret ditt og utvikler ikke støttemuskulaturen, ved bruk av frivekter vil du måtte balansere vektene selv og derfor utvikle mer støtte.

 

Anonymous poster hash: 71994...c5e

Lenke til kommentar

Om det ikke er tatt prøver med tanke på Bechterews sykdom/annen revmatisk sykdom, ville jeg vel kanskje fått tatt dette for å utelukke at dette ligger i bakgrunnen. Om disse er fine, vil jeg anbefale 2-3 mnd med strukturert og omfattende trening i regi av fysioterapeut. Hos fysioterapeut med offentlig avtale, vil man etter 2000kr (ca) ha opparbeidet seg frikort og får fri behandling for resten av kalenderåret. Fungerer ikke dette, ville jeg kanskje bedt om en henvisning til fysikalmedisinsk spesialist på sykehus for en helhetlig vurdering der og evt. forsøke psykomotorisk fysioterapi.

Lenke til kommentar
Hei! Tusen takk for svar!
 
@anonym
Ja, de maskinene jeg bruker nå er mest for å "tøye" ut senen om det gir mening.. "påføre uttøyying". Jeg går også endel på jobb, og står oppreist som sagt. Treningen jeg gjør nå er vel mest for å holde på med noe frem til neste milepæl... jeg kan ikke gi meg uten å finne ut av dette.
 
Siste runde hos idrettsfysio var i februar i år, da gjennomførte jeg en helt konkret HSR protokoll som skulle hjelpe kneet. Det var 3 ganger i uken i 90 dager.
 
 
En pussig ting ang. frivekter, er at jeg har mistet evnen til å løfte >10kg manual over hodet på venstre side. Det er bom stopp. På høyre siden er dette ikke et problem.
 
 
@eskhyo
Muttern har revmatisme, så jeg vil nå be om prøvetaging.. Ang psykomotorisk fysioterapi så er det interesant at du nevner.. pussig nok gikk jeg på en skikkelig knekk fire år siden. 
 
@IntelAmdAti all trening gir lindring enten det er fysisk eller psykisk, svømming er digg!
 
Har dere tips til hva konkret av prøver jeg skal be om?
Takk igjen.


Anonymous poster hash: 4469a...be0
Lenke til kommentar

Jeg syntes svømming hjelper mot alt :)

Svømming er perfekt for de som trenger noe som gir lite belastninger på kroppen samtidig som du får trent skikkelig. Er nok derfor det anbefales for omtrent alle sammen. Å svømme frem og tilbake i en time eller to gjør deg passe sliten i kroppen, men på en god måte! 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...