Pstereo Skrevet 22. august 2018 Rapporter Del Skrevet 22. august 2018 Jeg var inne på nettsidene til Megahjul og sorterte etter "mest anbefalt" (av dem selv, antar jeg). Merkene som skilte seg ut der var Nereus, Roadclaw, Haida og Achilles. Dekkene stod listet som "long life", "low noise" og "comfort", i motsetning til "short life", "high noise" og "sport" (representert ved stort sett alle andre dekk/merker). Igjen antar jeg at betegnelsene er satt av Megahjul selv. Siden jeg bare har vært mellomfornøyd med de testvinnende Goodyear-dekkene jeg kjøpte i 2016 og at de i tillegg slites overraskende raskt, vurderer jeg annerledes. Penger sparer jeg også gjerne, selv på dekk (dersom bremselengder ikke er vesentlig dårligere). Finner også få tester av de nevnte billigdekkene og jeg kjøper ikke kun for å teste! Så da spør jeg dere: er det noe å satse på? Merk: det er sommerdekk jeg har sett på i størrelse 225/45/17 og 215/50/17. Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 23. august 2018 Rapporter Del Skrevet 23. august 2018 Hvor mange km. kjører du i året? Mykere dekk, mer slitasje, men også mindre støy (generelt sett) Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 24. august 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. august 2018 Hei SuperBlackBird! Kjørelengde varierer, men spesielt mye blir det sjelden. 15000 km omtrent. Kanskje derfor jeg forventer at dekkene ikke blir utslitte eller taper seg for mye før jeg bytter - for bytte gjør man vel uansett etter 5+ år og gummien kjennes betydelig hardere. Forrige sommerdekket vårt var Michelin (HP, eller noe slikt). Det holdt seg veldig bra og jeg merket ikke særlig til dårligere egenskaper før de var under anbefalt minstemål og ca 9 år gamle. Goodyear-dekkene fra 2016 jeg nå har er jevnt slitt til knapt 5 mm mønsterdybde. Men de er svært merkbart dårligere på vått føre og ugreie ved vannplaning (som de var aldeles strålende på nye) Ganske interessant å lese hva Megahjul skriver iaf (se lenke). Om de er mer slitesterke antar jeg at egenskapene holder seg bedre også. For kostnaden blir for drøy for meg om jeg skal bytte premiumdekk hver 3-4 sesong. https://www.megahjul.no/nb/content/støysvake-sommerdekk-som-fungerer Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 24. august 2018 Rapporter Del Skrevet 24. august 2018 Michelin er vel kanskje det tryggeste valget, de er kjent for å ha dekk som varer lenge. Drit i hva Megahjul sier, de skriver det du ønsker å lese. Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 24. august 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. august 2018 Michelin er vel kanskje det tryggeste valget, de er kjent for å ha dekk som varer lenge. Drit i hva Megahjul sier, de skriver det du ønsker å lese. Du kan visst ha rett! Men de går nå i alle fall ganske hardt ut og ber oss eksplisitt som forbrukere å ikke høre på dekktester fordi de er anpasset andre forhold enn de norske (som høyere motorveihastigheter, annen asfalt, mv.). For de som ikke fulgte lenken: "Oppgitte EU verdier for våt grep står i misforhold til målte bremseverdier i de siste bremsetestene som NAF viser til. Det er sannsynlig at bremselengdene som NAF viser er reelle. Dekktester forøvrig hvor man rangerer dekk etter kjøreopplevelse og kjørefølelse indikerer at man har forhåndsavtalte vinnere, er en uting innenfor den europeiske dekkbransjen. I resten av verden, og spesielt i USA, blir det slått hardt ned på ''smarte tester'', og derfor ser vi heller ingen slik fordekt markedsføring av dekk på andre siden av Atlanteren." Ellers kan det hende at jeg går for Michelin igjen da, men jeg tror ikke de fører samme dekk som vi hadde da. Kanskje Primacy-dekket man får satse på? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 24. august 2018 Rapporter Del Skrevet 24. august 2018 De har noen gode poenger. Både sommedekktester og vinterdekktester har begrenset verdi. Michelin er en av få merker som har holdt nokså jevn kvalitet over flere tiår, og de er kjent for lang levetid og samtidig helt greie veiegenskaper. Styr unna dekk (uansett merke) som er spesielt lettrullende og "eco", det er det samme som at de er glatte ette rmin erfaring med både Michelin, Conti, Goodyear og Nokian. Eco-dekk burde vært forbudt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. august 2018 Rapporter Del Skrevet 24. august 2018 Tidligere var Michelin ganske harde og støyet endel. Jeg vet ikke hvordan de er nå for tiden.Selv har jeg gått over til helårsdekk, dvs. litt harde vinterdekk. De er ikke så glad i snø og bratte bakker men da bruker jeg kjetting på boks om jeg står fast. På hovedveiene er det jo stort sett bart. På sommeren synes jeg alle dekk duger til mitt middelmådige bruk, men støy kan være en plage, og går som regel på bekostning av levetid.Jeg kjører såpass lite at jeg ikke velger å ha to sett dekk, men heller bytte de ut oftere. Synes dette er en bedre løsning en å kjøpe testvinnere som må kastes fordi de blir for gamle og harde. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 24. august 2018 Rapporter Del Skrevet 24. august 2018 Jeg var ganske missfornøyd med Godyear på S-max. Er nå ganske kresen. Nå satt jeg på Landsail-dekk på S-max og de er superkomfortable og stille. Anbefales! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå