Gå til innhold

Hvordan heve snittlønn i et geografisk område


Minus

Anbefalte innlegg

Jobber i håndverkerbransjen, og etter å ha vært på kurs med deltakere ca 60-120min kjøring unna, viser det seg at mine kollegaer i firmaet jeg jobber i og i bransjen er akterutseilt lønnsmessig.

 

Her utgjør differansen rundt 80 000kr i året, med 1750 arbeidstimer.

 

 

På hvilken måte kan man angripe dette?

Siden lønnen i byen her er nesten helt lik, uansett bedrift, er ikke dette så enkelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er tilbud og etterspørsel. Satsen (pris per fakturerte time) for håndverktjenester 'på bygda' er normalt lavere og til dels vesentlig lavere enn i de større byene. Det resulterer naturlig nok også lønnen til håndverkerne i byene blir høyere. Normalt har man  en del lavere bokostnader i mer rurale strøk, så vil anta at du etter kostnader sitter igjen med like mye som håndverkerne i byen, eller mer.

Enkleste muligheten til å øke egen lønn er å øke prisen ut til konsumer, men da bør man være klar over at de lokale konsumentene ofte har en noe svakere økonomisk tåleevne enn 'fint folk' i byen.

Endret av Compoundinterest
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo mange ting som spiller inn her. Jeg formoder at de var ærlige, dere sammenlignet grunnlønn uten tillegg osv. og at det er samme stillingsbeskrivelse. For de andre har altså ca. 45 kr mer i timen enn dere. Det er jo veldig vesentlig.

Men dere har ikke så mange andre alternativ enn å kreve mer i neste lønnsforhandling.

At m2-prisen er høyere hos dere trenger ikke å ha noe å si. Det betyr gjerne også at tomtene er dyrere også. Så det er ikke sikkert noen tjener mer på å bygge en bolig.

 

Hvordan står det til med økonomien til ditt firma og det andre firmaet?

Lenke til kommentar

Mitt firma er relativt nyoppstartet, så jeg har ikke oversikt over økonomien i et stort perspektiv. Men vi har mye jobb og tjener penger hver mnd.

 

Jeg håper de andre var ærlige, men vet ikke om dette kan etterprøves. Kanskje man kan få en oversikt gjennom fagforening på noe vis.

 

Både tomt og salg av brukt bolig er dyrere her enn hos de som tjener bedre. Så ikke bare tjener de mer i mnd, de har også lavere utgifter på bolig.

 

Det er selvsagt valgfritt å jobbe og bo her jeg bor, men synes lønnsforskjellen var unormalt stor.

Lenke til kommentar

Som jeg skjønner det er det ikke forskjeller innad i selskapet, men sammenlignet med andre selskaper? 

Kan det være andre forskjeller som ikke synes direkte på lønnen, men som er underliggende? '

 kanskje dere har:

  • bedre pensjonsavtale?
  • Bedre forsikringsavtale?
  • Fri i påsken og romjula?

Kan være slike forskjeller som gjør det noe vanskeligere å sammenligne. 

Lenke til kommentar

Som jeg skjønner det er det ikke forskjeller innad i selskapet, men sammenlignet med andre selskaper?

Kan det være andre forskjeller som ikke synes direkte på lønnen, men som er underliggende? '

kanskje dere har:

  • bedre pensjonsavtale?
  • Bedre forsikringsavtale?
  • Fri i påsken og romjula?
Kan være slike forskjeller som gjør det noe vanskeligere å sammenligne.

Dessverre, vi har kun minstesats på alt at forsikring og pensjon.

 

Mener du fri med lønn? I så fall, nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...