Gå til innhold

PST, Säpo og SUPO sier kybertruslene øker raskere enn forsvaret: – Vi er sårbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123849734

Innfør mer overvåking av alle NÅ. Eneste måten som kan gjøre meg trygg er ved å redusere min frihet og alle andres til å ikke eksistere lengre.

Lenke til kommentar

Det er jo den våte drømmen deres, men de kan jo ikke bråinnføre det uten å lage et skremmebilde av russere, kinesere, iranere med mange flere i media først ;)

 

I godt samarbeid med USA's store propagandaapparat tenker jeg meg.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om jeg er stor forkjemper av sterk crypto, og holder nå på med utfassing av TLS 1.0 og 1.1, så er ikke sterkt crypto nok, man må forsvare i dyben alle tjenester ikke bare front end. Bakend må også beskyttes med utstrekt bruk av  sertifikater med serkt PKI. 

 

Man må tørre og uteokke noen brukere siden det gir bedre sikkerhet for resten, 

 

Overvåking og sentralisering må også til, i sikkerhet brasnjen har vi nå portal overload. alt må inn i et felles system om det er splunk eller anent SIEM verktøy så må alt inn et sted.

 

Utover dette hvorfor drifter alle kommuner vært sitt IT Systemer? hvorforer ikke dette forlengst flyttet til fylket eller tilogmed et selskap som drifter alt av IT for alle kommuner? Da kan de tilrekke seg personell med kompetasne men også få stor dirftfordelder med at SIEM verktøyene overvåker store overflater ikke bare små. 

 

DLWgNtuU_400x400.jpg

Lenke til kommentar

Utover dette hvorfor drifter alle kommuner vært sitt IT Systemer? hvorforer ikke dette forlengst flyttet til fylket eller tilogmed et selskap som drifter alt av IT for alle kommuner? Da kan de tilrekke seg personell med kompetasne men også få stor dirftfordelder med at SIEM verktøyene overvåker store overflater ikke bare små. 

 

Svært få kommuner drifter sine egne IT-systemer, i realiteten bare de aller største. Og de har IT-systemer på størrelse med de største norske bedrifter.

 

Det normale er enten regionale "selskaper" eller ekstern drift. F.eks så driftes IT i kommunen der jeg bor av et "regional selskap" som drifter 10 kommuner, samt en god del annet offentlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...