Gå til innhold

PCI Parabol tuner kort

IceCool

Anbefalte innlegg

Skrevet
Et tuner kort til pc koster vel en formue, så da blir det jo billigere og kjøpe seg en ny tuner og koble til et annet tv. I tillegg trenger en vel cam modul til et tuner kort til pc, og da koster det mye mer enn nytten det gjør.

Er litt usikker her, men er sikkert noen som kan si om dette stemmer.

PC "tuner" kort koster 1000lapp sånn ca

Men det er vel uten Cam eller internnal cam, Så da kommer du ikke særlig langt.

Conax cam (Canal Digital) koster jo tusenlappen om en viacsses cam koster 7-800 kr.

Så da blir det fort en del peng.

Så tviler jeg som nevnt tidligere på om selskapene er villige til å gi deg et kort til en PC tuner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
CD tar 1500 for sin cam. Tror faktisk ikke de selger cam som passer til et tuner kort til pc.

Helt vill pris, og du må levere den tilbake når du sier opp abonementet. Du får kjøpt langt rimeligere conax-moduler, men det er ikke sikkert CD gidder å sende deg kort da, med mindre du forteller dem at du har en mediahighway tuner da ;)

Skrevet
Går fint å bruke det pinnacle kortet uten noen som helst form for VS/CD kort.

Man får vel da ikke tilgang til de kodede sendingene (NRK, TV2 osv.), eller? Lurer jeg også...

Skrevet (endret)

Så jeg må ha twin-LNB på de posisjonene jeg ønsker å ha, på begge plasser. Skal jeg ha begge deler, begge plasser må det en ekstra DiSEqC 2:1 switch til.

+Pinnacle PCTV SAT CI PCI, digital TV/radiomottaker m. CAM-slot

+2 smartkort til? (CD og Viasat)

+Cam kort

Begynner å lukte svidd sjekkhefte :scared::xmas:

Endret av IceCool
Skrevet
Går fint å bruke det pinnacle kortet uten noen som helst form for VS/CD kort.

Man får vel da ikke tilgang til de kodede sendingene (NRK, TV2 osv.), eller? Lurer jeg også...

Ikke på lovlig vis nei. Men..

Skrevet (endret)

Fant noe jeg lurer på om kan brukes Oslo Antenneservice (Under "Fordelere" kategorien)

Det må da gå ann å "spikre" en sånn på coaxen som går fra DISEqC Switchen til tuneren? Da vil jeg jo i teorien bare trenge det Pinnacle TVSAT kortet til 1700,- + ettellerannet CAM kort greier, men jeg vet ikke hvilken CAM...Har hovedtyngden av kanaler gjennom Viasat og noen fra Canal Digital.

Endret av IceCool
Skrevet (endret)

Som sagt før, så er det ikke noe problem å fordele signalet, så lenge kun en tuner er aktiv om gangen. Den funksjonaliteten du er ute etter, er den samme som brukes i digitale kabelnett, og det får du ikke ved å sette på en fordeler til noen få kroner.

Men jeg er ingen ekspert. Den kunnskapen jeg sitter inne med, er et resultat av diverse dokumentasjon jeg fant frem til da jeg hjalp min bror å montere hans parabolanlegg. Han vurderte da å strekke kabel til leiligheten han leier ut i underetasjen. Problemstillingen er den samme som din. Hvis du ikke stoler på det som har kommet frem i denne tråden, foreslår jeg at du sender en mail til mail(a)antenneservice.no der du forklarer at du ønsker å bruke to aktive tunere på en DiSEqC. Tror ikke du vil få noen andre seriøse svar enn det du allerede har fått i dette forumet.

Edit: Etter det jeg forstår, så er ikke en parabolantenne med LNB en passiv enhet slik en bordantenne, radioantenne e.l. er. Det betyr at tuneren "kommuniserer" med LNB. En LNB greier ikke å forholde seg til mer enn en tuner. Forstår du nå?

Endret av sofTest
Skrevet

Interessant diskusjon dette. Hvis det kan hjelpe noen, så deler jeg gjerne mine erfaringer så langt.

Som enkelte andre, så har jeg ei kone som skal se på sitt, og mye av det hun liker, er bare ikke i min gate ;) Så jeg gjorde kort prosess. Jeg fikk montert ekstra hode, så nå har jeg to. Oppe i stua har hun Viasat og Canal Digital på en vanlig Kaon tuner, med en grei liten 40Gb Maxtor harddisk i. Da har hun så hun klarer seg til enhver tid. Nede i kjelleren har jeg en liten Shuttle-box, i den har jeg montert et Hauppauge! WinTV Nexus-s med CAM-modul. Fra den ene LNB´n så har jeg en kabel direkte inn på Nexus-kortet, da tar jeg greit inn Viasat sine kanaler, og da klarer jeg meg. Det fine med dette oppsettet er at jeg spiller inn på Shuttle-boxen direkte til harddisk, timerstyrt om jeg vil det - og med et enkelt program, så klipper og redigerer jeg råopptakene mine og brenner dem ut som DVD via Pioneer-brenneren som også står i Shuttle-boxen. Det kan rett og slett ikke bli mye greiere. Jeg valgte Nexus-kortet fordi det har hardware MPEG-2 støtte, så det jeg spiller inn via dette kortet, det havner direkte på harddisken som DVD-kompatibel MPEG-2. Og kvaliteten er helt upåklagelig, ingen synk-problemer eller noe slikt tull. CAM-modulen har 2 CAM-slots, jeg har en vanlig Viasat-CAM i den ene nå. Som enkelte har vært inne på, så går det greit an å ta ned hva man vil, uten å ha CAM eller kort - det gjøres greit med software-baserte løsninger. Slikt gjør jeg "selvfølgelig ikke" ... men jeg har testa det, og det fungerer også veldig greit. Så i praksis MÅ man ikke kjøpe noe annet enn et billig sat-kort (har sett de ned mot 800,- nå) - og de vil virke med slike software-baserte løsninger. Slike kort har ikke hardware-basert støtte for MPEG-2, så ved bruk av slike kort kreves det litt mer av prosessor, ram osv. Men det er absolutt ikke nødvendig med "supermaskin" for å bruke et slikt kort. Maskinene vi bruker i dag de fleste av oss, de er mer enn kraftige nok til å behandle MPEG-2 "på direkten" uten hardware-løsninger. Jeg valget Nexus fordi jeg i tide og utide har behov for å bruke maskinen mens jeg spiller inn, og med et slikt kort så kan man stort sett bruke maskinen til hva man vil, innenfor rimelige grenser selvsagt. Vanlig surfing på nettet, skriving og slike ting, det går greit mens jeg spiller inn til DVD-kompatibel MPEG-2.

Et lengre innlegg dette, men forhåpentligvis også oppklarende for noen :yes:

Skrevet

Er nye tunere på vei inn i markedet idag som gjør at man kan kan se på to forskjellige kanaler, ved bruk av kun et kort fra f.eks viasat eller Canal digital.

=)

Skrevet
Er nye tunere på vei inn i markedet idag som gjør at man kan kan se på to forskjellige kanaler, ved bruk av kun et kort fra f.eks viasat eller Canal digital.

=)

kan du gi litt mer info om denne nye tuneren? En link el..

:wow:

Skrevet

=)

Skrevet

=)

På tide...Dette plaget meg da jeg bodde på loftstuen hos gamlingene for endel år siden også, de satt i stua nede og så på NRK enda de hadde 50 kanaler til og jeg fikk aldri sett no, (Av og til lurte de på hvorfor i heiteste det var svensk tekst og videospilleren sto på record, de har like mye teknisk innsikt som maur :p ) Da jeg flyttet ut fikk de kabel TV i hele huset de forbanna gamle hestene :angry: hehe

Jeg får vel bare kjøpe SAT TV kortet en Twin LNB, DISEqC 2 til 1, og CAM kort da...

Skrevet

=)

Satellittmottaker, PACE PUMA PVR

Satellittmottaker, PACE PUMA PVR, DVB, Conax. Mottakeren har innebygget 2 tunere og 2 TV utganger! Begge tunere kan til og med lese på samme programkort. Dvs. man kan se på 2 forskjellige programmer fra samme kortselskap!

Forventet levering før jul 2003. Pris kommer senere ...

http://www.tveco.no

Skrevet

Stemmer, at disse nye tunerene fungerer bra jah.

Men jeg er litt spent på hvordan de får et parabolhode til å leses fra to forskjellige transpondere sammtidig. Det er jo praktisk talt umulig.

Men siden vi har begynt med annbefaling av tunere her så vill jeg absolutt annbefale en Dreambox

Finnes ikke bedre tuner

Skrevet

De nye tunerne er i praksis to tunere i en boks, og har derfor en LNB-inngang for hver tuner. Du må derfor ha Twin LNB for å få full nytte av den, ellers blir det trøbbel med styresignalene for høy/lavbånd og Horisontal / Vertikal polarisering ...

Skrevet
Men jeg er litt spent på hvordan de får et parabolhode til å leses fra to forskjellige transpondere sammtidig. Det er jo praktisk talt umulig.

Nysgjerrig på ny teknologi som jeg er, så sjekket jeg dokumentasjonen. Den har tilkobling for to antenneledninger, og det står at du kan se på programmer på to forskjellige satelitter. Det betyr vel at du trenger enten en twin-LNB (for samme satelitt) eller to enkle LNB (for to satelitter). De greier altså ikke det umulige de heller. :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...