Gå til innhold

Kjøpe ny stasjonær gaming pc


Anbefalte innlegg

Hei sann folkens, jeg reiser på folkehøgskole om ikke så lenge og tenkte  i den forbindelse og kjøpe meg en ny gaming pc siden linja jeg skal gå på handler om data. Jeg lurer på om noen kan anbefale meg en god pc som jeg kan kjøpe. Har et budsjett på ca 10000 kr for kjøp av pc og har allerede operativsystem og skjerm, så dette trenger jeg ikke. 

 

Tusen takk for alle svarene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bygge selv?

 

Kan du legge en tusenlapp på budsjettet ditt får du denne, som er nedsatt fra 13490: https://www.komplett.no/product/1077933/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/pc-i-deler-amd/pc-i-deler-back-to-gaming#

 

edit:

 

Alternativt får du denne akkurat på budsjett, som har den kjipere 3 GB-varianten av GTX 1060, halvparten så mye RAM, og mangler harddisk+ Optane cache SSD: https://www.komplett.no/product/793319/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/pc-i-deler-intel/pc-i-deler-mini-itx-gamer#productinfo

 

Eller denne, som har GTX 1050 Ti og 8 GB RAM: https://www.komplett.no/product/1080375/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/pc-i-deler-intel/pc-i-deler-office-gaming#

 

Ingen av disse støtter overklokking.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde tenkt at komplett kunne gjøre det for meg da jeg ikke kan noe om bygging av pc, men hva syns du om denne? Er det et bra kjøp eller bør jeg styre unna denne?

 

https://www.komplett.no/product/11146/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-i140?offerId=KOMPLETT-310-11146

Hadde jeg vært deg, hadde jeg vurdere følgende:

1. Du sier du har Win10. Klikk på linken og velg "konfigurer PC", velg bort OS så du sparer noen hundrelapper.

2. Bytt CPU til Intel Core i3-8350K (med kjøler), ser ikke poenget med i7 når du skal ha gamer til 10k.

3. Bytt vekk snurredisken mot Kingston SSDNOW UV500 480GB

4. Gjort en vurdering på om du trenger trådløst nettverkskort

5. Du nevner ikke om du trenger mus/tastatur/headset, dette kommer evnt. i tillegg.

 

Totalpris havner da på 10 647. Du får mye raskere lagringsdisk, og du slipper at OS`et må vente på at HDD skal snurre i gang når du starter PC på en ellers lynkjapp m.2. Ulempen er at du får 480 GB i stedenfor 1 TB, men over tid så har du kanskje råd til å dytte inn en disk til om nødvendig.

Lenke til kommentar

Trenger bare en ny pc har alt av headset og lingnende, men føler at 480gb blir litt litte da jeg trenger plass til og ha en del spill og programvarer og slikt, så vil helst beholde 1 tb disken, har også ønske om og ha trådløs nett på den, har faktisk sittet og tenkt litt og har bestemt meg for og øke budsjette fra 10000 til 12 tusen krone, slik at jeg kan få råd til pc-en så det jeg lurer på nå er om det noe jeg bør endre på ved pc-en eller kan jeg kjøpe den som den er

Lenke til kommentar

Ved å øke budsjettet på 2000 kroner, så blir ikke dette nok til å oppgradere GPU til en evnt. 1070.

 

I ditt tilfelle hadde jeg gjort samme som over, men byttet ut HDD disken mot Samsung 860 EVO 1TB SSD.

Jeg foretrekker høy ytelse på disk fremfor å ha mye lagringsplass. Men igjen, hvor mye spill du har og hvor mye dette utgjør i GB må du selv ta stilling til.

 

Dersom 1 TB ikke er nok, er nok eneste alternativ å evnt. skaffe enda en snurredisk på 1 TB. Du kan også vurdere om den ekstra disken skal brukes som mirror så du har redundanse/backup.

Lenke til kommentar

Hadde tenkt at komplett kunne gjøre det for meg da jeg ikke kan noe om bygging av pc, men hva syns du om denne? Er det et bra kjøp eller bør jeg styre unna denne?

 

https://www.komplett.no/product/11146/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-i140?offerId=KOMPLETT-310-11146

Spec-messig er denne så å si kliss lik som den jeg foreslo til en tusenlapp mindre, men som Kaffekong1 påpeker kan du velge bort OS (som du allerede har) og spare 980 kr.

 

Ok takk for svar,men støtter denne pc-en overklokking?

Jeg nevnte det bare for mine forslag sånn i fall det skulle være aktuelt. Jeg velger alltid selv overklokkbare komponenter bare for å ha muligheten, men har fremdeles til gode å benytte meg av det. Hvis du ikke er veldig innbitt på at maskinen skal overklokkes bør ikke dette være noen avgjørende faktor.

 

2. Bytt CPU til Intel Core i3-8350K (med kjøler), ser ikke poenget med i7 når du skal ha gamer til 10k.

Dette er forsåvidt ikke en dum ide. i3-8350K er første generasjon i3 med 4 kjerner, så den er habil til gaming og sparer deg endel hundrelapper. Samtidig gir du opp to ekstra kjerner pluss hyperthreading ved å velge bort i7. Til gaming her og nå spiller nok dette liten rolle, men spill i fremtiden kan muligens dra nytte av flere kjerner (Star Citizen virker strengt tatt å gjøre det allerede), samt at dette kan komme godt med til andre tasks enn ren gaming, f.eks. spill-streaming.

 

3. Bytt vekk snurredisken mot Kingston SSDNOW UV500 480GB

Jeg vet ikke helt. På den ene siden er ikke 1 TB akkurat optimal kapasitet vs pris, på den andre siden er dette en pakke som inkluderer 16 GB Optane som cacher disken for bedre ytelse. Besparelsen på å velge dette bort er 700 kr, mens de koster ca 850 kjøpt løst. 480 GB er ganske lite lagring, samtidig er mekanisk disk ikke akkurat det kjappeste, men igjen så er det ikke fullt så ille pga. Optane. I det store og hele er det egentlig ganske dyrt å oppgradere komponenter i Komplett sin PC-bygger. Det koster nesten like mye å gjøre oppgraderingen du foreslår som det koster å kjøpe en Kingston A400 480GB 2.5" SSD i tillegg til M.2-SSDen som er inkludert i standardoppsettet.

 

Ved å øke budsjettet på 2000 kroner, så blir ikke dette nok til å oppgradere GPU til en evnt. 1070.

Nei, og helt ærlig så mener jeg det hadde blitt feil vurdering på dette budsjettet også. Skjermkort er omtrent som forbruksvare å regne; i det legger jeg at skjermkort utdateres raskere enn resten av systemet. Forvent at du vil ønske å skifte ut skjermkortet om 2-3 år uavhengig av om du går for 1060 (6 GB) eller 1070 nå, mens å heller fokusere budsjettet på en decent CPU kan kjøpe deg lenger levetid på resten av systemet - som da også vil være dyrere å skifte ut når den tid kommer, ettersom det ofte også innebærer utskifting av hovedkort, RAM, og muligens CPU-kjøler.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...