Gå til innhold

Kable om eksisterende ISDN kabler?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har ett hus som har tidligere lagt opp kabler for 4-tråds ISDN fra Telenor. Nå er det slik at dette huset bruker mobilt bredbånd, og det er ønskelig å spre dette nettet over det eksisterende kabelnettet i huset. Er det noe jeg bør være obs på, ved et slikt forsøk?

 

Jeg er klar over at 10M/100M/1000M Base-T har 8-tråder, men kun brukes 4 av disse.

Dette er utgangspunktet for at jeg lurer på om jeg bruke de eksisterende kablene fra ISDN dager?

Er det bare å sette på nye RJ45 plugger, hvor disse trådene matcher farge koding til f.eks 10M Base-T?

 

Men det jeg stusse på er at fargekodingen på disse kablene, ikke stemmer overens med:
https://pbxbook.com/other/wiringisdn.html
De jeg har er (grønn, blå, rød og svart) pakket inn i hvit plast.

 

Er det crossover kabler som er tatt i bruk her (ref. vedlegg?)

 

Hva kan jeg forvente av hastigheter på slike kabler, hvis koblet riktig?

Håper egentlig på at det er mulig å skvise ut 15 Megabit eller mer, gjennom disse kablene.

post-310602-0-04259000-1533576771_thumb.jpg

post-310602-0-44426500-1533576778_thumb.jpg

Endret av Nepsel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

Dersom du absolutt ikke vil bytte kablingen ville jeg heller testet noen homeplug-adaptere, der får du vel klemt ut litt mer enn 10Mbit om du er heldig. Kjøp på nett og send dem i retur dersom det ikke funker.

Lenke til kommentar

Endte forresten opp med å kable om eksisterende nett, på ønske av huseier.

Skal sies at på tross av elendig kobling (tvinnet rent kobber, på ett punkt), makset vi internettlinjen på (40/20)  :dremel:

Så strålende fornøyd med resultatet.

 

Windows påstår at koblingen var på 100M-Base-T, kanskje mulig. Har ikke rukket å testet dette enda.

 

Så nå fremover, blir det å sette opp en switch hvor alle kablene møtes og RJ45 plugger på kablene  :)

 

For de som tenker å prøve seg på et lignende prosjekt, fant jeg fargekodene og navnet på kabelen.

De som ble brukt her i huset, går vist under navnet "2-pars-kabel" eller "Stjernefirer ”2 par”":

- Se følgende pdf for fargekoder: http://www.nexans.no/Norway/2007/010405_Fargevifte.pdf

Endret av Nepsel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...