Gå til innhold

Roam like home/fri EU-ringing og lignende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i Spania nå. Hvordan er det med den gratis ringingen? Vet at hvis jeg ringer hjem herfra er det gratis, men hvordan er det når jeg herfra ringer spanske (lokale) numre? Er det også gratis?

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Skrevet

Etter hva jeg skjønt er det ikke gratis å ringe lokale/spanske nummer. Det blir som å ringe til Spania fra Norge.

Skrevet

Her er regelen: når du •roamer• i et EU/EØS-land betaler du •hjemlandets priser• for datatrafikk og samtaler/meldinger til alle •nummer• hjemmehørende i et EU/EØS-land.

Skrevet

Ja og ja

Dette stemmer ikke nødvendigvis, det er forskjellig hos de forskjellige operatørene og er ikke regulert av EU.

Det som er regulert av EU er at det skal koste det samme som om du var hjemme.

Skrevet

Det er regulert av EU: Sjekk post 4.

Hmmm, det ser ikke sånn ut hos Telenor.

Se for eksempel hos telenor:

https://www.telenor.no/bedrift/utland/#tab=0&country=Frankrike

Her skriver dem "Du kan bruke telefonen din akkurat som om du var hjemme når du er på reise i EU/EØS"

Sjekker man hva det koster fra Norge å ringe til Frankrike er det 2,99 kr per minutt.

De selger en tilleggstjeneste som gir "Fri tale til alle land i EU/EØS"

Alt som er inkludert i abonnementet ditt av data, MMS, SMS og minutter kan nå brukes innad i EU/EØS, til samme pris som i Norge. Det er egne priser fra Norge til utlandet (både land i og utenfor EU/EØS)

Det kommer i hvert fall ikke tydelig frem på Telenor sine sier at det er gratis å ringe til Frankrike hvis du er i Danmark, kontra om du er i Norge og ringer til Frankrike.

Skrevet

Operatørene skriver mye rart og mye forskjellig, mest sannsynlig fordi de ikke skjønner regelverket, eller det blir for komplisert å formidle det. Jeg har ikke lenken her, men på Wikipedia finner du en god artikkel, hvis du leter etter Eurotariff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...