Gå til innhold

Fibertilkobling i huset


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nettopp flyttet og har foreløbig nettverk og TV gjennom Canal Digtial Kabel, men jeg fant en fiberkabel bak vårt sikringskap/teknisk skap og den går gjennom et rør fra tomta mi og bak dette skapet via et rør.

 

Altibox mente at naboen vår har fiber og at jeg må koble meg via deres tomt, men jeg mistenker at kabelen allerede er lagt opp fra deres tomt og til vårt hus.

 

Jeg har lagt ved to bilder som viser hvor denne kabelen går. Hva er sannsynligheten for at jeg da slipper graving på egen tomt og så lenge kabelen går inn i huset? Vil jeg da mest sannsynlig kun trenge en etablering av nett og TV og oppkobling av fiber via Altibox?

 

 

Fiberkabelen

 

Fiberkabelen som går fra et rør og ut til tomt

 

 

- Jazz89

Endret av Jazz89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

 

Det var nemlig det jeg trodde.

Jeg ringte Altibox i går og de har opprettet en sak på det, men jeg ville bare sjekke om teorien min stemte.

 

Det er jo et herk å ha nett og TV fra Canal Digital, da dem tar betalt for ekstrakontakter via coax (849,- per. stk) og da blir det for dyrt med 2 nye kontakter. Det er mye enklere for meg å trekke TP-kabler og montere nettverksuttak i rommene jeg skal ha nett og TV i.

 

Foreløbig har jeg kun kablet nettverk i stua og har min trådløse router koblet til her og siden det går en altfor tynn coax-kabel fra tomta mi, så er det noe signalforstyrrelser og hastigheten hopper opp og ned fra 6 mbit til 500 mbit. Ingen stabil hastighet kan du si.

 

Edit: Skrivefeil.

Endret av Jazz89
Lenke til kommentar

Alltids mulig den er fra noen andre, men virker selvsagt mest logisk at det er fra altibox.

 

Du har ikke mulighet til å ta kontakt med tidligere eier å spørre?

 

Det som er greia, er at tidligere eier som hadde revet huset, hadde ADSL fra NextGentel og TV fra Viasat parabol.

De visste ikke noe om det var en coax-kabel som stakk ut fra tomta og ved siden av en husvegg. De har heller aldri hatt nett via fiber der og de trodde at jeg måtte grave 200 meter fra tomten vår og fra nabogata. Mest sannsynlig var coax-kabelen gravd opp og lagt mot huset når det var revet og montøren har mest sannsynlig ordnet det med coax-kabelen. Det samme med fiberkabelen som var peilet ned gjennom et rør og ned til kjelleren vår og begge kablene har blitt gravd opp mens huset ble revet og bygget i 2011.

 

Heldig er jeg som mest sannsynlig slipper graving på tomta mi eller naboen sin tomt og du kan si at jeg sjekket om det var mulig å få TV og nett fra Canal Digital, før vi kjøpte huset.

Det var en overaskelse at jeg plutselig fant fiberkabelen som går gjennom røret utenfor huset fra hagen min, og som går ned til kjeller-rommet der coax- og fiberkabelen er peilet ned til, og der lå også den tidligere tele-kabelen  som var koblet til ADSL-utstyret til tidligere eier.

 

Vel, montøren hadde vel gjort seg en tanke om å legge inn alle tre kabler inn mot huset, når det først skulle graves tenker jeg.

Montøren fra Eltek (Canal Digital) mente fiberkabelen er fra Altibox, i og med at naboen har Altibox.

 

Så jeg får se når jeg har fått svar på saken Altibox opprettet i går. I området hvor jeg bor, er det enten Altibox eller Telenor som opererer, så det blir uansett en av dem. Håper mest på at det blir Altibox dog.

Endret av Jazz89
Lenke til kommentar

Tviler veldig på at de har trukket fiberen inn bare for moro, det er jo en innekabel som skal gå inn i hjemmesentralen som gjerne står i skapet. Har du en grå koblingsbokser ute på veggen en eller annen plass?

 

Mulig og det skal jeg sjekke opp senere og se hvor kabelen som er trukket ned, fører hen. Jeg har sett en type hvit koblingsboks utenfor huset på veggen, hvor jeg ser at det går en kabel ned til kjelleren, like ved der coax-kabelen går og den tidligere telekabelen, og som er skrudd fast på veggen. Det er fullt mulig at det er fiberkabelen.

 

Vi har ingen hjemmesentral montert innendørs i hvertfall.

Endret av Jazz89
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Oppdatering:

Altibox ville først ikke levere fibernett til oss og mente at jeg måtte koble meg opp til naboens annlegg da dem har Altibox som leverandør, men da bestillte jeg fibernett fra Telenor og kom tilbake til Altibox og sa at Telenor hadde gitt meg et tilbud, og fikk plutselig et tilbud fra Altibox allikevel. Deretter kansellerte jeg tilbudet fra Telenor og i løpet av en 1-2 ukers tid vil Altibox komme å koble opp hjemmesentral + multimodem og dekoderen som jeg får gratis for TV-delen.

 

Det som er morsomt er jo at det ikke hjalp med å sende Altibox bilder av fiberkabelen i første omgang, da dem mente at fiberkabelen har en annen farge enn deres (deres er oransje, mens den i kjelleren er hvit med et skaft av blå farge).

Det er jo ikke så rart, da det var Tønsberg Bredbånd sin kabel som er trekt og koblet til naboens annlegg fant jeg ut til slutt, men gjentatte ganger kom jeg i kontakt med kundebehandlere som sa dem ikke visste hva slags kabel jeg satt med. Uansett farge på en fiberkabel, skal dem jo kunne se at det er en fiberkabel.

 

Tok meg over en månede for å i det hele tatt få bestillt fibernett fra Altibox, etter lange diskusjoner.

Jeg fant ut at fiberkabelen er gravd ned i jorda og går rett inn i veggen og ned til kjelleren gjennom et rør. Tønsberg Bredbånd var leverandøren som la inn fiberkabelen inn i huset da jeg hørte med han som hadde startet opp firmaet, men ettersom tidligere huseier ikke ville ha fiber, men heller gikk for ADSL fra NextGentel, så har det aldri vært en hjemmesentral montert i kjelleren og innendørs.

Før vi flyttet inn som nye eiere av huset så var det NexGentel med ADSL og Viasat Parabol som var av leverandører her.

 

Jeg vet at Telenor og andre leverandører pleier å ha oppkoblingsboks utendørs, for så å dra en kabel inn i huset, men Tønsberg Bredbånd pleide å dra fiberkabelen fra jord og rett inn i huset, og den var videre koblet rett til hjemmesentralen på baksiden, før dem sluttet å levere fibernett i Tønsberg. Det var slik det også var for huset jeg bodde i før jeg flyttet, litt lenger ned i gata der Tønsberg Bredbånd også hadde koblet opp fiber fra gata og til husene rundt der.

 

Mange husstander som skulle få fibernett via Tønsberg Bredbånd, fikk det ikke siden firmaet slo seg konkurs, så dette var også tilfellet for huset jeg har flyttet til og bor i nå. Heldigvis er kabelen trekt inn i huset og da slipper jeg å spørre naboen om å koble meg på anlegget deres, da dem ikke var villig til det og jeg var heldig med at det allerede var gjort fant jeg ut  :grin2:

 

Til info ville Telenor vente i opptil 10 uker for oppkobling av fiberen (offline-installasjon da dem ikke kan se at det har vært en fiberoppkobling der tidligere) og det ville koste meg 5000 kr for etablering + første månedes faktura på (ca. 6000 kr totalt), mens med Altibox ble ventetiden 3 uker (heldigvis ble det ikke en offline-installasjon), hvor jeg har 1-2 uker igjen.

 

Fra Altibox får jeg med en gratis dekoder, 0 kr for etablering og jeg kommer til å koble opp to stk av den nye generasjon Apple TV for leiligheten og kjellerstua vår for å kunne se på TV via dem og alt annet man kan streame på dem. Hele huset får trådløst nett via Amplifi HD mesh-router, hvor jeg i tillegg har en ekstra mesh router som jeg bruker som repeater i andre etasje. Vel, jeg får maksimal signalstyrke over hele huset nå, og det blir godt å få bedre hastigheter, da streaming fra X-antall personer i husstanden er og blir fremtiden + gaming via PC/konsoll.

 

Penger spart ved å ikke velge Telenor med andre ord, da oppkoblingen egentlig bør være gratis, siden fiberkabelen allerede er lagt inn i huset og at jeg kun venter på oppkobling av hjemmesentral.

 

EDIT: Lett å være skriveleif når man skriver fortere enn man tenker  :)

Endret av Jazz89
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hei. Fant denne tråden.

 

Jeg har hus i Tønsberg jeg også, og de som bygde i 2014 var kløktige nok til å ta inn både fiber fra Altibox og kabel fra Canal Digital.

 

Har hatt sistnevnte (nå Telenor), men har tegnet avtale med Altibox.

 

Fiberen ligger ferdig i en kveil i sikringsskapet, kommer opp gjennom oransje rør.

 

Har noen førsøkt å trekke ut coax som ligger i veggen frem til vegguttak, og erstatte dette med TP?

 

Kommer til å forsøke å trekke 2 Cat6 gjennom røret der coaxen ligger i dag.

 

Forrige eier la 2 Cat5e klart i et eget rør ved siden av coax-uttaket i stua, men ikke opp til loftstua i 2.etg.

Lenke til kommentar

Hei. Fant denne tråden.

 

Jeg har hus i Tønsberg jeg også, og de som bygde i 2014 var kløktige nok til å ta inn både fiber fra Altibox og kabel fra Canal Digital.

 

Har hatt sistnevnte (nå Telenor), men har tegnet avtale med Altibox.

 

Fiberen ligger ferdig i en kveil i sikringsskapet, kommer opp gjennom oransje rør.

 

Har noen førsøkt å trekke ut coax som ligger i veggen frem til vegguttak, og erstatte dette med TP?

 

Kommer til å forsøke å trekke 2 Cat6 gjennom røret der coaxen ligger i dag.

 

Forrige eier la 2 Cat5e klart i et eget rør ved siden av coax-uttaket i stua, men ikke opp til loftstua i 2.etg.

 

Hei.

 

Jeg snakket med tidligere huseier og fant ut at fiberkabelen som gikk gjennom røret, kun var trekt igjennom i tilfelle dem skulle ha fibernett i fremtiden. De hadde heller valgt å gå for ADSL fra NextGentel og TV via Viasat (Parabol).

 

Nett og TV via COAX og fra Canal Digtial, var ustabilt når jeg flyttet inn, men fikk jeg lov av naboen å koble meg til splitteren på husveggen dems. Tidligere huseier hadde trekt fiberkabelen gjennom et rør, og det var ikke var koblet opp noen sted (kveil i i sikringskapet og den andre enden kom ut bak en luft-luke på den andre siden av huset mitt). Tanken til tidligere huseier var å grave rundt hele hagen, men jeg valgte å grave en kortere strektning for å ikke grave gjennom hele hagen (typ. 6-8 meter fra min tomt og til naboens via Altibox sitt oransje rør).

 

Enklere forklart:

 

Fiberkabel ble blåst fra et skur i nærheten og til tomta til naboen og koblet til splitteren/koblingsboksen på husveggen deres -> en annen fiberkabel ble deretter kjørt fra koblingsboksen hos naboen gjennom det oransje røret fra naboens tomt til min tomt og videre ble fiberkabelen koblet til hjemmesentralen i kjelleren min. Var heldig med at TP-kabler var trekt mellom etasjer med rør. Fibernettet er koblet direkte til Altibox sin sentral og vi deler ikke båndbredde med naboen heldigvis, så 1 til 1.

 

Det kan hende noen har prøvd å trekke en TP-kabel gjennom røret ved siden av COAX-uttaket i stuen din og kanksje det var ADSL der før, men at TP-kabelen ble fjernet og kveilet istedenfor? Min tanke er at modemet var i sikringsskapet og at TP-kabelen som nå er kveilet, videre var koblet fra modemet og peilet gjennom røret og opp til stua di, for videre oppkobling til en trådløs router. Det var sånn oppsettet var før jeg fjernet telekabelen og koblet fra ADSL-oppsettet i kjelleren min og heller kjører en TP-kabel fra hjemmesentralen fra Altibox og videre kjører en TP-kabel fra den og opp gjennom røret, til en trådløs router jeg bare bruker som switch. Fra den går det en TP-kabel gjennom et rør opp til 3. etg. og hvor jeg har koblet til en Asus-router.

 

Blir sånn: Hjemmesentral i kjelleren -> 2 TP-kabler går opp fra hjemmesentralen gjennom et rør til 2. etg bak TVen i stua (1 TP-kabel til en router jeg bruker som switch med wi-fi deaktivert og 1 TP-kabel til dekoderen fra Altibox, siden dekoderen ikke fungerer fra 3. parts routere) -> TP-kabel går fra routeren "switchen" i 2. etg og går opp til 3. etg gjennom et rør og er videre koblet til Asus-routeren min.

 

Gjorde det slik, siden jeg trengte god dekning med 500/500mbit i 3. etg, og får inn fulle 500 opp og ned der nå, men alt fra 350/400 mbit i resten av huset og hos leietageren vår. Mesh-routere var ingen suksess, så dette var løsningen hos meg da det er et stort hus og mesh routerens hastighet minket ganske mye, da jeg måtte ha 3 stk range extendere.

 

Alt i alt kan det være mye forrige huseier der du bor har gjort, hatt eller har planlagt for fremtidig prosjekt. Jeg måtte finne ut av mye selv og som tok tid, så mitt tips til deg, er egentlig bare å få montørfirmaet til å koble opp hjemmesentralen fra Altibox, blåse fiberkabler til tomten din om det mangler. Delvis sørge for at alt av fibernettet blir koblet opp utifra alt som trengs. Det finner dem ut av. Deretter fjerne alt av kabler som ikke brukes, eller kveile dem. Trekk så kabler gjennom etasjene med rør. Det kan være at jeg har missforstått noe av det du lurte på, men i skrivende stund er jeg på farta og må rekke et tog hehe. 

 

Lurer du på noe, så bare spør :)

Endret av Jazz89
Lenke til kommentar

Når vi flyttet inn tidligere i år, fant jeg ut at det var parabol i huset, så coax-kabler for parabol måtte kobles fra, samt. oppsett i kjelleren for dette, telekabelen som ble brukt for ADSl ble koblet fra, COAX brukte jeg midlertidig inntil fiberen var på plass, men er koblet fra nå.

Nå er det kun fiber i huset som brukes og er koblet opp.

 

Så historisk sett er det vanskelig å finne ut hva rør og slikt er brukt til tidligere, i og med at det ofte ikke er registrert noe sted.

Lenke til kommentar

?

 

Det eneste jeg lurte på var egentlig om noen hadde erfaring med å trekke 2xCat6 gjennom ett og samme trekkerør.

 

Fiberen ligger klar inni sikringsskapet, så Altibox kommer og monterer hjemmesentralen der.

 

I sikringsskapet kommer også kabelen fra Telenor opp.

 

Fra sikringsskapet går det i dag coax i hvert sitt trekkerør til stua i samme etasje, og til et rom i etasjen over.

 

I et tredje trekkerør ligger det 2xCat5e,som ender bak et lokk på veggen ved siden av coax-uttaket i 1. etasje.

Her monterer jeg dobbelt RJ-45-uttak, så kobles andre enden av disse to kablene til hjemmesentralen i sikringsskapet.

 

Men til rommet i 2. etasje går det bare coax i et trekkerør i dag, og det er ingen ledige trekkerør som går til samme sted.

Derfor tenker jeg å erstatte coaxen som går fra sikringsskapet og opp til 2. etasje med 2xCat6:

 

Jeg klipper av termineringen på den enden av coaxen som kommer opp i sikringsskapet.

Ved hjelp av fiskesene og teip fester jeg midten av en 25m Cat6 til denne enden.

I 2. etasje får jeg en til å saaakte trekke coaxen ut av veggen, og jeg står ved sikringsskapet og mater 2xCat6 etterhvert som det hele trekkes gjennom. Når han i etasjen over har dratt ut hele coaxen har forhåpentligvis teipen holdt slik at en bretta Cat6 har fulgt med.

 

Da klipper jeg den i to oppe i 2. etasje og kobler hver av de to endene der oppe til hvert sitt RJ-45 uttak.

 

Bare usikker på om den lar seg trekke gjennom, om det er rom nok i trekkerøret

 

Har gjort noe lignende før, men erstattet gammel telefonledning med én Cat5

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Det eneste jeg lurte på var egentlig om noen hadde erfaring med å trekke 2xCat6 gjennom ett og samme trekkerør.

 

Fiberen ligger klar inni sikringsskapet, så Altibox kommer og monterer hjemmesentralen der.

 

I sikringsskapet kommer også kabelen fra Telenor opp.

 

Fra sikringsskapet går det i dag coax i hvert sitt trekkerør til stua i samme etasje, og til et rom i etasjen over.

 

I et tredje trekkerør ligger det 2xCat5e,som ender bak et lokk på veggen ved siden av coax-uttaket i 1. etasje.

Her monterer jeg dobbelt RJ-45-uttak, så kobles andre enden av disse to kablene til hjemmesentralen i sikringsskapet.

 

Men til rommet i 2. etasje går det bare coax i et trekkerør i dag, og det er ingen ledige trekkerør som går til samme sted.

Derfor tenker jeg å erstatte coaxen som går fra sikringsskapet og opp til 2. etasje med 2xCat6:

 

Jeg klipper av termineringen på den enden av coaxen som kommer opp i sikringsskapet.

Ved hjelp av fiskesene og teip fester jeg midten av en 25m Cat6 til denne enden.

I 2. etasje får jeg en til å saaakte trekke coaxen ut av veggen, og jeg står ved sikringsskapet og mater 2xCat6 etterhvert som det hele trekkes gjennom. Når han i etasjen over har dratt ut hele coaxen har forhåpentligvis teipen holdt slik at en bretta Cat6 har fulgt med.

 

Da klipper jeg den i to oppe i 2. etasje og kobler hver av de to endene der oppe til hvert sitt RJ-45 uttak.

 

Bare usikker på om den lar seg trekke gjennom, om det er rom nok i trekkerøret

 

Har gjort noe lignende før, men erstattet gammel telefonledning med én Cat5

 

Forsto deg bedre nå :D

 

Jeg skal være ærlig å si at jeg ikke har sjekket om det er Cat5e eller Cat6 som har blitt brukt gjennom rørene i huset, men tror det er Cat6.

 

Alternativ 1:

Montørene pleier som regelt å bruke en type veldig lang og hard kabeltrekker som dem ruller ut fra kabelrullen og fester TP-kablene på. Med denne kan dem trekke TP-kabler mellom etasjene via rør. Cat6-trekking gjennom rørene bør nok gå bra, men om det blir trangt så burde du fjerne COAX-kabelen først. Det spørs litt på hvor stor plass i røret hos deg er.

 

Se for deg denne kabelrullen, men at det er en lang, tynn og elastisk metallslange som brukes til å trekke kabler gjennom rør (metallslangen er av flere meter enn vist på bildet. Bildet er ment for illustrasjon): https://productimages.biltema.com/v1/Image/product/xxlarge/2000041961/2

 

Alternativ 2: Du kan f.eks feste Cat6-kablene i enden av COAX-kabelen i 2 etg. med en liten krok av noe slag og den andre enden i gummien på Cat6-kabelen, slik at de ikke løsner mens du trekker coax + cat6-kablene gjennom røret.

Dette eller bruke en stiftemaskin med et par stifter. Må nok kutte opp gummien i kablene i to, før du får stiftene til å gå igjennom.

 

Når Coax-kabelen er ute av røret, kan du fjerne kroken/stiftene/noe annet som fester kablene sammen, fra cat6-kablene + Coax-kabelen og koble de til hjemmesentralen (noe jeg er helt sikker på at du vet  :grin2:)

 

Test med fiskesene og teip også, men da ville jeg ha laget hull i gummien på coax-kabelen og Cat6-kablene for deretter å knyte fiskesenen gjennom hullene i kablene. Da slipper du å være redd for at Cat6-kablene går fra hverandre   ;)

Endret av Jazz89
Lenke til kommentar

Jeg trekker Cat6-kabelen gjennom uten å dele den i to.

 

Jeg finner midten, lager en knekk og fester fester denne med en fiskesene til enden av coaxen før jeg trekker coaxen ut.

 

Når alt er ute klipper jeg Cat6 slik at jeg har 2 av den gjennom røret ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trekker Cat6-kabelen gjennom uten å dele den i to.

 

Jeg finner midten, lager en knekk og fester fester denne med en fiskesene til enden av coaxen før jeg trekker coaxen ut.

 

Når alt er ute klipper jeg Cat6 slik at jeg har 2 av den gjennom røret

 

Sånn sett ja.. Enklere løsning det  :thumbup:

Lenke til kommentar

Begynte å forsøke å dra/dytte i coaxen, men den virker temmelig trang, og jeg får ikke dratt den en centimeter.

 

Har lest om at man kan forsøke å smøre opp med silikonspray eller annet glidemiddel (dra dette gjennom røret med støvsuger).

 

Noen som har erfaring med dette?

 

Innset at om jeg klippet av enden av coaxen for å dra den ut, så vil jeg sitte med et ubrukelig trekkerør og uten mulighet for hverken det ene eller andre signalet opp til 2. etasje, dersom det sitter fast mens jeg holder på å dra det ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...