Gå til innhold

Hjelp til rekkeklemmetabell


Anbefalte innlegg

Hei, har tegnet skjema for et start/stopp-system for en motor.


 


- Sensor 2 slår inn: start motor


- Sensor 1 slår inn: motoren stopper og kan ikke gå før sensoren går lav igjen. 


 


Tatt i bruk 3 hjelpe-releer til styrestrømmen og en kontaktor til motoren. 


Er ganske ny når det kommer til styre/hovedstrøm- skjemaer og kunne derfor trengt litt hjelp.


 


- Ser skjemaene mine riktige ut??


 


Ellers er egentlig hovedspørsmålet mitt hvordan jeg skal lage rekkeklemmetabell samt tabell for interne koblinger? Her er jeg helt tom.


 


Takk for hjelp!


post-488099-0-23650100-1531734734_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Ser jo greit ut i mine øyne. F2 motorvern og K2:NC er snudd feil vei, men det er jo bare pirk.

 

Det bruker å være et forslag til rekkeklemme-liste i læreboka. Men det er typisk at du starter en plass med X1 også skriver du hvor ledningen starter og slutter, og eventuelle lasker.

Lenke til kommentar

Ser jo greit ut i mine øyne. F2 motorvern og K2:NC er snudd feil vei, men det er jo bare pirk.

 

Det bruker å være et forslag til rekkeklemme-liste i læreboka. Men det er typisk at du starter en plass med X1 også skriver du hvor ledningen starter og slutter, og eventuelle lasker.

Takk for svar!

 

Har ikke noe lærebok tilgjengelig dessverre. Hovedstrømmen er grei å legge inn i rekkeklemmer, den er standard. Men når det kommer til styrestrømmen har jeg ikke peiling... Veit ikke hvor jeg skal starte, heller ikke hvor jeg skal laske. Skal f.eks. bryterne som står i serie laskes sammen ved hjelp av rekkeklemmer, eller skal de seriekobles uten bruk av rekkeklemmer?

Lenke til kommentar

Her er mitt forslag påtegnet skjemaene. Alle brytere og lys skal nå stå utenfor. 

 

- Skal strøm til styrestrømmen hentes fra egen strømkilde?

 

- Nødstopp går til fire "grener". Skal dette laskes i rekkeklemmene?

 

-Skal seriekobling av bryterne gjøres med rekkeklemmer det også?

 

 

post-488099-0-27698600-1531739261_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker/har behov for å ha alle brytere og alle indikatorlamper utenfor skapet, og det ellers vurderes som nødvendig/hensiktsmessig å bruke en kontaktor for å styre en indikatorlampe, så blir vel dette ca riktig.

 

På den annen side: Ville det ikke vært mer hensiktsmessig å legge både operatørbrytere og kontrollys inn i styringsskapet og også å droppe bruk av egne kontaktorer for indikatorlampene? (Da blir det jo en enklere og billigere installasjon.)

Lenke til kommentar

Her er mitt forslag påtegnet skjemaene. Alle brytere og lys skal nå stå utenfor. 

 

- Skal strøm til styrestrømmen hentes fra egen strømkilde?

 

- Nødstopp går til fire "grener". Skal dette laskes i rekkeklemmene?

 

-Skal seriekobling av bryterne gjøres med rekkeklemmer det også?

 

- Skal strøm til styrestrømmen hentes fra egen strømkilde?

Nei, du bare lasker fra F1 over til F3.

 

- Nødstopp går til fire "grener". Skal dette laskes i rekkeklemmene?

Gjør det som passer best for deg. Siden det er endebrytere er det greit å laske disse hvertfall i klemmene. Spørs litt hvor utstyret er plassert.

 

-Skal seriekobling av bryterne gjøres med rekkeklemmer det også?

Ja, hvis du for eksempel har 2 brytere ute i anlegget som skal i serie lasker du bare sammen de i rekkeklemmene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...