Gå til innhold

MAC eller PC?


Anbefalte innlegg

Har samme erfaring som WeeR (jobba med mange ustabile MACer), men eg vil tru at det finns en X-faktor som vi pc-folk ikkje heilt forstår. Folk som eig en mac er oftast svært entusiastisk på macens vegne og punger ut tusenlappar i fleng for å bli ein lykkelig eigar.

 

Mange jeg kjenner, har brukt Mac siden tidlig nittitall, eller de er født inn i grafiske/trykkeri-familier, og det alltid har vært en Mac i huset.

En av lærerne jeg hadde (i design, han drev også et reklamebyrå) i fjor, som talte så varmt om Mac, han brukte maskinen sin svært begrenset i forhold til hva jeg gjør med PC'en. Når jeg spurte han om når han sist brukte PC, siden han stadig vekk snakka stygt om "Intel" og sånt, så fortalte han at han hadde brukt en til å skrive på rundt '90-'91... Vet om endel sånt med fanatiske folk fra aviser og sånt, som opplevde Mac som "det eneste rette" tidlig på nittitallet, og bare fortsetter med den holdninga istedetfor å oppdatere seg litt.

 

Men ja, dårlige sys-admins har nok noe med saken å gjøre.

dansesareven: Har brukt stabile Mac's ved UiTø (to generasjoner Mac's på EDB-lab'en til doc.vit.), pluss at fader'n også har hatt to Mac's. Disse har funka helt greit, rimelig stabilt og greier. Men ellers har maskinene slitt med varierte, uprovoserte kræsj og voldsomme minnelekkasjer...

(Når 1GB SDRAM ikke er nok til å kjøre Mozilla, MSN Messenger og Internet Explorer (alle med forholdsvis få vinduer), da er noe galt, syns du ikke?)

 

En ulempe med Mac, i mine øyne, er at man typisk har mindre grad av kontroll over systemet sitt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dansesareven: Har brukt stabile Mac's ved UiTø (to generasjoner Mac's på EDB-lab'en til doc.vit.), pluss at fader'n også har hatt to Mac's. Disse har funka helt greit, rimelig stabilt og greier. Men ellers har maskinene slitt med varierte, uprovoserte kræsj og voldsomme minnelekkasjer...

(Når 1GB SDRAM ikke er nok til å kjøre Mozilla, MSN Messenger og Internet Explorer (alle med forholdsvis få vinduer), da er noe galt, syns du ikke?)

Hvorfor kjørte du både Mozilla og IE, på en Mac?

 

EDIT: vet det er mulig, det jeg mener er, hvorfor?

Endret av Tx3
Lenke til kommentar

Ah dette er jo en virkelig klassikerdiskusjon. :) Personlig skiftet jeg til mac september 2001. Grunnen til at jeg skiftet platform var at jeg hadde invistert mye penger på en PC-PC til videoredigering. Dette funka svært dårlig og det hele toppet seg en kveld/natt hvor jeg måtte ha et prosjekt ferdig men maskinen kræsja konstant. Ble omsider ferdig (kl. 04:00 men var ikke i spesielt godt humør). Begynte derfor å lukte på Mac og bestemte meg for å gi Apple en sjanse til å levere varene, noe de etter min mening så absolutt gjorde. (Nå er vel neppe videoredigering noe større problem i Windows i dag, så min problemstilling er ikke lenger relevant).

 

Vel, personlig foretrekker jeg i dag Mac, men skal forsøke å være relativt sakelig i min subjektive begrunnelse:

 

Mac-ulemper:

  • Dyrt i innkjøp
  • Ikke all hardware er kompatibel (printere scannere etc).
  • Få utsalg.
  • Færre kjente å spørre om hjelp.

Mac-fordeler:

  • Gjennomsnittlig lenger levetid på hardware.
  • God integrering mellom hardware og software/OS.
  • Et mer brukervennlig OS.
  • God byggekvalitet på hardware
  • Veldig mange hjelpsomme macbrukere på nettet.
  • Ser bra ut. (Ikke det viktigste men personlig vil jeg heller ha en pen og bra maskin enn en stygg og bra maskin).
  • Apple er svært aktive i å finne nye mer brukervennlige løsninger i hardware og software.
  • Detaljer i hardware. USB, på tastatur som standard, alle maskiner med firewire, egen @ tast. Små ting men detaljene gjør hverdagen enklere.

Som mange har nevnt har det mye med personlig smak å gjøre. Synd du ikke har erfart OSX enda for jeg er personlig ikke noe fan av OS 9.2.2 og tidligere. Hadde det ikke vært for OSX ville jeg neppe blitt værende på Macplattformen så lenge.

 

Du bør som sagt sjekke om printere/scannere etc. er Mackompatible før du kjøper noe. (Ikke noe kjempeproblem, selv Elkjøp har denne informasjonen tilgjengelig).

 

Ellers må du spørre deg selv hva du synes er viktig. Hvis du skal spille mer enn "litt" bør du nok enten gå for en Windowsmaksin eller kjøpe deg en Xbox ved siden av...

 

Utover dette ser jeg ingen grunn til at du ikke skal gå for en Mac, at en del oppfatter alle macbrukere som fanatikere kommer rett og slett av at de fleste av oss liker maskinene våre bedre enn våre windowskussiner og fettere. ;) (OK, noen er fanatiske også).

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg kjenner meg igjen angående minnelekasjer, the_ruthless, men for all del tviler ikke på at de har oppstått. Mitt inntrykk er iallfal at OS X er stabilt.

 

Jeg har ikke brukt noe særlig opensource programvare til Macen, slik som Mozilla, men det jeg har brukt av programvare har ikke overbevist. Hovedsaklig fordi det virker som om programmene ikke er laget for operativsystemet; heller porter som ikke bryr seg om at de kjører på OS X.

 

Eneste programmet som krasjer ofte er Opera 6.21. Opera fungerte utrolig bra på Intel/AMD platformen. Men, jeg savner ikke Opera ettersom jeg liker Safari veldig godt. Opera var et "must" i Windows og i Linux.

 

En kort (som jeg i ettertid ser ble lang) kommentar til Mnett: Etter hva jeg har forstått er overgangen fra OS 9 til OS X ganske stor, mye er gjort på en annen måte. Derfor vil overgangen muligens være like stor som en overgang til Windows, _men_ dette har jeg ikke førstehånds kjennskap til så ikke stol alt for mye på det. Når det er sagt, så er det sjelden jeg har hatt det så morsomt med å lære meg et nytt operativsystem. OS X er kanonbra.

 

Om du skulle være i tvil, så er min personlige preferanse Mac-platformen. Ser allikevel gode grunner mot Mac. Og som det ble sagt tidligere, det går på smak og om du fikser begrensningene i maskinvare som kan puttes inn i boksen. For når det kommer til programvare mener jeg at OS X har vel så gode løsninger som Windows. I spørsmål som dette finnes det ikke et generelt rett eller galt, men hva som er rett eller galt for deg. Alle som sier noe annet, vel, vil jeg påstå tar feil.

 

Du bør ikke stole helt og fullt på utsagn til personer som ikke har benyttet annet enn det ene eller det andre. Slike folk mangler gjerne perspektiv. I din situasjon ville jeg nok ha prøvd meg på å bruke forskjellige programmer du kommer til å benytte på begge platformer og se hvordan det funker. Også teste operativsystemene. Det er viktig å finne seg til rette i operativsystemet. Så bør du sette opp litt budsjett (høres ekstremt formelt ut); hvor mye kommer hvert system til å koste og hvor mange penger har du. Tror du vil komme til en rimelig gyldig konklusjon etter det.

 

G4-prossessoren er på langt nær like kjapp som dagens Intel/AMD prosessorer. Det er det nok kun den aller mest hardbarkete Mac-fanatiker som kan påstå uten argumenter med reel begrunnelse i den virkelige verden. Når det er sagt, så er ikke prosessorkraft det aller viktigste når det kommer til produktivitet. Mange, og da kan jeg referere til diskusjoner på http://www.osnews.com blant annet, mener at de blir mer produktive på Mac-platformen. Dette blir som regel begrunnet med egenskaper til programvaren som finnes på platformen og platformen i seg selv. Etter hva jeg har forstått skal Adobe Photoshop på en G4 kunne gjøre en del ting like kjapt som temmelig gode AMD/Intel-maskiner på grunn av ALU-en på prosessoren.

 

Når det er sagt, kan jeg kanskje ikke helt forstå hvem som virkelig trenger 3.0 GHz prosessorer som ikke skal spille de aller nyeste spillene på maskinen, redigere filmer i stor grad, utføre mange pg tunge operasjoner i billedredigeringsprogram - ofte, eller bedrive hardcore koding. Men, det har vel mer med en kulhetsfaktor å gjøre. Ikke vet jeg.

 

Ett siste tips. Om du bestemmer deg for Mac, og tester den ut i noen måneder, men ser at den ikke oppfyller dine krav, kan du selge den og få rimelig mye for maskinen. Mac holder seg bra i pris.

 

[EDIT:] Joda, skrev feil igjen, denne gangen i URL-en. Forandret i tillegg på anbefaling, for når jeg tenker etter anbefaler jeg deg ikke å fortsette på Mac, det er opp til deg å finne ut hva som er best (for deg). Jeg anbefaler deg å gjøre nødvendig forarbeide når du har tenkt til å benytte mange penger på noe så dyrt som en datamaskin.

Endret av dansesareven
Lenke til kommentar

Nok en PC vs MAC tråd ja..

 

The_Ruthless: Hvilken versjon av OS X kjørte disse ustabile macene dine ?

 

Minne lekasje er det jo stortsett bugs i applikasjoner som står for. Og nå tror ikke jeg Mozilla akkurat er den best bugfrie browsern (hvertfall ikke av egen erfaring) IE på mac stinker (er både treigt og tar mye ressurser, Safari er tingen (men det har du vel ikke engang prøvd) Desverre p.g.a Microsofts måter på å gjøre standarder om til sine egne på er det mye som krever Internet Explorer for å virke :angry:

Lenke til kommentar

Hvorfor kjørte du både Mozilla og IE, på en Mac?

 

EDIT: vet det er mulig, det jeg mener er, hvorfor?

 

Som det blir påpekt av prolixin, så er det mye som ikke funker i andre browsere enn IE. (Få ting her i verden irriterer meg mer enn det faktumet, men det er nå sånn det engang er.)

 

Og joda, jeg har prøvd Safari, en beta, og det virka som noe som kan bli bra. (Det er et halvt år siden, minst, nå.)

Husker ikke hvilken versjon av OS X det var. Sorry.

 

Ellers må jeg si meg enig med dansesareven: PRØV greiene! Det er det samme som gjelder med HiFi; test ut før du bestemmer deg for noe. Alle andre skriver bare masse bull uansett, og hjelper deg ikke SÅ mye nærmere et valg for DEG.

 

Takk for meg.

Lenke til kommentar

Når jeg slår på PCen så er maskinen i innloggings vinduet før skjermen nesten har kommet seg på, så ikkje sei at PC er treig. Grunnen til at det er mange som har en ustabil PC er disse programmene som folk skal ha inn på maskinen og mange av dem er ikkje registrert eller godkjent av microsoft, og da kan det være ting som krasjer med hverandre fordi dem som lager programmene ikkje tenker så langt. Den dagen jeg får en stasjonær MAC til prisen av min + ytelsen da må Jobs å fåt en real støyt i hodet av en sekretær eller noe slikt! Når en venn av meg kjøpte en ny MAC med et usselt GeForce 4MX kort og 256MB Ram samt en 40GB harddisk til det dobelte av min som er et ATI Radeon 9600PRO "Fireblade" og dobbelte av rammen, raskere til og med + 120GB Harddisk og raskere prosessor med den utregninga MAC folket bruker for å sammenligne med PC. Han betalte for denne MACen en pris på ca. 15-16 000kroner og min maskin da kosta ca. 8000-8500 kroner. Dette er en forskell fra mitt syn! Pluss at PC har maskiner som stiller godt opp til grafiske ting (oppgaver) og grafikk, hvorfor ser jeg stadig firmaer som bruker MAC som nå skifter ut når de får se hva PCen duger til, pluss pengene de kan spare?? Dette er erfaringer fra meg og andre kamerater her i landet som arbeider for firmaer med denne hendelsen!

Endret av k_drey
Lenke til kommentar

k_drey, man måler ikke hurtigheten på en maskin utifra hvor fort man får opp innloggingsvinduet*. I WinXP kjøres mange av oppstartsprosedyrene etter at du har logget deg inn. Man får altså opp innloggingsvinduet kjappere enn for eksempel i Win2000, men i Win2000 går det kjappere etter at man har logget seg inn.

 

Når det er sagt, er det vel ingen i denne tråden som har påstått at Intel/AMD maskiner er trege... Bare at Mac-ene er så trege som "alle" vil ha det til.

 

En ting til, du kan jo ikke måle prisen på en ferdigbygget Mac, og på en maskin som (utifra prisen du oppgir) jeg forstår er selvbygget. Det blir utrolig urettferdig. Det er såklart billigere å bygge maskinen selv. Men, når det er sagt, så gir jo ikke Apple deg muligheten til å bygge en Mac selv ... Det er jo en annen sak.

 

* Det vil si om man ikke kjører samme operativsystem (feks, WinXP) på maskinene da, for da vil man kunne se hvem som har raskest maskin.

 

[EDIT:] La til *-kommentaren.

Endret av dansesareven
Lenke til kommentar

Dette med det jeg sa om innlogginga var at jeg skulle referere til en som sa at det gikk tregt å logge inn på dagens maskiner med WinXP, har ikkje oppdaga hos noen at deg går tregt. Har selv vært arrangør på en del LAN så jeg har nokk installert så mye Windows operativsystemer at jeg er lei nå, så jeg vet sånn sirka hvor raskt det skal gå på dagens maskiner. Men det du sier at jeg ikke skal måle hastigheten med å sammenligne oppstarten forstår jeg, vet nå dette selv, men sku referere til et annet innlegg så sorry da....

Endret av k_drey
Lenke til kommentar
Kjøp AppleShare, så kan du bruke MAC progz på Windows og Windows progz på MAC og du trenger heller ikke å kjøre i noe vindu sånn som med wine og wineX

Huh.. Hvor for man tak i det??? Høres knall ut.. Jeg trenger en pcemulator eller noe.. Vi hat ry matte program på skolen som er KUN for pc.. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...