Gå til innhold

MAC eller PC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordeler:

 

Mac:

Bedre til grafiske oppgaver

Bedre til videoridigering

Mer stabilt

OS X(for de som liker det)

 

PC:

P4 med Hyper Threadning (fint for utålmodige kontorfolk)

Windows (for de som liker det)

Flere kompitable programmer

Andre har det (lettere med filer osv)

Du sier MSN, nyere versjoner til PC

De nyeste Office-pakkene funker ikke til Mac

 

 

Håper det hjalp litt...

Lenke til kommentar

OK, Office pakken til mac altså Ms office x er veldig bra.. Den har med msn messanger og alt... Alt fungerer kjempe bra.. + at text edit som er noe lignende teksdocument for pc er så sinnsykt bra slik at du ikke trenger noe annet med mer eller mindre du skal bruke excel osv.. For da trenger du ms sin os x version.. KJøp en mac du!

Lenke til kommentar
OK, Office pakken til mac altså Ms office x er veldig bra.. Den har med msn messanger og alt... Alt fungerer kjempe bra.. + at text edit som er noe lignende teksdocument for pc er så sinnsykt bra slik at du ikke trenger noe annet med mer eller mindre du skal bruke excel osv.. For da trenger du ms sin os x version.. KJøp en mac du!

Jeg trodde OfficeMac 2001 var siste versjon jeg... :roll::scared::cry:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Off Topic svar:

 

CS finnes så absolutt ikke til mac. Litt kjipt å spille CS når maskinene til Apple leveres med en musetast (ja, jeg vet det går an å få to eller flere).

 

Skal du ikke spille, gå for en mac.

Lenke til kommentar

Vellvellvell, denne diskusjonen har vi kanskje ikke hatt før.

 

I tillegg til skolen jobber jeg daglig som grafiker og jeg har gode og dårlige opplevelser med begge. Men det å si at en PC ikke er egnet til grafisk arbeid

blir rett og slett feil. Til noen grafiske oppgaver har MAC en fordel. Til noen grafiske oppgaver har PC en fordel. Det går nesten opp i opp, men det er en grunn til at jeg idag bruker en intel-basert PC, (x86), den grunnen klarer dere sikkert å finne ut av selv. Jeg har sagt mitt.

Lenke til kommentar

Har personlig brukt Mac for lenge... Mine erfaringer har ikke vært gode, og Mac-fanatikere kan bare håpe på at det er på grunn av mine ignorante system-administratorer. (Jupp, Mac i skolesammenheng. Går VK2 Reklame/Illustrasjon/Design, og sitter foran skjermen stort sett 7-8 timer daglig.)

 

OS X har væffal de fordelene (framfor 9.2) at man kan benytte seg av ordentlige browsere, som f.eks. Mozilla... (Vil anbefale å kjøpe RAM og harddisker et annet sted enn hos Apple... Fordi det er så ufattelig overprisa der. Gjerne 2,5 ganger generell pris for RAM.) Ellers har jo OS'et avrunda kanter, gjennomsiktige ting og greier, og masse sånn fint. Det er et ganske pent OS. Og det er trygt, med tanke på at du vet hva du går til. Etter å ha brukt OS X i ti måneder, hadde jeg fått meg en godt innarbeidet "uvane"; vi kaller det "paranoid-lagring". Det er når du trykker Eple + S ("save") ubevisst. For et mer ustabilt har jeg sjeldent sett. Bare overgått av Mac'en med OS 9.2.2. jeg må bruke i år, og en og annen Win98SE-PC med ødelagte RAM-brikker/ATi-skjermkort jeg har brukt...

Såklart kan du bytte ut Mac-musa. Personlig har jeg en Logitech MX500 kobla til. Helt greie Mac-drivere fra Logitech...

 

Ulemper er at alt liksom er så "integrert". (Pluss dette med ustabilitet og svak på multitasking. Opplever du først problemer, så opplever du MANGE!)

Opplever uprovoserte kræsj nærmest daglig, og jeg er ikke den eneste i klassen, for å si det sånn.

Og systemet er, slik jeg har opplevd, særdeles lite godt til multitasking. Internet Explorer og Photoshop er drøy kost på en G4 733MHz med 256MB SDRAM.

 

Men om du har en Mac som funker greit, du kan ta vare på den ordentlig, og den er rimelig kjapp, så burde det vel ikke være store problemer... Bortsett fra den rimelig heftige prisforskjellen. Ikke nok med at x86 (i forhold til PPC) er billigere per MHz, men også langt kjappere/kraftigere.

Endret av the_ruthless
Lenke til kommentar

Min personlige erfaring er at MAC'er er mer ustabile enn nyere pcer med XP..

Tror grunnen til at de fleste pcer kræsjer er at man legger inn så sinnsykt mye jalla programvare. Denne jalla programvaren finnes ikke til mac og jeg mener derfor at dette er grunnen til at mac blir sett på som "superstabilt".

Har jobbet på en VGS, hvor det vare flere MAC labber, og hvor disse var meget ustabile og dårlige. (Var både helt nye toppmodeller og gamlere maskiner).

Hadde flere "mac eksperter" leid inn, uten at disse klarte å få dette bedre..

 

Jeg personlig kunne aldri anbefalt en MAC.

Lenke til kommentar

Har samme erfaring som WeeR (jobba med mange ustabile MACer), men eg vil tru at det finns en X-faktor som vi pc-folk ikkje heilt forstår. Folk som eig en mac er oftast svært entusiastisk på macens vegne og punger ut tusenlappar i fleng for å bli ein lykkelig eigar.

 

Forøvrig så håpar eg som sagt at så mange som mulig "switcher", siden konkuranse er bra for alle og det er ikkje spesielt kult å vere fanga i Microsofts verden.

Lenke til kommentar

For å komme med en annen erfaring enn den the_ruthless har, så har jeg ikke på noen måte opplevd OS X som ustabilt. Men, jeg tror nok at det har en grunn. Forskjellen er at jeg har en maskin som kun jeg bruker, og dermed har full kontroll på hva den blir brukt til. Ingen av de jeg har snakket med som bruker OS X til daglig, hevder at det er ustabilt. The_ruthless er unntaket, har sett at han har bemerket dette før i andre tråder. Jeg tror det kan være andre grunner enn OS X. For eksempel driftere som muligens ikke har full kontroll på Mac, eller at det er mange som benytter disse maskinene som også er uerfarne Mac-brukere. Har selv benyttet Mac-er som har vært del av en datalab her på NTNU, men ikke hatt noe problemer. OS X er betraktet som et temmelig stabilt operativsystem, men Win XP skal jo også være rimelig stabilt. Har jo hørt om mange som har veldig bra oppetid på sine Win XP bokser.

 

Tror ikke du skal velge bort hverken OS X eller Win XP på grunn av ustabilitet. Jeg valgte OS X fordi det er bygd med *NIX som fundament. Det er ikke nødvendigvis en god grunn for deg.

 

[EDIT:] Skriveleif ...

Endret av dansesareven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...