Gå til innhold

El - gammel mesopotamsk avgud - Viktig i Dagens samfunn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fra hva jeg forstår: (1) El var navnet en mesopotamisk gud; (2) El er brukt i Bibelen som navn på den bibelske guden. Antar at El i (1) = El i (2). Herfra følger (3): den mesopotamiske guden og den bibelske guden er den samme, altså at alle tilhengere av en abrahamitisk religion tilber El i stedet for den ene sanne guden. Av en eller annen grunn er en ny monoteisme (den ene sanne guden) bedre enn den gamle monoteismen (El); «avgud» er meningsløs innenfor et polyteistisk system.

 

Hvis du ønsker bedre respons, så må du nok forklare hvem El er (eller i det minste lenke til en side som viser relevansen). Per nå virker argumentet som lite annet enn en form for hasty generalization eller false equivalence.

Lenke til kommentar

"El" er helt klart en avgud. Bibelen er egentlig om skaperen, men den regresserte. Derfor inneholder den avguder også.

 

For vår kulturelle bakgrunn, så foreslår jeg Nůůnh, et zén konsept av gūdh.

 

Så når og hvordan kom El inn i bildet? Mener du f.eks. at 1. Mos. 1 er om den egentlige skaperen og at El kom inn på et senere tidspunkt? Hvorfor var El overhode i stand til å erstatte troen på skaperen?

Lenke til kommentar

Det er helt klart mye rare avguder folk tror på, og man forstår monoteismens forbud på avguder. Det er noe av det værste som finnes.

 

Man besvarer ikke spørsmål gjennoom å bruke ignoratio elenchi. Men jeg gir opp. Er tilsynelatende ikke mulig å få en meningsfull og sammenhengende forklaring ut av deg.

Endret av qanatos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...