Gå til innhold

Apple bekrefter tastaturproblemer til MacBook og MacBook Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter en masse problemer med 2011 macbook som fikk gpu kernel panikk og gikk i svart kontinuerlig så fikk jeg en 2013 model som jeg virkelig elsket

 

Den nye generasjonen måtte jeg derimot bare hoppe over, butterfly tastene var ikke gode å bruke i det hele tatt grunnet liten trykk avstand, funksjonstastene var borte (taktil feedback er nyttig, det er en grunn til at man ikke har byttet ut tastaturet med en ekstra skjerm), mangel på usb kontakter var også slitsomt selv om tastaturet var det viktigste

Lenke til kommentar

Jeg har selv problemer med en tast som gjentar seg. Problemet er bare at det er så sporadisk at det er nærmest umulig å gjenskape problemet, men i løpet av en dag skjer det antagelig 4-5 ganger at en spesifikk bokstav blir puttet inn et sted den ikke skal være. Enten 2 ganger etter hverandre eller at den henger seg på etter neste bokstav.

Lenke til kommentar

Hadde tastaturproblemer på min 2014 pro også. Jeg sendte den inn til rep, da eneste grunn til at dette ikke gikk på reklamasjon var fukt. Da denne MACen aldri har vært utenfor husets fire vegger og heller aldri har det vært drukket noe som helst ved siden av den, så var jeg sikker på at fukt var ikke årsaken.

Men gjett hva, de fant fukt ipå I/O kortet, så da ville de jeg skulle undersøke med forsikringen.

Jeg hadde ikke utvidet innboforsikring så det var utelukket.

Jeg ba de så sende maskinen i retur. Da fant de tilfeldigvis ut at batteriet hadde oppsvulmet og det gikk på en aksjon fra Apple, og at de da byttet toppkassen med tastatur...

Ved neste bytte er jeg veldig usikker på om det blir ny MAC. Maskinene er herlige, men i dette tilfelle har jeg mistanke om at bildet de sendte av det fuktskadede kortet ikke var av mitt kort for det har verken før eller siden vært noe som tilsier at maskinen er fuktskadet, det som var feil var at R tasten ikke virket i det hele tatt. Legger jeg så til at de ikke ville dekke at ladekabelen fliset seg opp i garantitiden, så er min opplevelse av Apple verkstedet tynnslitt.

Lenke til kommentar

Tester ikke apple produktene sine før de sender de ut?

Det gjør de, men hvis feilen bare viser seg i en liten andel av maskinene så er det ikke så lett å fange opp under testingen da det kan være mange forhold som gjør at dette skjer med akkurat disse maskinene.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Får bare håpe at de har gjort tilstrekkelige endringer og forbedringer på denne 2018-modellen. Har selv bestilt en. Har hatt en rekke iPhoner, samt noen iPad og MacBooks, og opplever dem som gode og driftssikre. Ellers hadde jeg ikke gått for Apple. Design og enkel bruk er ikke nok til å kjøpe Apple-produkter, dersom ikke de innfrir i bruk over tid.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Apple bekrefter problemer med MacBook og MacBook Pro

"Innrømmer endelig" er riktigere.

Hvis du er rammet av én av disse feilene på en nyere MacBook eller MacBook Pro

Altså hvis du eier en nyere MacBook eller MacBook pro.

lover Apple å fikse feilen gratis

eller "har Apple inget annet valg, og er forpliktet å":

– Vi ser ganske ofte at det er støv og smuss som har satt seg fast under tastene, og at dette i mange tilfeller løses ved å blåse dette rent.

Da løser man ikke problemer, man tilbakestiller dem.

I de tilfellene dette ikke hjelper gjør vi et bytte av topcase med tastatur.

Da er man sikker på å ha tilbakestilt det, forutsatt at dette gjøres riktig. Feilaktig design på klønete design. Når forbrukerkjøpsrett/garanti er utløpt må man gjøre dette selv, noe som er fordyrende.

Vi sitter ikke med mer spesifikk informasjon om hva som forårsaker problemet,

Hva med

støv og smuss

?

Når man bruker trykkluft til å omgå problemet, og omtaler det som støv og smuss, driver man enten å gjetter, eller tilslører sin forklaring.

 

Problemet har sin årsak i at Apple ikke evner å lage maskinvare som ikke er feildesignet. Når de gjentatte ganger nekter å anerkjenne problemer, før de havner og taper i retten som følge av class action-søkmål i USA, og at det ofte ikke hjelper folk før garanti/forbrukerkjøpsrett er utløpt, er en del av problemet.

men det løses gjennom et slikt bytte når det må til, avslutter Opheim.

Det må til på tiden det tar at det oppstår. Krev heving av kjøpet, eller tilsvarende produkt etter 3 gangers reparasjon. Ikke godta at man bare blåser støv av problemet uten registrering.

 

Perioden man kan innlevere i tilbakestilles også i Norge etter reparasjon etter hva jeg vet.

 

Ikke godta at du bruker produktet i uegnet miljø hvis det dreier seg om helt vanlig bruk.

 

Selv om man får samme type produkt tilbake flere ganger, holder Apple oppsyn med hvor mange ganger man har levert inn. Til slutt hjelper det. Som man så med gulstikket i Apple iMac skjermene en stund.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...