Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva bør jeg lære?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har bestemt meg for å ta 1T matte etter sommeren og jeg har ingenting å gjøre i disse 2 måneder, så spørsmålet mitt er hvilken ting bør jeg lære? Jeg så på kompetansemål til 1T men jeg vil at noen skal forklare på enklere ord. Jeg liker matte men jeg bruker mer tid på å forstå enn andre. Takk for meg. :)  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Derivasjon er svært sentralt. Dette bør du beherske godt. Altså du må forstå det godt, og bruke denne forståelsen kreativt til å løse komplekse oppgaver. Slike oppgaver kommer helt sikkert, og det er mye poeng å innhente her. Se for eksempel vår eksamen 2018. Ellers er geogebra veldig viktig, ettersom at del 2 vil alltid inneholde oppgaver der geogebra er krevd. Algebra og sannsynlighet er andre emner du helt sikkert vil støte på.

 

Gjør mange oppgaver! Bruk tidligere eksamensoppgaver (matematikk.net), og regn i vei. Se på videoer om det er noe du ikke forstår (UDL.no på youtube har veldig mange gode forklaringer. Det har også Khan Academy (merk at videoene her er på engelsk)) . Hadde selv 1T i år, og kom også opp i eksamen i 1T (1 klasse). Fikk 6er på begge; pga mye jobbing! 2 måneder er mer enn nok, og bruker du tiden fornuftig skal du klare toppkarakteren ;) 

 

Lykke til!! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lær deg programmering! Start med å lage programmer som finner primtall, Fibonacci-tall, og så videre... Jobb også videre i skoleåret med å lage programmer som løser enkle likninger.

Det høres kanskje merkelig ut, men du vil få et bedre perspektiv på hva du jobber med. Spesielt fordi du må tenke annerledes når du programmerer enn når du løser oppgaver. Mange studier i realfag har også en del programmering.

 

Start på denne siden: http://openbookproject.net/thinkcs/python/english3e/

Du trenger ikke lese alle kapitlene, men om du leser de første vil du fort kunne bruke Python til å finne primtall eller løse andregradslikninger, dette vil være betraktelig til hjelp når du begynner med derivasjon.

 

https://wiki.python.org/moin/BeginnersGuide/NonProgrammers

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...