Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Citroen C4 Picasso 2008 stopper uten varsel


Anbefalte innlegg

Hei internettet. 

Jeg er da den heldige eier av en fransk-bil som har pådratt seg sjel.

 

Litt bakgrunns info:

- 2008 model, gått 270 000 (flaks bare det)

- Disel

- 2 eiere, inklusive meg (første diselbil for min del)

- Alle servicer er gjennomført; der bilen ble kjøpt.

- Ved siste service fikk bilen påpekning på at det snart er på tide å bytte Turbo.

 

Symptomer; ila. 2 uker med drift har dette skjedd: 

  • Bilen begynte å lugge litt, uavhengig av turtall og gir.
  • Skrudde seg etter hvert av i tomgang. Nå også i fart ved lavt turtall.  (ingen feiltilstand markert) 
  • Bilen fikk opp abs/esp feil 2 ganger. Feilen forsvant ved restart. 
  • Fikk støt da jeg gikk ut av bilen (hver gang)

 

  • kjørte en motorvask, Ikke sett noen feilmeldinger siden... men lugger fortsatt og stopper på eget initiativ.

Min analyse: 

  • Bilen oppfører seg som om det er noen tette filtre det er snakk om. 
  • Har sjekket det jeg lett kommer til, tilsynelatende OK
  • Mistenker partikkelfiltret, men utfra hva jeg har lest burde det gitt en feiltilstand.

 

Oppsumering:

  • Bilen er fransk.. Hjelp.

 

 

På forhånd takk for hjelp. 

 

Mvh

JK 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trøst deg med at hadde det vært en tysker så hadde bilen stoppet lenge før 270.000 :-D
Neida, litt seriøst: 1.6 Hdi? Disse motorene (som er utviklet av tyske BMW og franske PSA i lag, om du mener at opprinnelsesland betyr noe helt avgjørende) har en tendens til å sote seg til ved mye småkjøring/rolig kjøring, slik nesten alle nyere diesler sliter med. Første tegn er at bilen lugger litt, så ryker turboen. Rep-kostnad på verksted ca 50.000,-, for å fjerne årsaken til turbohavariet. Det er mye deler som skal byttes (bunnpanne, oljesil, ventilløftere, turbo, m.m. så for mange er dette ikke aktuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trøst deg med at hadde det vært en tysker så hadde bilen stoppet lenge før 270.000 :-D

Neida, litt seriøst: 1.6 Hdi? Disse motorene (som er utviklet av tyske BMW og franske PSA i lag, om du mener at opprinnelsesland betyr noe helt avgjørende) har en tendens til å sote seg til ved mye småkjøring/rolig kjøring, slik nesten alle nyere diesler sliter med. Første tegn er at bilen lugger litt, så ryker turboen. Rep-kostnad på verksted ca 50.000,-, for å fjerne årsaken til turbohavariet. Det er mye deler som skal byttes (bunnpanne, oljesil, ventilløftere, turbo, m.m. så for mange er dette ikke aktuelt.

Er det noen måter å motvirke dette på hvis man er tidlig ute i hendelsesforløpet?

 

Har merket at min har begynt å lugge litt - men det er kun ved kald bil i andregir.

Lenke til kommentar

Er det noen måter å motvirke dette på hvis man er tidlig ute i hendelsesforløpet?

 

Har merket at min har begynt å lugge litt - men det er kun ved kald bil i andregir.

Tja. Ja og nei. Ja, det er mulig, men innebærer fremdeles nokså mye arbeid. Full rens av motor, og nye rør til turbo. Kjør flere runder med innvendig motorvask (QMI innvendig motorvask, den virker), ned med bunnpanne og rengjør for gugge både i sil og ellers, Av med ventildeksel, rengjør/blås gjennom oljekanaler, av med innsug og EGR, rengjør, sett tilslutt på nye oljerør til turboen (begge to), og start opp og kjør røret som har oljeretur fra turbo opp i et glass så du kan måle hvor mye olje du får ut på 1 minutt.

Går fort mer enn 1 arbeidsdag for en dreven mekaniker, minst doble tiden for en som er hobbymekaniker. Du trenger ymse nye pakninger (ventildeksel, bunnpanne, diverse til innsug/EGR), samt godt med billig enkel olje, evt rengjøringsolje (Biltema sin er helt grei) samt QMI innvendig motorvask. Evt om DPF også er tett så må den ned og rengjøres innvendig. Finnes egen midler for dette, hvor du legger hele DPF ned i et kar med stoff. Funker som en kule. QMI har slikt stoff, andre også.

Etter at dette er gjort så begynner du å tilsette dieselforbedrer fra QMI. Den hjelper med forbrenning, slik at sotpartikler blir redusert med 60-90%, nok til at problemet ikke gjenoppstår.

Lenke til kommentar

Trøst deg med at hadde det vært en tysker så hadde bilen stoppet lenge før 270.000 :-D

Neida, litt seriøst: 1.6 Hdi? Disse motorene (som er utviklet av tyske BMW og franske PSA i lag, om du mener at opprinnelsesland betyr noe helt avgjørende) har en tendens til å sote seg til ved mye småkjøring/rolig kjøring, slik nesten alle nyere diesler sliter med. Første tegn er at bilen lugger litt, så ryker turboen. Rep-kostnad på verksted ca 50.000,-, for å fjerne årsaken til turbohavariet. Det er mye deler som skal byttes (bunnpanne, oljesil, ventilløftere, turbo, m.m. så for mange er dette ikke aktuelt.

 

 

 

Stemmer, 1.6HDi. Der de siste ca. 5000km har vært fordelt ca 40% småkjøring (under 15min) ca. 2 turer i mnd. på >900 km. Planen for bilen er å kjøre rakkelet til det kneler.. Det er vell på tide å fiske en forsikring på bilen som også stiller med leiebil når c4´n dauer. 

 

Etter å ha utfordret skjebnen tidligere i dag kjørte 3mil, der maskineriet aldri var under 3K RPM gikk bilen litt bedre, men lugger tidvis fortsatt. Dette fikk meg til å gå igjennom historikken på bilen.  For ca. 5 år siden hadde den tendenser til det samme.

Da var det ett luft-spjeld som var fullt av drit. (daværende pris 800kr.. )Sliter med å lokalisere hvor dette spjeldet skal sitte... 

 

Jeg kan egentlig ikke begynne å legge ut om alt som er galt med franske biler.. men ja design/produksjons sted har noe å si. Har hatt 2 tyskere og en svenske. De hadde sjarm etter de tippet 300k, men får da være grenser. Bare det faktum at det går an å stille inn vindusheisen med X antall sekvenser, du har ingen indikasjon på motor-/olj-/eksos-temperatur eller at bilens ESP/ASP ikke oppdager at bilen sklir på tvers av fartsretning... 

Lenke til kommentar

Luftspjeld er enkelt å lokalisere. Følg luftstrømmen, fra luftfilter, luftmengde-/masse-måler, turbo, ladeluftkjøler, luftspjeld, EGR, innsug. Sånn er de fleste oppbygget. Så luftspjeld sitter nok rett ved eller i forbindelse med innsuget.
Ja, koks og drit i innsug lager krøll, og dette er et velkjent problem på alle diesler i dag. Samme med koks og drit i motor, det går inn i kjølesystem til turboen, som er den mest delikate innretningen som kjøles og smøres av motorolje. Ryker turboen, er det ikke ukjent at den kaster spon rundt i motoren. Da er det 1001 plukk-opp, eller rett på søpla med hele motoren.
Men hvorfor i all verden kjører du franskt når du hater så intenst? Det må da være slitsomt?
For egen del har jeg hatt et tyvetalls biler, fra Sverige, Østen, Tyskland, England og Frankrike. Mange av disse har ikke vært produsert i det landet de kommer fra. Men okkesom. De bilene som har vært billigst å eie og har gitt minst/ingen driftsstopp kommer faktisk fra Frankrike / PSA. Men sikkert bare meg som var uheldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får ta ett oljeskift, se om det er noe spon å  finne. (genialt med magnet kledd i plast for å finne det forresten). 

 

Tja, siden du spør. Om ikke annet kan du få deg en god latter.

Jeg hadde en A5 og en første gen. v70 til jeg fikk runde 2 med unger. Solgte begge fordi jeg innså at jeg ikke kom til å ha tid til å vedlikeholde to biler og kunne uansett tenke meg noe mer praktisk (så feil kunne jeg ta, les v70), i tillegg til at fattern skulle ha seg nybil så jeg fikk den billig.....

Skal også sies at jeg ikke har gjort noe for å forbedre situasjonen min, har til og med kjørt servicer på den.. 

 

Det skal sies om c4 Picasso, den har 2 virkelig positive atributter:

1. Barnesikringen kan skrues på fra kupeen.

2. Den er stor innvendig,

 

De franske løsninger/sjarm/årgangsbil-symptomer, kjært barn har mange navn:  

 

  • Baksetene er justerbare (+) og individuelt sammenleggbare(+), kan bare ikke  legge helt flatt(-) 
  • Det er 7 seter (+), de to bakerste har beinplass som en liten 5 åring klager over (-) og du har heller tilnærmet lik 0 i bagasjeplass med disse i bruk(-).
  • Når du har klappet de 2 bakerste setene ned, er taket pga. 0,5cm for lavt for at jeg kan få inn vogn, bagasje og unger i bilen. (les: vogna er for stor).
  • Det finnes to "hemmelige" rom i gulvet foran andre seterad, det ene er good to go (+), det andre er ikke skåret ut(-). 
  • Ellers masse spennende rom, som er perfekt å legge ting i og glemme at du noengang hadde dem...(denne er på meg)
  • Sete-varmerene har 10 temperatur settinger (+), men har aldri fungert siden bilen rullet av produksjonsbåndet(-).  
  • Vindusheisen kan styres automagisk. Jeg skriver automagisk for du vet aldri hvilke sekvens den har stilt seg innpå. Jeg vet faktisk ikke hvordan jeg skal forklare den. Når jeg overtok bilen trodde jeg det var noe seriøst feil, dro til citroen med den, og fikk vite at den fungerte helt fint. 4 år inn i bilholdet har jeg enda ikke klart å få vinduene til å oppføre seg som jeg vil/eller likt. Har en formening om at speil.-styringen har litt mer innflytelse i denne bilen en den burde (mode velger) 
  • Den har kjøleskap (+).
  • Den har muligheter for å dimme ned kabin-belysningen. Bare ikke nok, i tillegg til 2 dioder som alltid skaper en følelse av at det kommer en bil fra høyre, hvis du mot for modning skulle vri på hode om skumring/natten. 
  • Belysning ut av bilen: Helt konge fjærnlys. Bare synd at jeg ikke har noen som helst formening om hva som befinner seg i det svarte feltet der fjærn og nærlys skal overlappe... (ja bilen er EU godkjent =P)
  • Senter stilt dashbord.... skal ikke si hva jeg mener om det engang.
  • Dashbordet viser:
  1. Fart,
  2. Turtall
  3. Fuel nivå
  4. Dioder som skal lyse når bilen opplever feil.. (enda ikke gjort noe som kan minne om det, selv om det har vært feil observert)
  5. Enkel kjørecomputer (som regner feil også medregnet korreksjon for dekkdimensjon og sikkerhetsmargin).
  6. Hvilke radiokanal som spilles... ikke at det er noe problem lengre....
  7. Setup meny:
  • 4 hoved menyer: Bluetooth, Mediaavspillning, System-innstillinger og visning av system-innstillinger.... (ja, den viser hvilke innstillinger du har satt i system-innstillinger i en egen meny). Av system innstillinger kan adaptivelys skrus av/på, finn-bilen lys, om speilene skal klappe inn ved parkering og klokka. Kort oppsummert.

 

  • Balansen i bilen. Jeg er overbevist om at det er 50-50 balanse om forstillinga. Er det litt fukt på veien, så er jeg redd for å fortsette rett frem hvis veien krummer seg svakt. Fullastet minner det mer om en tom V70. 
  • Som leder videre til følelsen jeg sitter igjen med etter 10 timers kjøring. Sammenlikner jeg C4´n (2008 model) , A5´n( 2010), v70´n(97) og en passat(94) jeg hadde, er oppsummeringen enkel. 10 timer i passaten kjentes ut som 10 timer, i A5´n 4 timer, v70 6timer og C4´n 18 timer.

Tilbake til plass generelt.  V70 vs C4: Jeg er overbevist om at det vi vant i takhøyde, har vi tapt i volum og kjøreegenskaper.

 

Nok "bittring" fra meg i dag. Får krysse fingrene for at jeg har en fornuftig grunn til å kjøpe nybil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

He he. I følge rykter er visst 95% av de som er innlagt på lukket avdeling tidligere eier av en citroen :)

 

Haha! Har ikke endt opp der enda, men har byttet til Peugeot...  :-D  (Hadde en tysker i mellomtiden og det var den dyreste og mest kortlivede bilen jeg noen sinne har hatt.)

 

Mer seriøst: Beskrivelsen til Habla Møberg når det gjelder utfordringer med turbo er helt rett - både årsak og løsning. Holdes motoren fri for 'slush/karbonavleiringer' går disse motorene gjerne like langt som sammenlignbare maskiner.

 

Men jeg vil bare tilføye at flere av symptomene du viser (lugging/stopping) til tyder på EGR som er i ferd med å gå tett. Så hvis du vil prøve en billig kvikk-fiks i første omgang skaffer du en 'EGR Cleaner' sprayboks på nærmeste rekvisitasjappe (ikke alle som har, sjekk ut) og følg bruksanvisningen nøye (se gjerne også youtube for demo). Det bør (ja jeg har erfaring) løse opp i skiten som blokkerer EGR forutsatt at den ikke er helt tett (men da skulle du fått feillampe).

 

ABS/ESP - feil kan like gjerne skyldes skit på en av sensorene nede ved hjulene. Det er ganske normalt.

Støt kan skyldes dårlig jording - sjekk jordingskabler. Det bør ikke ha noen sammenheng med motor-problemene, men en vet jo aldri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

  • Som leder videre til følelsen jeg sitter igjen med etter 10 timers kjøring. Sammenlikner jeg C4´n (2008 model) , A5´n( 2010), v70´n(97) og en passat(94) jeg hadde, er oppsummeringen enkel. 10 timer i passaten kjentes ut som 10 timer, i A5´n 4 timer, v70 6timer og C4´n 18 timer.

 

 

Btw  Jeg vet at V70'en har knallgode seter, og ville ikke forventet at C4'en nådde opp, men den også er kjent som ganske komfortabel, så hva skyldes 18 timer - ratingen din? Og hva var bedre med A5'en - jeg har dårlig erfaring med harde tyske seter på langtur?

Nysgjerrig for jeg vurderer kjøp av pent brukt C4 eller 5008 bare Peugeoten passerer eu-kontroll i høst og blir lettsolgt. ;-)

Lenke til kommentar

 

 

:

  • Bilen er fransk.. Hjelp.

 

 

På forhånd takk for hjelp. 

 

Mvh

JK 

 

Ehh, ja OK. Bilen er 10 år gammel og er kjørt 270.000 km. Sier seg selv at da må det være fordi den er fransk at et problem oppstår..... Merkelig den der germanofilien og frankofobien til Ola Nordmann som det dreier seg om bil. Jeg har kjørt franske biler, tyske biler og andre biler, har så langt ikke klart å identifisere noen signifikante forskjeller i feilrate basert på opprinnelsesland. Den "verste" bilen jeg noensinne har hatt var dog tysk..... 

 

Som andre har kommentert på har 1,6 HDI motorene til PSA som andre turbodieselmotorer sine issues, men det jo egentlig er generiske turbodiesel problemer knyttet til koksing, turbohavarier osv. En moderne turbodiesel kan fort bli dyrt når den er gått langt uansett merke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ehh, ja OK. Bilen er 10 år gammel og er kjørt 270.000 km. Sier seg selv at da må det være fordi den er fransk at et problem oppstår..... Merkelig den der germanofilien og frankofobien til Ola Nordmann som det dreier seg om bil. Jeg har kjørt franske biler, tyske biler og andre biler, har så langt ikke klart å identifisere noen signifikante forskjeller i feilrate basert på opprinnelsesland. Den "verste" bilen jeg noensinne har hatt var dog tysk..... 

 

Som andre har kommentert på har 1,6 HDI motorene til PSA som andre turbodieselmotorer sine issues, men det jo egentlig er generiske turbodiesel problemer knyttet til koksing, turbohavarier osv. En moderne turbodiesel kan fort bli dyrt når den er gått langt uansett merke.

 

Støttes. Det er mange som har sterke meninger som ikke er baset på fakta. :-) Forøvrig har nøyaktig de samme motorene blitt brukt både i BMW og Volvo, hvor de har et mye bedre rykte.

 

Men det er litt interessant hvordan mobbingen av rust har stilnet hos de tysk-orienterte de siste årene.  ;-)

 

Moderne turbodieseler blir ikke minst dyre å ha med mye småkjøring og/eller manglende service. For å klare EU-kravene til utslipp er de konstruert slik at de tåler dårlig å kjøres kalde. Folk leser om det i avisen, men tar ikke inn over seg mengden de selv har med småkjøring ("jeg tar da en langtur en gang i blant.."). En slik som har overlevd 270 000 km har hatt det bra, jeg hører stadig om tette partikkelfiltre, EGR og ødelagte turboer på biler som har gått 100-150 000, uavhengig av merke, selv om en del motorer er noe bedre på dette enn andre.

Det sies f.eks. at Møller kjører EGR-cleaner på mange av VAG-modellene ved service, uten å si noe til kundene, for å unngå (enda) dårlig(e) rykte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verste eksempelet jeg har sett er en Volvo V50 med under 90.000KM. Og havarert turbo og metallbiter rundtom i motoren. 8 år gammel bil ble skrotet. Beste jeg har sett med samme motor er knappe 400.000KM i en Berlingo, uten annet enn ordinær service pluss bytte av generator og startmotor. Identisk motor, dvs Volvoen hadde turbo med variabel geometri, men den er like følsom for sot og koks SVJV. TDi ene til FolkeVogn er omtrent like plaget med koksing, turboer ryker titt og ofte på de og. Samme med Nissan og Renault, Mitsubishi, Opel / GM / Fiat. Så godt som alle diesler, spesielt etter de kom med DPF og mer aggressivt styrte EGR.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Btw  Jeg vet at V70'en har knallgode seter, og ville ikke forventet at C4'en nådde opp, men den også er kjent som ganske komfortabel, så hva skyldes 18 timer - ratingen din? Og hva var bedre med A5'en - jeg har dårlig erfaring med harde tyske seter på langtur?

Nysgjerrig for jeg vurderer kjøp av pent brukt C4 eller 5008 bare Peugeoten passerer eu-kontroll i høst og blir lettsolgt. ;-)

5008 er knall, har hatt ikke-suv versjonen i 4 år nå. KJørekomfort er tipp topp, veldig synd at jeg må selge min. 

 

Problemfritt har det også vært, utenom standard vedlikehold selvsagt. 

 

Skal vel nevnes med tanke på diskusjonen her at jeg kjører minimum 60km hver dag, så den blir god og varm hver dag :)

Endret av fiskerdigg123
Lenke til kommentar

Verste eksempelet jeg har sett er en Volvo V50 med under 90.000KM. Og havarert turbo og metallbiter rundtom i motoren. 8 år gammel bil ble skrotet. Beste jeg har sett med samme motor er knappe 400.000KM i en Berlingo, uten annet enn ordinær service pluss bytte av generator og startmotor. Identisk motor, dvs Volvoen hadde turbo med variabel geometri, men den er like følsom for sot og koks SVJV. TDi ene til FolkeVogn er omtrent like plaget med koksing, turboer ryker titt og ofte på de og. Samme med Nissan og Renault, Mitsubishi, Opel / GM / Fiat. Så godt som alle diesler, spesielt etter de kom med DPF og mer aggressivt styrte EGR.

Har du noen erfaring med Hyundai og Kia på dieselfronten, eller er det samme smørja der og?

Lenke til kommentar

Har du noen erfaring med Hyundai og Kia på dieselfronten, eller er det samme smørja der og?

 

Hyundai/Kia har vel generelt et godt rykte (utenom den første generasjonen av CRDi-motorene).

Men EGR og partikkelfilterproblematikken er uunngåelig den samme. Utfordringen er at når en dieselmotor er kald forbrenner den dårlig og slipper mye sot og skit ut i eksosen. Når da EGR-systemet leder eksos tilbake til innsuget når motoren går med lav belastning - altså lite fart på eksosen - er det helt naturlig at noe av partiklene fester seg i slanger og ikke minst i ventilen der ting stopper opp. Så etter mye kjøring med kald motor og liten belastning på motoren er det nødt til å gå tett til slutt. 

Samme gjelder partikkelfilteret, men der greier de nye motorene med bedre tilsetninger og styringssystemer stort sett å brenne opp det som tetter seg hvis en ikke gir f. i å ta en lengre tur i blant så regenereringa får kjørt. Noen er jo også lure nok til å droppe å fylle etter additiver etc for å spare penger... Joda!

 

For ikke mange årsmodeller siden var gjerne regenereringa basert på km kjørt eller antall tankfyllinger. Men i de nyeste bilene har det vel blitt vanlig med målere som sjekker gjennomstrømming i partikkelfilteret etc og setter i gang regenerering ved behov. Det reduserer risikoen for tett partikkelfilter en del, i det minste.

Endret av toffo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt både engelsk, franske, tysk og tsjekkiske biler. De har stort sett oppført seg pent bortsett fra en Passat 98 modell som det var mye trøbbel med. Det var visst en dårlig årgang. Nå har vi Skoda, og de to vi har har ikke bydd på noen negative overraskelser.

Lenke til kommentar

Til alle som lurer på om det er motoren jeg klager over. NEI det er ikke det. I motoren sitter problemet, derfor skriver jeg på forumet. Sytingen går på Designet/brukergrensesnitt og "Praktiske" -løsninger, som igjen er særegent for Citroen. 

 

 

Btw  Jeg vet at V70'en har knallgode seter, og ville ikke forventet at C4'en nådde opp, men den også er kjent som ganske komfortabel, så hva skyldes 18 timer - ratingen din? Og hva var bedre med A5'en - jeg har dårlig erfaring med harde tyske seter på langtur?
Nysgjerrig for jeg vurderer kjøp av pent brukt C4 eller 5008 bare Peugeoten passerer eu-kontroll i høst og blir lettsolgt. ;-)

 

 

Understyring, jeg opplever at bilen til en hver tid er usedvanlig treg.  Skal også sies at jeg har hatt to episoder på snødekke der elektronikken på bilen nesten har klart å sende meg baklengs av veien.   Elektronikk som man ikke får skrudd helt av, (kicker inn ved 50km/h eller 5 min kjøring), etter det har jeg ikke klart å slappe av når jeg kjører bilen.  Kort oppsummert, jeg opplevde at bilen ikke er til å stole på.  Står heller ikke noe om dette i instruksjonsboka, og jeg er iallfall av typen som liker at når jeg stiller noe inn så forblir det sånn til neste gang jeg endrer noe.  Dette har brakt meg over i rekkene til de som ligger 10-15 under fartsgrensa, jeg er rett og slett redd for at bilen skal finne på noe. Selv på tørre sommer-veier. 

 

A5en derimot understyrte sjeldent og hadde elektronikk som ikke prøvde å ta liv av deg. Setene er hardere, men med mye bedre støtte og hele oppsettet på bilen gjør at du har føling med veien du kjører på. 

 

Jeg er farget av hva slags biler jeg lærte å kjøre med, og hvilke episoder jeg har vært utfor siden.

V70en hadde ABS, manuell gir og sletne dempere på slutten, sier seg selv at det blir komfort av slikt...  en klar vinner på vinterføre, du følte deg til og med trygg når du kjørte av veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ehh, ja OK. Bilen er 10 år gammel og er kjørt 270.000 km. Sier seg selv at da må det være fordi den er fransk at et problem oppstår..... Merkelig den der germanofilien og frankofobien til Ola Nordmann som det dreier seg om bil. Jeg har kjørt franske biler, tyske biler og andre biler, har så langt ikke klart å identifisere noen signifikante forskjeller i feilrate basert på opprinnelsesland. Den "verste" bilen jeg noensinne har hatt var dog tysk..... 

 

Som andre har kommentert på har 1,6 HDI motorene til PSA som andre turbodieselmotorer sine issues, men det jo egentlig er generiske turbodiesel problemer knyttet til koksing, turbohavarier osv. En moderne turbodiesel kan fort bli dyrt når den er gått langt uansett merke.

 

I fare for å bli usakelig:

Har du noengang satt deg inn i en bli, kjørt noen timer og tenkt; Oi, jeg er fremme og uthvilt! 

 

Dette er en følelse som er basert på designet på bilen, hvordan den er sammensatt, hvordan elektronikk samhandler med balansen i bilen osv.. Det har litt med motor å gjøre men ikke så mye som hvem som har skrudd det sammen å gjøre. Som jeg nevnte i posten over, det er ikke motoren jeg klager på, det er der utfordringen sitter. Jeg er vant med maritim-disel og vet det trenger TLC. Problemet er måten produsenten monterte resten av bilen. 

Lenke til kommentar

Til alle som lurer på om det er motoren jeg klager over. NEI det er ikke det. I motoren sitter problemet, derfor skriver jeg på forumet. Sytingen går på Designet/brukergrensesnitt og "Praktiske" -løsninger, som igjen er særegent for Citroen. 

 

 

 

 

Understyring, jeg opplever at bilen til en hver tid er usedvanlig treg.  Skal også sies at jeg har hatt to episoder på snødekke der elektronikken på bilen nesten har klart å sende meg baklengs av veien.   Elektronikk som man ikke får skrudd helt av, (kicker inn ved 50km/h eller 5 min kjøring), etter det har jeg ikke klart å slappe av når jeg kjører bilen.  Kort oppsummert, jeg opplevde at bilen ikke er til å stole på.  Står heller ikke noe om dette i instruksjonsboka, og jeg er iallfall av typen som liker at når jeg stiller noe inn så forblir det sånn til neste gang jeg endrer noe.  Dette har brakt meg over i rekkene til de som ligger 10-15 under fartsgrensa, jeg er rett og slett redd for at bilen skal finne på noe. Selv på tørre sommer-veier. 

 

A5en derimot understyrte sjeldent og hadde elektronikk som ikke prøvde å ta liv av deg. Setene er hardere, men med mye bedre støtte og hele oppsettet på bilen gjør at du har føling med veien du kjører på. 

 

Jeg er farget av hva slags biler jeg lærte å kjøre med, og hvilke episoder jeg har vært utfor siden.

V70en hadde ABS, manuell gir og sletne dempere på slutten, sier seg selv at det blir komfort av slikt...  en klar vinner på vinterføre, du følte deg til og med trygg når du kjørte av veien.

 

Skjønner. Jeg vet at Picasso'en er ganske myk og ikke så glad i svinger, men har ikke vært borte i at elektronikken har sviktet som du beskriver. Jeg har en slektning av denne og kjører mye på all slags vinterføre og har opplevd mange ganger at antiskrens har slått inn, men aldri opplevd at den ikke har gjort det - eller feilfunksjonert.

Kan heller ikke huske å ha lest om noe tilsvarende før, så jeg lurer på om det kan være noe enten med software eller en sensor/sensorer på din bil?

Men etter et par slike opplevelser skjønner jeg godt at du er skeptisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...