Gå til innhold

Noen som har forsøkt VPN/PdaNet+ for ChiliMobil Fri Data?


Anbefalte innlegg

ChiliMobil tilbyr altså fri data, men tillater ikke bruk av f.eks wifi hotspot eller maskin-til-maskin deling av nett. Lest litt om PdaNet+ (http://pdanet.co) som skal kunne la deg dele nett fra en Android enhet til f.eks PC eller nettbrett uten at telefonoperatøren finner ut av dette. Regner med at de bruker en del forskjellige triks for å få til dette slik at all datatrafikk blir konvertert til "mobiltrafikk" og kontrolleres av android enheten før det kommer til chili mobil. Dette skal fungere på en rekke utenlandske mobiloperatører med samme begrensninger, men siden Chili Mobil er først ute med dette i Norge vet jeg ikke om det fungerer hos dem.

 

Noen som har forsøkt dette og evt kombinert med VPN, eller bare brukt VPN uten å ha fått en telefon fra ChiliMobil eller fått nedsatt hastigheten? Antar da at man holder seg innenfor en mengde på rundt 10 GB, alt over det vil vel Chili Mobil anse som "unormalt forbruk" som igjen blir et annet problem.

 

I prinsippet skal det vel være umulig for Chili Mobil å avlese dataene dersom man bruker VPN da all datatrafikk som går gjennom operatøren da blir kryptert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OpenVPN og L2TP fungerer for meg.  PPTP fungerer ikke.

 

Har snakket med support angående hotspot.  De tillater bruk av det.  De sier selv de ikke har mulighet å overvåke hva jeg driver på med uansett.  Ser ikke helt vitsen med å bruke VPN hvis eneste formål er å skjule for ChiliMobil at du har satt opp hotspot.  De sa til meg at de hadde full forståelse hvis man hadde bruk for å koble til laptopen din når du var ute på reise, og dette var ansett som normalt bruk.  Jeg sa jeg ikke var interessert i et abonnement som jeg ikke kunne bruke til hotspot for meg og familien min når jeg var på tur eller bruke det til hva jeg ville.  De bekreftet at jeg ikke trengte å tenke på hva det ble brukt til, men la til at de ikke tillater overdrevet bruk.  De var noe ulne hva normalt bruk var.

 

Det er uansett den totale mengden du bruker som betyr noe, ikke om du bruker vpn, hotspot eller ikke.  Har ikke noe problem å forholde meg til dette da jeg heller har overdrevet lavt forbruk, men synes det er ok å kunne bruke noe ekstra når jeg har behov for det.  Tar litt tid å venne meg fra å være offline til å være online...

Lenke til kommentar

Litt forskjellige beskjeder de kommer med altså. Men hvis de selv mener at de ikke har mulighet til å overvåke dette så er det vel ikke så mye de får gjort. Vet at noen operatører i andre land har systemer som automatisk sjekker dette gjennom f.eks TTL feltet i IP headeren i datapakkene (da f.eks PC og mobil har ulike verdier i dette feltet). Og pcer har gjerne applikasjoner som ikke er tilgjengelig på telefon som prøver å få tilgang til nettet. 

 

Hvis de ikke overvåker dette som du sier så er det kanskje ikke så farlig. Men hvem vet med Chili Mobil. Med VPN er man i hvert fall litt sikrere hvis de plutselig skulle bestemme seg for å sette ned hastigheten og refere til de reglene de har.

Lenke til kommentar

Vel hvis de forteller forskjellige ting til kundene sine, kan vi vel konkludere med at de ikke har noen klare regler.  Da kan man vel anta de kun ser på mengden du bruker før de ringer deg.  Jeg har ihvertfall brukt hotspot uten VPN, VPN alene og hotspot med VPN + mange andre kombinasjoner og bruk uten at de har sagt noe til meg.  Nå har jeg et beskjedent brukt hittil, så de kan ikke klage uansett.  Har ikke gjort noe for å tyne abonnmentet.  Ser ikke noen grunn for å laste ned 990GB bare fordi jeg kan.  Hadde jeg makset fiberlinja min på 300mbit 24/7/365 tenker jeg vikenfiber hadde kontaktet meg etterhvert også.

Endret av tommyo123
Lenke til kommentar

ChiliMobil tilbyr altså fri data, men tillater ikke bruk av f.eks wifi hotspot eller maskin-til-maskin deling av nett. Lest litt om PdaNet+ (http://pdanet.co) som skal kunne la deg dele nett fra en Android enhet til f.eks PC eller nettbrett uten at telefonoperatøren finner ut av dette. Regner med at de bruker en del forskjellige triks for å få til dette slik at all datatrafikk blir konvertert til "mobiltrafikk" og kontrolleres av android enheten før det kommer til chili mobil. Dette skal fungere på en rekke utenlandske mobiloperatører med samme begrensninger, men siden Chili Mobil er først ute med dette i Norge vet jeg ikke om det fungerer hos dem.

 

Noen som har forsøkt dette og evt kombinert med VPN, eller bare brukt VPN uten å ha fått en telefon fra ChiliMobil eller fått nedsatt hastigheten? Antar da at man holder seg innenfor en mengde på rundt 10 GB, alt over det vil vel Chili Mobil anse som "unormalt forbruk" som igjen blir et annet problem.

 

I prinsippet skal det vel være umulig for Chili Mobil å avlese dataene dersom man bruker VPN da all datatrafikk som går gjennom operatøren da blir kryptert?

har prøvd  pdanet  men synes ikke det fungerte noe særlig  fikk dårlig hastighet ned via den  gratisversjonen,  gikk til anskaffelse av en asus ruter som  har USB til androidtelefon eller dongle mulighet  og  dette fungerte veldig  bra les mere her   og VPN  er jo som  sagt  ingen  vits  i følge flere kommentarer  her .....https://www.vpnuniversity.com/tutorial/how-to-share-unlimited-4g-data-with-your-router

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...