Gå til innhold

Bygge ny PC


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nå kjørt samme PC i rundt 8 år, og føler at tiden nå er inne for å bygge meg ny PC. Jeg har prøvd å lese meg opp på hva som er bra av diverse deler og slikt, og har kommet frem til denne komboen av deler:

https://www.komplett.no/wishlist/shared/12cbbb73-39b3-4f17-bd11-b90fac633b20

 

 

Har tenkt å gjenbruke harddisker og grafikkort fra den nåværende PCen. Grafikkkortet er ett NVIDIA GTX 960. Dette planlegger jeg å bytte ut med et nyere senere.

 

Formålet med PCen er primært å ha en PC som vil kunne takle de fleste spill som skulle komme ut i de neste 7 - 10 årene. 

 

Vil denne komboen av deler fungere til dette? 

Endret av TJen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva å dele listen eller liste opp delene som tekst?

 

Uansett GTX 980\ titan begynner å dra på årene de burde fint kunne skaffes til rundt 2000 kr.

Så ser skjermkortet ditt som utdatert til gaming.

 

Beklager. Trodde det var den delte linken jeg brukte. Fungerer den bedre nå?

 

Skjermkortet mitt fungerer greit nok til det jeg spiller for øyeblikket. Vil heller vente til det kommer ut ett spill jeg faktisk trenger ett bedre skjermkort til og så kjøpe ett som er bra da.

Lenke til kommentar

Formålet med PCen er primært å ha en PC som vil kunne takle de fleste spill som skulle komme ut i de neste 7 - 10 årene. 

 

Vil denne komboen av deler fungere til dette? 

 

Kommer jo selvsagt an på dine krav til spill, ytelse og grafikk detaljer. Ikke alle krever å kunne spille på høy oppløsning med Ultra settings. Siden spill stadig blir mer krevende av PC'n, så er det vel litt urealistisk å forvente at en PC man bygger i dag skal kunne spille de fleste spill de neste 7-10 årene.

 

Ut fra den lista di kan du bytte til :

 

- Intel i7 8700K (du sparer litt på det siden det er egentlig samme CPU som 8086K)

- Noctua D15S kjøler

- Corsair RM650x 650W PSU eller Seasonic Prime Titanium 850W PSU om du ønsker enda bedre kvalitet.

- Intel® SSD 760p 512GB M.2 PCIe eller Crucial MX500, SATA SSD

 

Kan du vente til senere i år, så kommer Intel med en 8-kjerne mainstream CPU, "9700K", som skal være arvtageren til 8700K. Den blir jo et mer fremtids sikkert kjøp. AMD Ryzen 2700X er ikke ille heller.

Lenke til kommentar

- Corsair RM650x 650W PSU eller Seasonic Prime Titanium 850W PSU om du ønsker enda bedre kvalitet.

- Intel® SSD 760p 512GB M.2 PCIe eller Crucial MX500, SATA SSD

EVGA SuperNOVA 850 G3 er også bra kjøp.

SSD disk valget forsto jeg ikke trådstarter sitt valg er bedre pris\ytelse. men 250 GB er litt lite.

Til ren gaming er sikkert ditt forslag ok men prisen er litt stiv hva man får for pengene.

 

Vi si CPU\Skjermkort er dårlig kjøp i dag. Kjøp brukt og oppgrader senere er vel beste råde å gi.

Ikke kjøp det nyeste for det er dårlig kjøp.

Ryzen 7 1700 brukt eller i7 7700k er bedre kjøp for trådstarter.

Så får trådstarter heller bytte skjermkort først.

 

Vi aner ikke hva i7 9700k eller ryzen 7 3700 vil koste. Det vi vet de garantert blir dyrere en dagens cpu. Håper de kommer tidlig for dollar kursen vil nok stige vil jeg tro.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Her er mine kommentarer. Ser en del av det er likt som over her.. 

 

Personlig hadde jeg ikke brukt 1200 kroner ekstra på hva som i prinsippet er en litt bedre binned (utvalgt chip) 8700K. De pengene hadde jeg heller putta på skjermkort. Vil du dra mer ut av CPU så er det delid som gjelder uansett.

 

Jeg hadde nok bytta til et ASRock hovedkort. Extreme4 eller Taichi. Men dette er ikke så viktig, jeg mener bare det er et bedre valg.

 

Hadde gått for 512 GB SSD. 250 begynner å bli lite, enkelte spill er digre for tiden.

 

Bedre strømforsyning hadde jeg invistert i. En jeg varmt kan anbefale er Corsair HXi serien (eller forsåvidt også den nye HX serien, da dette er samme enhet bare uten software monitorering). Hvis du f.eks tar en 750 eller 850W av denne vil sansynligvis viften i PSU aldri trengte å starte ... = mindre støy :)

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi si CPU\Skjermkort er dårlig kjøp i dag. Kjøp brukt og oppgrader senere er vel beste råde å gi.

Ikke kjøp det nyeste for det er dårlig kjøp.

Ryzen 7 1700 brukt eller i7 7700k er bedre kjøp for trådstarter.

 

Nå skulle jo trådstarter ha en PC som skal vare i 7-10 år. Da kjøper han ikke brukt nå, og brukt om 2 år og 2 år etter der igjen kan jeg tenke meg. Sier ikke at din tankegang er feil heller.

Lenke til kommentar

Nå skulle jo trådstarter ha en PC som skal vare i 7-10 år. Da kjøper han ikke brukt nå, og brukt om 2 år og 2 år etter der igjen kan jeg tenke meg. Sier ikke at din tankegang er feil heller.

Det er teknisk umulig selv om cpuen og GPU var overklokket.

Selv GTX 1080 TI og i7 8700k vil neppe klare å dra alle spillene på 4k på maks grafikk ut 2020.

Men er mere fornuftig å handle brukt nå en å kjøpe nytt som faller mye i verdi.

 

Bare se på ryzen 7 1700 koster ca 1700 kr nå brukt.

Hovedkort ca 600 kr. 16 GB DDR4 2666 mhz ram koster 1500.

Om 1-2 år er det verdiløs omtrent er heldig å få en tusenlapp for alt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bare se på ryzen 7 1700 koster ca 1700 kr nå brukt.

 

En helt ny i5 8400 CPU koster også 1700 kr, og den er raskere i spill enn en Ryzen 1700 er. Kanskje det kommer spill som drar nytte av alle 16 CPU trådene som Ryzen 1700 har en dag, men det kan ta en stund.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Det er teknisk umulig selv om cpuen og GPU var overklokket.

Selv GTX 1080 TI og i7 8700k vil neppe klare å dra alle spillene på 4k på maks grafikk ut 2020.

Men er mere fornuftig å handle brukt nå en å kjøpe nytt som faller mye i verdi.

 

Bare se på ryzen 7 1700 koster ca 1700 kr nå brukt.

Hovedkort ca 600 kr. 16 GB DDR4 2666 mhz ram koster 1500.

Om 1-2 år er det verdiløs omtrent er heldig å få en tusenlapp for alt.

 

Det jeg kjører på i dag er en Core i7-960, kjøpt i 2010, så å kjøre på samme CPU/hovedkort i 7-10 år anser jeg som fult mulig. Men at grafikkkortet ikke vil holde så lenge er jeg helt enig i. Det er også en av grunnene til at jeg holdt grafikkkort utenfor i dette kjøpet og gjenbruker det jeg har inntil videre.

 

 

Her er mine kommentarer. Ser en del av det er likt som over her.. 

 

Personlig hadde jeg ikke brukt 1200 kroner ekstra på hva som i prinsippet er en litt bedre binned (utvalgt chip) 8700K. De pengene hadde jeg heller putta på skjermkort. Vil du dra mer ut av CPU så er det delid som gjelder uansett.

 

Jeg hadde nok bytta til et ASRock hovedkort. Extreme4 eller Taichi. Men dette er ikke så viktig, jeg mener bare det er et bedre valg.

 

Hadde gått for 512 GB SSD. 250 begynner å bli lite, enkelte spill er digre for tiden.

 

Bedre strømforsyning hadde jeg invistert i. En jeg varmt kan anbefale er Corsair HXi serien (eller forsåvidt også den nye HX serien, da dette er samme enhet bare uten software monitorering). Hvis du f.eks tar en 750 eller 850W av denne vil sansynligvis viften i PSU aldri trengte å starte ... = mindre støy :)

 

Kan godt hende 8700K ville vært bra nok, men har hørt gode ting om 8086K, og etter det jeg har hørt så er den mer enn bare en bedre 8700K. Uansett så virker den å vær en av de beste CPUene på markedet for øyeblikket, og burde derfor lett vare i 7-10 år.

 

SSDen er bare ment for operativsystemet. spill blir aldri installert på C-disken, og jeg har to andre SSDer jeg har tenkt å installere spill på. Til operativsystemet alene så burde 250 GB være nok tror jeg.

 

Ellers så skal jeg ta en titt på hovedkortene og strømforsyningene du anbefaler.

Lenke til kommentar

Kan godt hende 8700K ville vært bra nok, men har hørt gode ting om 8086K, og etter det jeg har hørt så er den mer enn bare en bedre 8700K. Uansett så virker den å vær en av de beste CPUene på markedet for øyeblikket, og burde derfor lett vare i 7-10 år.

 

Altså hvis du aldri kommer til å overklokke selv, så kan 8086K være et greit valg. Men kan du overklokke, så klarer en 8700K samme klokkehastigheter (5.0 Ghz). Pengene du sparer, er som Kyrre S skrev bedre å bruke på skjermkort.

 

Angående SSD, så får du Intel 760p i 256GB utgave også. Den har raskere 4K random ytelse enn Samsung sin, som betyr en del for operativsystemet og responsitivitet.

Lenke til kommentar

Kan godt hende 8700K ville vært bra nok, men har hørt gode ting om 8086K, og etter det jeg har hørt så er den mer enn bare en bedre 8700K. 

 

Hva er det du har hørt? Jeg mente da at det er NØYAKTIG samme chip som 8700K, bare at den er cherry picked.

Intel henter inn fortjeneste i produksjonen sin ved å binne chipper. Så hvis de f.eks produserer en chip som er ment som 8700K, men det er ikke helt god nok, så selger de den som 8700, altså uten K. Videre er det jo slingringsmonn her, det er jo dette som kalles "lotteriet".

 

Med andre ord, har du flaks kan du nok få en god 8700K som yter bedre enn en 8086K.

Det vil si .. Du kan kanskje ikke det nå lenger, fordi intel vil plukke ut de beste til 8086K. Men at det finnes 8700K som yter bedre enn 8086K er jeg ikke mye i tvil om.

 

Men ellers virker det jo som du har tenkt gjennom tingene :) Og ja, 8086K er bra den. Jeg er bare litt opptatt av pris/ytelse, og å putte pengene der de gjør mest nytte av seg.

 

Edit: Må legge til at hva enn DU har lyst på er jo selvsagt det du kjøper  :thumbup:

 

Må også legge til at jeg er litt nerd på kabinett. Skulle jeg hatt nytt i dag hadde jeg gått Lian Li PC 011 Dynamic, som nettopp er kommet itl norge. De har også en Air variant av samme kabinett som er ment hvis du skal gå luftkjøling. Ellers ser Phanteks Evolv X digg ut! Men denne er vist på computex i år, så det er vel en evighet til vi ser den her til lands. Uansett, du kan ikke gå galt med Fractal Design heller da. PC 011 Dynamic skal jeg nok ha meg selv til vannkjøling-bygg.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Fordi Noctuaen yter bedre?

Utvilsomt, MEN jeg fikk inntrykk(som kan være feil) av at TS ikke kom til å overklokke så da kan han gjerne spare noen kroner ved å gå for en prisgunstig cpu kjøler som på ingen måte er dårlig.

 

Personlig hadde jeg gått for z370 apex(på tilbud nå), eventuellt tatt en 8700k for å spare inn det apex kostet dersom det er noe budsjett å holde seg innenfor og byttet corsair brikkene til noe G.skill greier med 3200cl14/3600cl16

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

Skjermkortet mitt fungerer greit nok til det jeg spiller for øyeblikket. Vil heller vente til det kommer ut ett spill jeg faktisk trenger ett bedre skjermkort til og så kjøpe ett som er bra da.

Synes dette høres ut som et fornuftig utgangspunkt. Så lenge du ikke trenger noe bedre enn 960 i skrivende stund blir det litt meningsløst å oppgradere til noe annet fra samme generasjon. Nå kommer også neste generasjon til høsten visstnok, så om det er aktuelt å handle brukt kan du vel så gjerne vente og satse på at 10-serien dropper i bruktpris når 11-serien kommer ut. Eller noe sånt.

 

litt urealistisk å forvente at en PC man bygger i dag skal kunne spille de fleste spill de neste 7-10 årene.

Enig. Nå er det ikke like store HW-fremskritt som det var for noen år siden (i det at f.eks. en 9 år gammel quad i5 er langt bedre egnet til spill i 2018 enn hva en 1-core Pentium 4 1.5 GHz fra år 2000 ville vært i 2009), men generelt kan du ikke gjøre regning med at maskinvaren holder tritt i mer enn 4-5 år uansett hva du kjøper. Dette avhenger selvsagt av hva bruken er riktignok.

 

Ut fra den lista di kan du bytte til :

 

- Intel i7 8700K (du sparer litt på det siden det er egentlig samme CPU som 8086K)

Yes, det er en 1300 kr besparelse om du handler på Komplett, for en chip hvis forskjell er at den ikke var like heldig i silikonlotteriet. Forøvrig har RAM vært svindyrt i et års tid nå, og den prisoptimale løsningen vil være å kjøpe så mye som du trenger i overskuelig fremtid, og evt. legge til mer etterhvert som behovet melder seg (og prisene har falt). 8 GB RAM er fremdeles stort sett bruktbart om du er påpasselig med å lukke bakgrunnsprosesser, men 16 GB er romsligere. Om du har spesifikke behov som gjør at du trenger 32 GB RAM i overskuelig fremtid kan du se bort fra dette.

 

Kan du vente til senere i år, så kommer Intel med en 8-kjerne mainstream CPU, "9700K", som skal være arvtageren til 8700K. Den blir jo et mer fremtids sikkert kjøp.

Ja, jo. Det kommer alltids noe bedre bare en venter lenge nok. Spørsmålet er bare om ikke TS har ventet lenge nok allerede :)

 

Vi si CPU\Skjermkort er dårlig kjøp i dag. Kjøp brukt og oppgrader senere er vel beste råde å gi.

Ikke kjøp det nyeste for det er dårlig kjøp.

Ryzen 7 1700 brukt eller i7 7700k er bedre kjøp for trådstarter.

Ang. pris vs ytelse har bruktkjøp potensiale til å være optimale. Det forutsetter imidlertid at man vet hva ting er verdt, og hva som er tilgjengelig på bruktmarkedet, og til hvilken pris. En annen ting å ta i betraktning er tryggheten man får ved å kjøpe nytt. Et billig bruktkjøp uten garanti eller originalkvittering som ryker etter et halvt år kan bli langt dyrere en et nykjøp fra butikk. Billigste i7-7700K på finn.no i skrivende stund koster 2750,- kontra 3390,- for en 8700K ny fra Komplett. Med en besparelse på skarve 640,- for 7700K vet jeg ikke om jeg hadde gått for den fremfor 8700K om så begge alternativene var nytt fra butikk.

 

Om en er på litt stramt budsjett er bruktmarkedet definitivt der en bør starte, men jeg får ikke inntrykk av at det er tilfelle her. Og det er mye rart av selgere som rører seg der ute, og når besparelsen på en brukt 7700K kontra en ny 8700K er på mindre enn 19% er jeg langt fra overbevist.

 


 

Nå brukte jeg litt tid på dette innlegget, og i mellomtiden har i7-8086K sunket fra 4699 til 4499 hos Komplett, så prisdiffen kontra 8700K er nå på "kun" 1100 kr. Ikke at det påvirker argumentene mine vesentlig, men det er nå litt påfallende. 8700K har ikke vært over 3500 siste 3 mnd, mens 8086 lå på 4899 da den kom ut for 5 dager siden, og har allerede rukket å droppe to ganger (3 dager siden, og nå nettopp). Jeg ville vært veldig skeptisk til å handle 8086K nå ettersom prisen virker å være såpass ustabil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Et billig bruktkjøp uten garanti eller originalkvittering som ryker etter et halvt år kan bli langt dyrere en et nykjøp fra butikk. Billigste i7-7700K på finn.no i skrivende stund koster 2750,- kontra 3390,- for en 8700K ny fra Komplett. Med en besparelse på skarve 640,- for 7700K vet jeg ikke om jeg hadde gått for den fremfor 8700K om så begge alternativene var nytt fra butikk.

Man sørger for å få med kvittering i så fall ellers velger man noe annet.

Er synd å kjøpe DDR3 ram brukt for det er få selgere nå som selger så hvis alle skulle tenke som meg ville det ikke vært flere som solgte.

 

 

Enig. Nå er det ikke like store HW-fremskritt som det var for noen år siden (i det at f.eks. en 9 år gammel quad i5 er langt bedre egnet til spill i 2018 enn hva en 1-core Pentium 4 1.5 GHz fra år 2000 ville vært i 2009), men generelt kan du ikke gjøre regning med at maskinvaren holder tritt i mer enn 4-5 år uansett hva du kjøper. Dette avhenger selvsagt av hva bruken er riktignok.

Tror man uansett ikke får for kraftig maskin det har er mitt intrykk med ryzen.

ikke uvanlig med 30-60% cpu load i enkelte spill kun med første genrasjon titan.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...