Gå til innhold

Oppgradere selvbygd pc fra 2012


Anbefalte innlegg

Hei igjen,

 

Vurderer også nytt kabinett i atx format, da jeg har plass til på «kontoret».

 

Hvilket kabinett vil dere anbefale som ikke støyer for ille?

Da trenger jeg anbefaling til hovedkort også i atx?

 

:-)

 

- Fractal Define R6

- Ja ATX hovedkort da. ASRock Z370 Taichi, Asus Rog Strix Z370-E Gaming eller Asus ROG Maximus X Hero Z370 er noen gode eksempler. ASRock Fatal1ty Z370 Gaming K6 kan også vurderes da det koster litt mindre.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderer også nytt kabinett i atx format, da jeg har plass til på «kontoret».

 

Hvilket kabinett vil dere anbefale som ikke støyer for ille?

Da trenger jeg anbefaling til hovedkort også i atx?

Mange kabinett med støtte for ATXHAR også støtte for ITX så du skal kunne bruke hovedkortet du allerede har funnet. Et hovedkort med ATX har dog flere slots for RAM-brikker så det vil gjøre utbygging av RAM enklere senere. Du kan feks kjøpe 2x 4 eller 8 GB nå og skaffe mer RAM når du får mer penger senere.

Lenke til kommentar

Mange kabinett med støtte for ATXHAR også støtte for ITX så du skal kunne bruke hovedkortet du allerede har funnet. Et hovedkort med ATX har dog flere slots for RAM-brikker så det vil gjøre utbygging av RAM enklere senere. Du kan feks kjøpe 2x 4 eller 8 GB nå og skaffe mer RAM når du får mer penger senere.

 

Når han først skal ha seg et kabinett som støtter ATX, så bør han jo velge det. 

Lenke til kommentar

- Fractal Define R6

- Ja ATX hovedkort da. ASRock Z370 Taichi, Asus Rog Strix Z370-E Gaming eller Asus ROG Maximus X Hero Z370 er noen gode eksempler. ASRock Fatal1ty Z370 Gaming K6 kan også vurderes da det koster litt mindre.

Takk for konkrete tips?

Er det noen store praktiske forskjeller mellom de første hovedkortene du listet opp eller blir det hipp som happ.

Kan legge til at jeg ikke er noen gamer.

?

Lenke til kommentar

Takk for konkrete tips

Er det noen store praktiske forskjeller mellom de første hovedkortene du listet opp eller blir det hipp som happ.

Kan legge til at jeg ikke er noen gamer.

 

 

Ikke bry deg om at 'gaming' er med i produktnavnet på hovedkorta. Altså du kan komme unna med å velge et hovedkort til ~1300 kr også, men disse mangler ofte kjøleribbe på VRM (strømstyrings kretsene kan man si). Har man en 8700K CPU under full belastning i en Blender rendering test f.eks, så blir VRM veldig varm - spessielt om man har overklokket CPU. De dyrere hovedkorta jeg nevnte har bedre kjøling her.

 

De hovedkorta til ~1300 kr passer bedre om man har en CPU av litt lavere TDP, som en i5 8400 CPU, som igjen man ikke kan overklokke heller. De dyrere hovedkorta har flere funksjoner da, flere USB porter og slikt. Asrock og Asus kort er det jeg vil anbefale deg. MSI er ikke et dårlig valg heller.

Lenke til kommentar

Startet i helga opp igjen maskinen fra 2012(da jeg et par år har vært Macbook pro eier), og jeg ble veldig positivt overrasket over hvor «rask» den fortsatt virket.

 

Oppstartstid på under 30 sekunder synes ikke jeg er så verst, eller ka?(Win 10)

 

 

Jeg forsøkte å redigere noen bilder, ikke mange, (24 mb) og syntes til og med dette gikk helt greit unna. Ganske imponerende for en 6 år gammel maskin egentlig.

 

 

Jeg tenker fremdeles å bygge nytt etter hvert, men det trenger nødvendigvis ikke haste.

 

Det var en ting jeg registrerte i Adobe Lightroom. Når jeg zoomet inn i bildet til for eksempel 2:1, tok det det relativt kort tid å «loade» bildet skarpt, og tilbake igjen til 1:1 ingen problem, men når jeg gjorde tilsvarende øvelse i «fullskjermsvisning» fungerte dette fint når jeg zoomet inn, men når jeg zoomet ut igjen til 1:1, fortsatte bildet å være «blurry» og ble heller ikke skarpt uansett hvor lenge jeg ventet.

 

Hva kan forårsake dette?

 

Mener å hørt at skjermkortet tar seg mye av zooming?

 

Om dette kan skyldes for eksempel skjermkort, kunne jeg starte med å kjøpe det, for skjermkortet er vel mulig å ta med over til et nytt HK etterhvert, eller er det nye slotter på nyere HK?

 

En annen ting er at det kunne vært gunstig med et eksternt skjermkort da jeg i dag ikke får utnyttet min 4K skjerm. Det er i dag intigrert skjermkort i Cpu, intel i5 3570K, med HD 4000(tror jeg).

 

 

Og finnes det et program for å teste at maskinen er ok. Er prime 95 fortsatt brukanes til dette eller er det bedre programmer kommet? Og over hvor lang tid bør maskinen gjennomgå denne testen, 1 time  holder det ?

Endret av allak
Lenke til kommentar

Nå kan ikke jeg bruke Adobe programmene, men jeg vet at iallefall noen av de kan bruke nVidia sin CUDA teknologi for å gjøre ting raskere (du må nok skru det på hvis du skal ha deg nytt skjermkort). Din maskin er ikke såå gammel, så du kan kjøpe et av de nyeste skjermkorta som er ute i dag. Kan hende du kan komme unna med et GTX 1050 Ti kort til Adobe programmene, eller vente til neste generasjon kort fra nVidia kommer til høsten (anbefales).

 

Har du renset maskina for støv? Prøvd å reinstallere Windows? Nye drivere?

 

Du kan bruke AIDA64 sin stress test. Den funker greit nok. Kjør testen i minst 2 timer, men gjerne over natta. Et annet program som jeg bruker heter Asus Realbench. Den bør også kjøres i minst 2 timer (husk sett RAM lik mengden du har i Realbench).

Lenke til kommentar

Nå kan ikke jeg bruke Adobe programmene, men jeg vet at iallefall noen av de kan bruke nVidia sin CUDA teknologi for å gjøre ting raskere (du må nok skru det på hvis du skal ha deg nytt skjermkort). Din maskin er ikke såå gammel, så du kan kjøpe et av de nyeste skjermkorta som er ute i dag. Kan hende du kan komme unna med et GTX 1050 Ti kort til Adobe programmene, eller vente til neste generasjon kort fra nVidia kommer til høsten (anbefales).

 

Har du renset maskina for støv? Prøvd å reinstallere Windows? Nye drivere?

 

Du kan bruke AIDA64 sin stress test. Den funker greit nok. Kjør testen i minst 2 timer, men gjerne over natta. Et annet program som jeg bruker heter Asus Realbench. Den bør også kjøres i minst 2 timer (husk sett RAM lik mengden du har i Realbench).

 

 

 

Takk for svar igjen :)

Da skal jeg klare å vente til høsten, så får jeg den nyeste versjon, eventuelt kjøpe et brukt. Er det i såfall «ufarlig» å kjøpe brukt?

 

Jeg har tilbakestilt maskinen og regner med nye drivere ble lastet inn da, og kjørt oppdateringer. Jeg var i midlertidig så dum for en stund siden at jeg støvsugde innvendig i pc, men den ser ut til å ha overlevd, men skal kjøre en stresstest, da får jeg vel et mer sikkert svar :)

Lenke til kommentar

Alltid en viss risiko ved å kjøpe brukt. Skal du kjøpe brukt skjermkort (eller noe annet) på finn.no så bør du ha litt peiling på hva ting er verdt da, slik at du ikke blir lurt til å betale mer enn det tingen er verdt.

 

 

Jeg har vært vant til i, Radeon Pro 560 som skjermkort i min MacBook pro. Hvordan yter dette laptop skjermkortet mot feks gtx 1050 ti til stasjonær?(bare så jeg har litt å sammenligne med)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Hei,

 

Tiden har kommet for å restaurere min selvbygde pc fra 2012. Denne pc består i hovedsak av følgende deler(listet opp under), hvor jeg har et håp om å gjenbruke mest mulig, men antar at jeg må ha nytt HK, CPU og ram, noe mer?

 

Hovedfokus for maskinen har vært og blir bilderedigering i Adobe Lightroom. Tror ikke jeg kommer til å gå for et skjermkort i første anledning, da jeg ser mange mener dette ikke gjør det store utslaget i LR, men kanskje lit på sikt.

Bruker en 32" 4K skjerm, så må ha kraft nok til å drive denne(https://www.komplett.no/product/913894/datautstyr/skjermer/skjermer/benq-32-led-pd3200u#).

 

Kabinett:

https://www.mpx.no/s...ro-tower/646273

 

Strømforsyning:

https://www.komplett...750w-psu/600425

 

SSD:

http://www.proshop.n...derConfirmation

 

Nettverkskort:

http://www.proshop.n...derConfirmation

 

Hovedkort:

http://www.proshop.no/Hovedkort/GIGABYTE-GA-Z77M-D3H-(rev.-1.0)-2329970.html?utm_source=AutoEmails&utm_medium=email&utm_campaign=OrderConfirmation

CPU:

http://www.proshop.no/Prosessor/Intel-Core-i5-3570K-Ivy-Bridge-2328224.html?utm_source=AutoEmails&utm_medium=email&utm_campaign=OrderConfirmation

 

Ram(16GB):

https://www.mpx.no/corsair-vengeance-ddr3-1600mhz-8gb-cl9/641124

 

 

 

 

Hva synes dere jeg kan bruke opp igjen?

Konkrete tips til deler som gjør maskinen godt skikket til redigering av 20-30 MP bilder i LR, taes i mot med takk :)

Hei igjen,

Jeg har fortsatt ikke oppgradert og tenker å utsette dette et par år til. Men jeg har kjøpt meg en 4K (BenQ PD3200U)Skjerm, og trenger skjermkort til å utnytte oppløsningen.

https://www.komplett.no/product/913894/datautstyr/skjermer/skjermer/benq-32-led-pd3200u?gclid=EAIaIQobChMIpJGzqOrZ4QIVw00YCh3SoA7_EAQYAiABEgKUHfD_BwE&gclsrc=aw.ds#

 

Jeg tenker å legge minst mulig i et skjermkort, men må ha et som kan kjøre 4K oppløsning, kun redigering i adobe LR, så ikke store krav.

Er det mulig å få et greit nytt ett til rundt en tusenlapp? Dette må passe HK da, men det er kanskje ikke noen problemstilling?

 

Tips?

Endret av allak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...