Gå til innhold

Ferdsel på offentlig vei.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lurte på en ting.

 

Kan en kommune nekte innbyggerne og kjøre på en offentlig vei, ved og sette opp skilt at veien er stengt for gjennomkjøring, pga at de skal ha alle til og kjøre via en annen vei med bompenger?

 

For meg så høres dette veldig merkelig ut, Norge er mer som ett diktatur enn monarki. Blir som i Oslo. Der politikerne nekter innbyggerne og kjøre i sentrum. Men politikerne kjører selv.

 

Kan hende jeg tar feil. Men sånn skal det vell ikke være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig kan de det.

 

Det er forresten både innbyggerne selv og politikere som ønsker mindre privat biltrafikk inne i Oslo sentrum. Det er skikkelig bra for oss som bor her, og vil på sikt skape et bedre bymiljø. De gatene som har blitt stengt i sentrum har på kort tid blitt fine steder å oppholde seg med bra folkeliv og blomstrende næring. Det blir mer plass på veiene til de som virkelig trenger den.

 

Diktatur og monarki er vel forresten heller ikke rake motsetninger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det kan de gjøre. Det er helt vanlig. Det er stort sett ulovlig å kjøre gjennom boligfelt for å unngå trafikken på hovedveien.

 

Der jeg bodde før var dette et stort problem. Det er veldig irriterende å bo et sted som ellers er fredelig, men som blir invadert av bilister som vil kjøre forbi køen. Heldigvis har politiet ofte kontroll og gir ut bøter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

På kommunale veier kan kommunen styre som de vil, men ikke på private veier, fylkesveier eller europaveier.

 

At en vei er sperret for gjennomkjøring kan det være mange årsaker til, alle vil neppe synes det er like fornuftig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...