Gå til innhold

Tre typer bioplast - bare én kan brytes ned

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cellofan (og viskose) skal vere både bio-basert og nedbrytbart. Cellofan er cellulose som er brote ned og omgjort til cellulose(!) gjennom ein kjemisk prosess, og klemt ut gjennom ei spalte.

Dessverre er cellofan for stivt til å lage posar av, men det vert gjerne brukt til innpakking av mat.

Eg har lurt å om vindauget i vindaugskonvoluttar er av cellofan, og om dei i so fall kan resirkulerast saman med papir, sidan begge deler er cellulose i ulike variantar?

Skrevet

Jeg begravde en PLA-dings som jeg har 3D-printet i komposten min. Fant den ikke igjen året etter når jeg prøvde å finne den. Syns det var rart at den ble borte selv i hagekomposten, som ikke er særlig varm.

Skrevet

Dette er ikke bra. Slike produkter, i ulike varianter, bør ikke komme på markedet uten at forbrukerne har fått god forståelse av hva de er gode for og hva de skal sorteres som.

Skrevet

Vil det ikke være enklere og tryggere å bryte ned plastavfallet gjennom energigjenvinning i eksisterende forbrenningsanlegg? Hvis restprodukter etter nedbryting også inneholder mikroplast, føler jeg at det er et skummelt blindspor. Dessuten nevnes metan som et av restproduktene, det er vel bedre å la det gå i forbrenning enn å slippe det ut i atmosfæren? .

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...