Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overtakelsesdato nybygg


Anti LFC

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vi skal ta over et nybygg en gang i løpet av sommeren. I kontrakten vi skrev i fjor var dato mars.2019, men vi fikk i April en skriftlig bekreftelse på at de blir ferdige juli/august. Det var planen hele veien med sommeren 2018, så hadde jeg visst det jeg vet i dag ville vi ikke skrevet kontrakt med dato mars 2019. 

Mitt spørsmål er hva vi har krav på fremover ifht dato? Når har vi krav på uke og når har vi krav på en eksakt dato? Når vi har fått en skriftlig bekreftelse på ferdigstillelse juli/august annullerer vel dette datoen i kontrakten?

Takker for svar :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi jobba på et prosjekt som bestod b.l.a flere leiligheter. Prosjektet ble utsatt helt vanvittig pga et par entreprenører som hadde store vanskeligheter og noe trøbbel med grunnarbeidet.

 

Da ble det på et møte nevnt at det var innflyttere som hadde solgt sine boliger for å flytte inn og måtte finne andre bosteder mens byggingen fortsatte og byggherren ville få et erstatningskrav mpt seg som potensielt skulle kunne gi ham et videre krav mot de aktuelle entreprenører.

 

Jeg kan huske det var en flokk av inspektører og advokater innom byggeplassen ifbm dette, men de videre møtene var bare for de det gjaldt så jeg aner ikke utfallet. Jeg antar rettsaken pågår enda :p

Lenke til kommentar

Mitt spørsmål er hva vi har krav på fremover ifht dato? Når har vi krav på uke og når har vi krav på en eksakt dato? Når vi har fått en skriftlig bekreftelse på ferdigstillelse juli/august annullerer vel dette datoen i kontrakten?

 

Det står normalt i kontrakten hvilken frist som gjelder. 

 

I min kontrakt sto der 2 måneders frist, og jeg trodde egentlig det var lovbestemt, men jeg har ikke klart å finne noe om det i bustadoppføringslova. 

 

Det er nok veldig vanlig å sette første dato langt ut i tid for utbygger vil jo unngå problemer med dagsbøter.  I mitt tilfelde hadde de satt okt 2018 som ferdigstillelsestidspunkt, men i slutten av januar fikk jeg eksakt overtakelsesdato til rett etter påske og en forhåndsbefaring ca. 2 uker før det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...