Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er i en litt vrien situasjon da jeg ikke vet om jeg skal klage på standpunktkarakteren min i samfunnsøkonomi 1. Det er et muntlig fag.

Jeg vil holde innlegget kort og presist:

 

I termin 1 fikk jeg karakterene: 5-, 3, 5. 

I termin 2 fikk jeg karakterene: 6, 4.

 

Ingen av prøvene omfattet mer enn én til to kapitler, så ingen av de har vært sluttvurderingsprøver som dekket hele pensum eller noe lignende.

 

Læreren min vil gi meg 4 i standpunktkarakter.

 

 

Det har seg sånn at det var én skriftlig prøve i andre termin jeg ikke kunne ta grunnet dårlig psyke rundt prøvedagen. (Jeg har legeerklæring fra psykolog, samt rådgiver sendte mail til læreren om å ta hensyn til mine psykiske vansker ved å diskutere vurderingssituasjoner med meg, at jeg skulle få bestemme om jeg skulle ha skriftlig/muntlig prøver, osv).

 

Dette var tidlig i semesteret, og læreren min forsikret meg om at denne prøven kunne jeg ta igjen. Vi skulle ta prøven som en muntlig samtale, foreslo han, noe jeg gikk med på. Jeg var hele semesteret innstilt på å ta denne vurderingen for å kunne styrke standpunktkarakteren min og at han ikke skulle mangle noen vurdering på meg. Hadde i grunn ambisjoner om en 6 i standpunkt, da jeg så på det nye semesteret som "en ny start" (en tanke han ikke deler med meg da han mener at hele året skal telle). 

 

Under en utviklingssamtale i faget før første vurdering i termin 2 nevnte han denne prøven som jeg skulle få ta opp, men litt senere i semesteret. Etter den andre vurderingen min i termin 2 (som jeg forøvrig mener ble veldig urimelig vurdert) sa han at vi skulle snakke "neste uke" om hvordan vi skal gjøre det med denne prøven jeg skal ta opp. Nå, en uke senere, sier han at han ikke har "tid" til å ta denne prøven med meg da karakterene skal settes neste tirsdag   :wallbash: Noe jeg vet han har, men ikke orker å bruke. Derfor argumenterer han for at jeg skal få karakteren 4 i standpunkt.

 

Det er mye jeg kan si om denne læreren, da hans læringsmetoder er særlig firkantede, han kan være direkte frekk, og i tillegg er han vanskelig å forstå da han stiller rare og vage spørsmål under vurderingssituasjoner. Et eksempel er fra da jeg informerte han om hvordan andre lærere (mer spesifikt markedsføringslæreren min) bruker sluttkompetansen til eleven i stedet for begge terminene til å sette standpunkt, så sa han at den læreren kunne "ta seg en pille". 

 

 

Synes dere jeg burde klage på standpunktkarakteren da jeg får denne 4ern av han neste tirsdag? Jeg vil eventuelt klage meg fram til en 5, da jeg ser det blir for tynt grunnlag for en 6 som jeg så for meg tidligere i semesteret. Håper jeg kan få noen begrunnelser også, i stedet for bare et "ja" eller "nei".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verste konsekvens av en klage er at karakteren går ned. Vil du anslå at sannsynligheten for at dette skjer er stor eller liten?

 

Her er en nettside med litt mer informasjon: https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Vurdering/behandling-av-klager-pa-standpunktkarakterer-i-fag/

Syns den virket ganske oversiktlig. Det står blant annet at karakteren skal reflektere elevens kompetanse ved avslutning av opplæringen.

 

I og med at du ikke har fått noen vurdering av de siste kapitlene bør du i hvert fall høre om det er mulig for deg å lage en rask presentasjon (til mandag), eller i det minste noen kontrollspørsmål, i pensumet du ikke har fått vurdering i.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg lærer, men du må være ganske "på tur" om du innbiller deg at du skal kunne få en sekser på dette grunnlaget. Her snakker man realistisk sett en femmer om man legger godviljen til.

 

For det første er det ikke unaturlig å argumentere for at hele året skal telle, da hvert kapittel dekker ulike kompetansemål. Dette var helt vanlig praksis da jeg gikk på vgs, spesielt i fag som geografi, historie, samfunnsfag, naturfag, religion etc, hvor man går gjennom mange forskjellige temaer som ikke nødvendigvis henger sammen.

 

For det andre er det ingen automatikk i at faglærer skal bifalle ditt ønske om en ny vurdering, all den tid han har nok vurderinger på deg til å sette karakter. Bruker man logikken til markedsføringslæreren din, så skal du jo ha 4, da dette er siste vurdering. Du kan ikke forlange å få flere sjanser bare fordi realitetene ikke samsvarer med ambisjonene dine.

 

Gitt at vurderingene du har opplyst om teller likt, så ligger du akkurat mellom fire og fem. Selv om du er "halvveis" til femmeren, er det heller ingen selvfølge at han skal vippe deg opp. 

 

Pro tip: I møte med noen som skal vurdere deg, lønner det seg å være ydmyk og utvise selvinnsikt. Å gjøre seg upopulær blant lærere er sjelden lurt. 

 

Hvis jeg var i din situasjon, og på død og liv skulle krangle meg til en høyere karakter, så ville jeg kanskje fokusert på at du har flest karakterer som går under "høy måloppnåelse" (5,6) og færre karakterer som tilsvarer "middels måloppnåelse" (3,4). Eventuelt fremheve muntlig aktivitet eller andre bidrag som teller positivt i favør av høyere måloppnåelse. 

Endret av Marcus Halberstram
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verste konsekvens av en klage er at karakteren går ned. Vil du anslå at sannsynligheten for at dette skjer er stor eller liten?

 

Her er en nettside med litt mer informasjon: https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Vurdering/behandling-av-klager-pa-standpunktkarakterer-i-fag/

Syns den virket ganske oversiktlig. Det står blant annet at karakteren skal reflektere elevens kompetanse ved avslutning av opplæringen.

 

I og med at du ikke har fått noen vurdering av de siste kapitlene bør du i hvert fall høre om det er mulig for deg å lage en rask presentasjon (til mandag), eller i det minste noen kontrollspørsmål, i pensumet du ikke har fått vurdering i.

 

Hei, takk for svar :)

 

Jeg har lest meg litt på på Udir sine hjemmesider ja, og kommer til å bruke sitat derfra, bl.a. det du viste til, i klagen.

Jeg sendte læreren min en mail for noen dager siden om at jeg kunne ta det kapitlet jeg ikke har vurdering i som en innlevering, fagsamtale, eller hva det måtte være. Han var negativ til dette, da han sa at han ikke har tid til å ta den vurderingen med meg, selv om det enda var en hel uke igjen til karakteren måtte settes. Så jeg har prøvd  :dontgetit:

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg lærer, men du må være ganske "på tur" om du innbiller deg at du skal kunne få en sekser på dette grunnlaget. Her snakker man realistisk sett en femmer om man legger godviljen til.

 

For det første er det ikke unaturlig å argumentere for at hele året skal telle, da hvert kapittel dekker ulike kompetansemål. Dette var helt vanlig praksis da jeg gikk på vgs, spesielt i fag som geografi, historie, samfunnsfag, naturfag, religion etc, hvor man går gjennom mange forskjellige temaer som ikke nødvendigvis henger sammen.

 

For det andre er det ingen automatikk i at faglærer skal bifalle ditt ønske om en ny vurdering, all den tid han har nok vurderinger på deg til å sette karakter. Bruker man logikken til markedsføringslæreren din, så skal du jo ha 4, da dette er siste vurdering. Du kan ikke forlange å få flere sjanser bare fordi realitetene ikke samsvarer med ambisjonene dine.

 

Gitt at vurderingene du har opplyst om teller likt, så ligger du akkurat mellom fire og fem. Selv om du er "halvveis" til femmeren, er det heller ingen selvfølge at han skal vippe deg opp. 

 

Pro tip: I møte med noen som skal vurdere deg, lønner det seg å være ydmyk og utvise selvinnsikt. Å gjøre seg upopulær blant lærere er sjelden lurt. 

 

Hvis jeg var i din situasjon, og på død og liv skulle krangle meg til en høyere karakter, så ville jeg kanskje fokusert på at du har flest karakterer som går under "høy måloppnåelse" (5,6) og færre karakterer som tilsvarer "middels måloppnåelse" (3,4). Eventuelt fremheve muntlig aktivitet eller andre bidrag som teller positivt i favør av høyere måloppnåelse. 

 

Hei, takk for svar!

 

Jeg innbiller meg ikke at jeg kan få 6 nå, det sa jeg jo ikke. Jeg siktet mot en 6 i starten av terminen, men som sagt, ser jeg nå at jeg har for tynt grunnlag til å klare å oppnå denne karakteren. Så vi er på samme spor her.

 

For det andre så står det, som nevnt i kommentaren over deg, på Udir sine nettsider at karakteren skal reflektere elevens kompetanse ved avslutning av opplæringen. ​Avslutningsvis i dette faget har jeg fått karakteren 6 og karakteren 4. Dette var i to forskjellige kapitler, som ikke bygget på hverandre.

 

For det tredje, så "forlanger" jeg ikke flere sjanser, men har blitt lovet en vurdering til av læreren min som jeg ikke nå har fått. I tillegg er det praksis å ta hensyn til problematikk i form av sykdom hos elever. Det er jo derfor jeg har en legeerklæring, i tillegg til at rådgiver har sendt mail om at læreren skal ta hensyn, noe han ikke har gjort. Selv hvis man er syk på eksamen så får man en ny sjanse, ved utsatt eksamen. Hvorfor skal jeg da ikke få denne vurderingen, som lærer selv har sagt at jeg skal få?

 

Jeg har prøvd å være ydmyk med denne læreren før; har prøvd å sjarmere han, noe alle i klassen vet at "funker" på han, men har åpenbart ikke klart dette. Jeg synes dog at det er unødvendig at man må opptre falsk ovenfor læreren sin for å få den karakteren man fortjener.

 

Takk for svar uansett. Grunnen til at jeg gjør en "big deal" ut av det er at jeg ligger og vipper mellom å oppnå det karaktersnittet jeg ønsker. Da betyr plutselig det å bli vippet opp eller ned i et fag mye, selv om jeg gjerne skulle dritet i det. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Det virker som som du misforstår hva en standpunktkarakter er. Den skal representere din måloppnåelse av alle kompetansemålene i faget, ved avslutningen i faget. Det betyr ikke at det kun er de siste karakterene som teller, om disse karakterene kun dekker et lite område av alle kompetansemålene til faget.

 

I muntlige fag jobber man seg stort sett gjennom ett og ett kompetansemål om gangen. Når man er ferdig og får en vurdering, går man videre, og kommer man ikke tilbake til det samme kompetansemålet igjen. Så nå standpunktkarakteren skal settes, kan må man bruke alle vurderingen man har hatt i faget, både fra første og andre termin, siden man ikke har blitt testet i samme kompetansemål flere ganger.

 

 

Lenke til kommentar

Det virker som som du misforstår hva en standpunktkarakter er. Den skal representere din måloppnåelse av alle kompetansemålene i faget, ved avslutningen i faget. Det betyr ikke at det kun er de siste karakterene som teller, om disse karakterene kun dekker et lite område av alle kompetansemålene til faget.

 

I muntlige fag jobber man seg stort sett gjennom ett og ett kompetansemål om gangen. Når man er ferdig og får en vurdering, går man videre, og kommer man ikke tilbake til det samme kompetansemålet igjen. Så nå standpunktkarakteren skal settes, kan må man bruke alle vurderingen man har hatt i faget, både fra første og andre termin, siden man ikke har blitt testet i samme kompetansemål flere ganger.

 

Hei!

 

Jeg forstår hva en standpunktkarakter er, og det du beskriver passer i grunn til min forståelse også. Jeg skjønner det du beskriver om kompetansemål.

Det jeg argumenterte for var ikke at alle vurderingene ikke skal telle. Når jeg tar et gjennomsnitt av alle karakterene mine så heller summen mot en 5 og ikke en 4, uansett, så det skulle ikke vært et problem for meg. Men i tillegg til gjennomsnittskarakteren min i faget så mener jeg både at læreren har vurdert meg urimelig på den siste vurderingen, samt at han ikke har holdt løftet om å ta igjen en av prøvene. Det er dette jeg argumenterer med her, ikke vurderingsmetoden til læreren.

 

Takker for svar uansett  :)

Endret av Florasion
Lenke til kommentar

I din klage så vil du formulere hvilke kompetansemål du ikke har fått muligheten til å demonstrere at du har en meget god forståelse for, samt når læreren kom med løfte om at du skulle få demonstrert dette, når tilbakekallet på løftet hendte, og når din karakter ble drøftet med deg.

 

Du vil også formulere hvorfor du selv mener at du har en meget god forståelse for de kompetansemålene læreren har vurdert deg til en middels god forståelse (prøven du fikk 4 på).

Lenke til kommentar

I din klage så vil du formulere hvilke kompetansemål du ikke har fått muligheten til å demonstrere at du har en meget god forståelse for, samt når læreren kom med løfte om at du skulle få demonstrert dette, når tilbakekallet på løftet hendte, og når din karakter ble drøftet med deg.

 

Du vil også formulere hvorfor du selv mener at du har en meget god forståelse for de kompetansemålene læreren har vurdert deg til en middels god forståelse (prøven du fikk 4 på).

 

Takk for tips, skal få med alt det i klagen jeg skriver neste uke  :)

Det er dog litt vanskelig å bruke vurderingen på den siste prøven (4ern) i klagen siden dette var en muntlig prøve. Har ingen bevis for hva som ble sagt under prøven. Til neste samtale med han som jeg har på tirsdag (han skal offentliggjøre standpunkt), så skal prøve å diskutere karakteren med han, og jeg tar for sikkerhets skyld lydopptak med mobilen da han er kjent for å endre på forklaringene sine.

Endret av Florasion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...