Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Forkaste/beholde H0 i forhold til alpha level og critical value


Anbefalte innlegg

Har jeg forstått dette riktig, eller misforstått noe? Evt, hva? 

 

Ved Fischers exact test, fordi forutsetningene for å gjøre chi square test ikke er oppfylt: Når p-verdien er lavere alpha level på 0,05, skal man forkaste H0?

Det vil si, at en verdi på 0,93, betyr at jeg beholde H0? (Siden denne er større er 0,05?).  

Under forutsetning at forutsetningene for å gjøre Chi square er oppfylt. Da skal jeg sammenligne med sånn chi-square tabell? Med 4 df, og alpha level på 0,05, ser det ut som critical value er 9,4. Siden p-valuen min var 0,93, er dette mye lavere enn 9,4, noe som betyr at H0 skal forkastes?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hypothesis-testing-48-638.jpg?cb=1429212

 

Dette bildet er for en annen type test, men den illustrerer de samme begrepene. p-verdi og signifikansnivå (alpha) er areal under grafen; kritisk verdi og observert verdi (test statistic på skissen) er punkt på den horisontale aksen. Du kan altså ikke sammenligne p-verdi med kritisk verdi.

 

At p-verdi er mindre enn alpha betyr at resultatet du har fått er lite sannsynlig hvis H0 er sann. Da er det naturlig å forkaste nullhypotesen.

 

Jeg har ikke vært borti Fischers exact test, men jeg antar at du ikke kan bruke samme p-verdi når du skal sammenligne med kjikvadrattesten (Chi square). Du må nok regne ut de to testene hver for seg; du kan ikke ta resultatet fra den ene og sammenligne med tabellen for den andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hypothesis-testing-48-638.jpg?cb=1429212

 

Dette bildet er for en annen type test, men den illustrerer de samme begrepene. p-verdi og signifikansnivå (alpha) er areal under grafen; kritisk verdi og observert verdi (test statistic på skissen) er punkt på den horisontale aksen. Du kan altså ikke sammenligne p-verdi med kritisk verdi.

 

At p-verdi er mindre enn alpha betyr at resultatet du har fått er lite sannsynlig hvis H0 er sann. Da er det naturlig å forkaste nullhypotesen.

 

Jeg har ikke vært borti Fischers exact test, men jeg antar at du ikke kan bruke samme p-verdi når du skal sammenligne med kjikvadrattesten (Chi square). Du må nok regne ut de to testene hver for seg; du kan ikke ta resultatet fra den ene og sammenligne med tabellen for den andre.

Åh, tusen takk, dette var mye mer forklarerende. Ser nå at jeg hadde sammenlignet p-verdi og stedet for å bruke den test statistic valuen.

 

Fischers extact test er mer robust test, hvis det ikke møter forutsetningene som at f.eks. at mer enn 20 % av cellene inneholder expected values under, dataene må være tilfeldig utvalgt og tilstrekkelig utvalgsstørrelse, altså mer enn 20 personer. Jeg har 71. Hos meg er ca. 40 % av cellene med expected value under 5, som da betyr at den ene forutsetningen er brutt. Men det gir mening det du sier. Tabellen i SPSS gir ikke noe verdi på df på fischer som gjør at jeg kan jo faktisk ikke vurdere det opp mot samme verdi. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...