Gå til innhold

Trenger jeg en så heftig forsterker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg var i en hifi forretning, og der sa de at for å få en fosterker med 2*200 watt så måtte jeg ut med nermere 20k. Bør jeg da heller gå for en strømsterk pa-forsterker? Disse er jo mye billigere i forhold til kraft.

Nå koster ikke nad 218 så mye sist jeg sjekket men ca 9k og den leverer 2x200 hvis ikke jeg tar feil men det er å overdriv å kjøre så stor forsterker synes jeg da eller? si i fra hvis det er noen som er uenig :xmas:

Lenke til kommentar

Det er feil å si at det er et bra kompromiss mellom ytelse og pris. Det er en veldig bra forsterker, til en riktig pris. Den er såpass strømsterk og kraftig at den kontrolerer høyttalerene bra, selv ved høyt volum. Kobinasjonen NAD C370 + NAD C270 vil ha enda bedre kontroll, men da snakker vi om et sinnsykt lydnivå. I tillegg låter NAD produkter generelt bra.

Endret av Peterman
Lenke til kommentar
vel... sinnsykt er hva jeg er ute etter :) Men vil det ikke bedre i forhold til økonomi å gå for den pa forsterkeren? Da den virker kraftigere...

Er ikke helt sikker på om jeg forstår spørsmålet. Har du begrenset med penger er C372 et veldig bra valg. Vasser du derimot rundt i penger vil C370+C270 være et bedre valg, men jeg synes ikke det kan forsvares økonomisk i forhold til hvor mye lydkvaliteten øker. Lydmessig merker du først fordelen av C370+C270 på et ubehagelig høyt lydnivå, da den kombinasjonen vil kontrolere det store elementet bedre.

Lenke til kommentar
hmm. Hvilken av disse ville dere så anbefale? Når jeg først skal bruke en god slump penger bruker jeg helelr litt mer for å få bra utstyr. Hvilken velger dere?:

QSC RMX 1450

 

NAD C370 + NAD C270

 

NAD C372

 

denne

 

Hvilken er best, og hvilken gir mest for pengene?

Tenker seff på penger også, da ejg egentlig ikke jobber (enda :))

RMX 1450.

 

Og nei, det går ikke an å ha en for stor forsterker. Som en hovedregel mener jeg at ampen bør koste minst like mye som flatene.

 

bfisk

Lenke til kommentar
Eller så vet jeg om en Lab1000 og en Ram (vet ikke hva den heter.2x700w rms @4ohm) som selges billi.Begge er i god stand

Lab 1000 ruler! Har det selv og det drar noe sinnsykt (for PA selvfølgelig). Det skal nevnes at Royal Albert Hall bruker Lab forsterkere så det er absolutt ikke dårlig lyd.

 

Lab 1000 ligger vel på ca 10 000kr men om den selges brukt for en grei pris burde det ikke være noe tvil. For PA er NAD 218 en lekesak i forhold, selv om det også er en heftig forsterker.

 

Lab'en min driver driver den 4 18'' bassere (relativt følsomme) uten problemer.

 

Kansje litt overkill til høytalerene dine, men gjett om det hadde vært gøy! :D

Lenke til kommentar

hmm, flott med masse god respons fra dere! Tror jeg går for en pa amp jeg da, den som hrichard nevnte. Skal ned å teste den i ljudia butikke så fort jeg orker. Det som er flott med den er vel at jeg senere kan oppgradere høytalerene? Men bare lurte på en ting til. Om jeg nå av en grunn vil ha sub i tillegg til kraftige høytalere. Har denne såkalt pre-out til sub? eller hvordan kobler dere den videre... :)

 

Og så lurte jeg på om dere kunne begrunne svarene deres litt mer :devil:

Endret av Fragletrollet
Lenke til kommentar

Den RMXen er kun et sluttrinn, dvs at du har to innganger, en strømkabel og to utanger. Mange (også RMXen) har volumkontroller, men ikke noe sub-out.

 

Mange amper (ikke RMXen) har dog linesignal-utgang, slik at du kan koble sammen flere amper. Du trenger da en sub-utgang med linjenivå som du kan koble til en amp til subbene. Noen miksere har dette, men:

 

Det du bør gjøre er å gå til anskaffelse av et aktivt delefilter og en egen amp til subbene. Da kobler du kilden din til delefilteret, og dette videre til de to forsterkerne. Da har du total kontroll over hvilke kasser som spiller hva, hvor høyt osv. En profesjonell, sikker og vellydende løsning, som lett kan bygges videre.

 

bfisk

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke gått for en PA-forsterker. Disse forsterkerne er beregnet på høyest mulig effektivitet, noe som resluterer i at de ikke spiller så veldig pent. Så det er jo et spørsmål om anlegget skal spille fint eller høyt...

Slik jeg oppfatter PA-amper er at de ofte er bedre enn hifiamper. De mangler kanskje oppløsning og detaljer, men kicker ass med tanke på dynamikk og strøm. PA-amper er profesjonelt lydutstyr uten diverse dilldall - i forhold til mange hifi-amper er jo PA-amper rene krigsmaskinene.

 

 

bfisk

Lenke til kommentar
PA-amper er profesjonelt lydutstyr uten diverse dilldall - i forhold til mange hifi-amper er jo PA-amper rene krigsmaskinene.

Krigsmaskiner. Ja enig hvis man skulle ha en JVC, Yamaha, Sony, etc amp. ;)

 

 

De mangler kanskje oppløsning og detaljer

Og det er jo det man vil ha med et stereoanlegg (iallefall det jeg vil ha ;)). Dynamikken vil oppleves som noe likt ettersom man ikke skal spille for 10 000 mann, og strømforbruket trenger man jo ikke i samme grad å bekymre seg over....

 

Det er derfor jeg sa det er et valg mellom hvor fint anlegget skal spille og hvor høyt det skal spille. :)

Endret av moskus
Lenke til kommentar
PA-amper er profesjonelt lydutstyr uten diverse dilldall - i forhold til mange hifi-amper er jo PA-amper rene krigsmaskinene.

Krigsmaskiner. Ja enig hvis man skulle ha en JVC, Yamaha, Sony, etc amp. ;)

 

 

De mangler kanskje oppløsning og detaljer

Og det er jo det man vil ha med et stereoanlegg (iallefall det jeg vil ha ;)). Dynamikken vil oppleves som noe likt ettersom man ikke skal spille for 10 000 mann, og strømforbruket trenger man jo ikke i samme grad å bekymre seg over....

 

Det er derfor jeg sa det er et valg mellom hvor fint anlegget skal spille og hvor høyt det skal spille. :)

Det jeg legger i "å levere strøm" har da ingenting med strømtrekket fra nettet å gjøre. Vi snakker om å drive store elementer her, og det krever et stort strømtrekk fra ampen. Da må man ha store utgangstransistorer og slingringsmonn så det holder. En vanlig hifiamp (med unntak av større amper som 218 osv) er dette bare å glemme, synes nå jeg - det blir for puslete kretser og komponenter, som ikke klarer å levere det som forventes.

 

Og igjen så tror jeg ikke at PA-amper mangler tilstrekkelig oppløsning til at det skal være utslagsgivende i denne sammenhengen.

 

Jeg ville ikke satt en muggen gammel pa-amp på et par B&W høyttalere, men jeg ser ingen problemer med å sette nye, sterke PA-amper av anerkjente merker som Carver, Chevin, D&B, QSC, Lab.gruppen osv osv.

 

Spesielt Lab.gruppens amper er jo solide som om de var tatt ut av grunnfjellet.

 

 

bfisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...