Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er MAC adress?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forumet på msi ble jeg bedt om å stille inn MAC adress manuellt for å få nettverkskortet mitt til å funke.......... Hva er MAC adress egentlig? og hvordan finner jeg MAC adressen til ruteren min?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg trodde at en mac addresse var et hexanummer på nettverks kortet. et unikt nummer for hver eneste nettverks kort. Trodde ikke at den kunne endres på i det hele tatt.

Skrevet

Enklere er å gå inn på Mine Nettverksteder-->Trykk på "Hvis nettverkstilkobliner"-->Dobbelt klikk på "lokal ilkobling eller hva det nå enn du har er"-->Gå på fanekortet "Støtte"-->Trykk på Detaljer-->Og på fysisk adresse står det. Og nei, dette kan du ikke stille inn manuelt.

Skrevet
Enklere er å gå inn på Mine Nettverksteder-->Trykk på "Hvis nettverkstilkobliner"-->Dobbelt klikk på "lokal ilkobling eller hva det nå enn du har er"-->Gå på fanekortet "Støtte"-->Trykk på Detaljer-->Og på fysisk adresse står det. Og nei, dette kan du ikke stille inn manuelt.

msi sendte ut en hel serie med hk m/innebygget nett-chip som alle hadde samme mac... noen av disse havnet ute hos forbrukerne... heldigvis går det ann å endre mac'en i bios....

det finnes også et vb(!)-program der du kan endre mac'en(selv på "innbrente" nett-chipper) SMAC

Skrevet

Finnes programmer som kan "spoofe" mac-adressen, dvs sette en annen, falsk adresse. Tror dette strider litt med retningslinjene tho, siden det kan misbrukes, så jeg sier ikke mer der. :p

Skrevet
ok, men hvordan finner jeg ut hva MAC adressen min er og hvordan kjenner jeg den igjen............

Enkleste måten å finne mac-adressen hvis du har WinXP: Start, run, cmd, getmac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...