Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi - rykkete kjøring ved lite gasspådrag


Anbefalte innlegg

Jeg har en 2011 Audi A3 1.6 TDI som har hatt et smått irriterende problem en god stund nå.

Hvis jeg kjører rolig på flatmark i 20-40 km/t i lavt turtall med lite gasspådraghar bilen en tendens til plutselig begynne å rykke (/jokke/"kengerudrivstoff"). Det starter først forsiktig men så blir det verre og verre om jeg ikke trykker inn clutchen eller gir mer gass.

Det skjer ikke hele tiden, men kommer relativt ofte ved nevnte situasjon. 

 

Før virket det som det oppstod kun med kald motor og ved fuktig vær, men nå kan det skje selv på varme dager, dog oftere mens motoren er kald. En lang feilsøkning over telefon med en meget hyggelig ansatt på et Audi-verksted ga heller ingen resultater, og jeg har lite lyst å betale en formue i arbeidstimer for at et merkeverksted skal prøve å finne en feil som er så liten og kan være vanskelig å finne.

Derfor spør jeg heller her først, i tilfelle noen har opplevd akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan tar jeg en slik diagnose?

Bilverksted. Av og til er de skikkelig gode å ha.

 

Forresten, hvordan brukes bilen? Hvor lang er snittkjøreturen din?

 

Hvordan kjører du den? Så økonomisk som mulig? Eller pisker du den skikkelig med turtall og belastning innimellom?

 

Moderne dieselbiler skal absolutt ikke bestemorkjøres til stadighet. Dieselpurka har godt av å komme opp i temperatur og få jobbe litt.

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

Nå kjøres den ikke så mye og med en blanding av korte og lengre turer.

Jeg kjører så økonomisk jeg kan, men i fjor ble den kjørt daglig tur-retur Moss-Nesodden og problemet vedvarte til tross for god og varm motor hver gang.

 

Audi-mannen nevnte også at småkjøring kunne gi problemer, men var enig i at den daglige turen der var mer enn nok for å "rense systemet".

Lenke til kommentar

Nå kjøres den ikke så mye og med en blanding av korte og lengre turer.

Jeg kjører så økonomisk jeg kan, men i fjor ble den kjørt daglig tur-retur Moss-Nesodden og problemet vedvarte til tross for god og varm motor hver gang.

 

Audi-mannen nevnte også at småkjøring kunne gi problemer, men var enig i at den daglige turen der var mer enn nok for å "rense systemet".

om du er mye eller bor i Moss så kan jeg hjelpe deg med å koble på diagnosen på bilen.

Når du sier du har bare små kjøring så er jeg rimelig sikker på at den har dette seg.

Lenke til kommentar

Ingen feillamper? Som sagt så må du ta en diagnose og se om det ligger inne noen feilkoder.

Mulige feil kan være både EGR, commonrail dyser (dyyyyrt...) og svinghjul/clutch pakken (nevnte jeg dyrt?)

Hvordan får du dette til å ligge i svinghjulet også dyser.. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...