Gå til innhold

Cool Company og frilans finans?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kunne det jo vært, men arbeidsgiveravgift er 14,1% i store deler av Norge og de trekker kun 11,6% i sosiale avgifter.

 

Med forbehold om at jeg ikke kjenner til coolcompany: Dersom du omsetter for små beløp, så er det en bra deal, men med 2 mill i omsetning så tar de 120k i året - da er det ikke billig lenger. Så det kan være en ok måte å starte på kanskje, men jeg ville ikke gått for dette som en varig løsning dersom all inntekt skulle gått gjennom dem.

 

Et annet problem som slo meg nå er at dersom du har større investeringer, så må du betale dem som privatperson og ikke som firma - det er veldig stor forskjell. Kostnaden blir fort 2,5 ganger så stor om du ikke får fratrukket moms og må betale det av din nettoinntekt. Men de har kanskje ordninger for dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kunne det jo vært, men arbeidsgiveravgift er 14,1% i store deler av Norge og de trekker kun 11,6% i sosiale avgifter.

Arbeidsgiveravgiften er 14,1 % av den lønna som utbetales, men 12,4 % av lønnsutgiftene. Cool Company beregner sosiale avgifter med 14,1 % av bruttolønn+OTP (2556,- kr av 17773+355 kr), noe som er riktig. CCs avgift inngår ikke i avgiftsberegningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...