Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente som sliter veldig med depresjon, sosial angst og spiseforstyrrelse.

Depresjonen min kommer så langt at jeg har avsluttet 2 vennskap og kommer nok til å avslutte flere.

Depresjonen har jeg holdt for meg selv siden den sosiale angsten kikker inn og hemmelighetene aldri tar slutt.

Skolen merket at jeg ikke hadde det bra noe foreldrene mine ikke gjorde men ingen fant ut at jeg hadde denne vondheten inni meg. Jeg går altså nå med de falske maskene ute blant folk.

Jeg føler meg knust på innsiden og begynner nå kutte og planlegger ting jeg ikke i det hele tatt skal.

Jeg tørr ikke snakke med noen om det siden jeg aldri har snakker om meg selv eller føleser.

Hva skal jeg gjøre for jeg orker ikke dette mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt råd blir at du skriver ned tankene, skriv ned alt som plager deg. Lag notatblokkfiler (lagre med dato og tid), og kjøp en bok som du tar med deg og noterer tankene i når de dukker opp. Gi hodet ditt fred.

 

Lag en livsplan. Skriv ned hva du vil ha her i livet, mål, drømmer og visjoner. Ofte er depresjon et resultat av slike mangler.

 

Hvis du hadde vunnet 50 mill i vikinglotto, ville dét endret noe? Ville det gitt deg frihet i områder i livet så du hadde kunne jobbet med angsten og depresjonen? Hva er det som forårsaker problemet? Manglende inspirasjon, er det miljøet? Får du positiv inspirasjon fra mennesker rundt deg, eller går alt i vante mønster hele tiden? I så fall, må du begynne å inspirére deg selv, bli din egen psykolog :) Dét er en av de mest givende egenskapene man kan lære seg i livet. Psykologer og terapeuter er bare mennesker de også, de har lært yrket sitt, og man kan ikke inspirere andre hvis man ikke klarer å inspirere seg selv. Dét betyr at -alle- kan bli gode på dette, og jobbe seg ut av depresjon.

 

Det -kan- jo så klart være fysiologisk. Du burde jo ta kontakt med fastlege eller helsesøster. og ta en prat der, om det er mulig. Fordél å ha dialog med fagpersonell, men det er like viktig å starte sin egen dialog også. Livet er 50/50, 50% er tilfeldig, og 50% er hva du -kan- kontrollére, det er viktig å ta kontroll over de områdene så fort som mulig. Har foreldrene dine prata med deg om personlig utvikling, mål, drømmer og livs/fremtidsplaner? Som skrevet før: Har du et positivt nettverk i hjemmet?

 

Kan med stor sikkerhet si at du -vil- bli mer solid ettersom tiden og årene går. Mennesker vil komme og gå, før du begynner å bli super-solid og kan bestemme i større grad selv hvem du vil ha i livet ditt og ikke. Mennesker har energier også, og noen "klikker" bedre enn andre. Dét som er viktig er at man aldri, aldri gir opp. Bare legg en plan, og hold seg til den! Det fine med planer er at de skal gi struktur og retning, men også at de kan endres.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siden du er anonym her inne kan du jo dele tankene dine så er det litt lettere å hjelpe deg i riktig retning?

 

Det finnes mange typer depresjon, noe er begrunnet i faktiske hendelser og andre er begrunner i surrealistiske tanker.

 

Slik jeg ser det, uten at du har nevnt alderen din og årsak til depresjonen, så kan det hende du kaller det depresjon men at det egentlig kan være angst også.

 

Om du forteller litt mer så kan jeg lettere gi deg råd.

 

Tankene dine? Har du gjentagende tanker som kverner i hodet? Er du konstant på vakt eller redd spesifikke ting? Sosiale fobier/andre fobier? Erfaringer som har gjort deg tung til sinns/deprimert?

 

Mvh M

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...