Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Eksamen] Kjemi 2 - 29. mai 2018


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg tenkte jeg kunne lage en tråd for alle de som måtte være så (u)heldige å komme opp til kjemi 2-eksamen i år, der vi kan hjelpe hverandre med oppgaver, pensum, etc.  :)

 

Tidligere eksamener kan finnes her: https://sokeresultat.udir.no/eksamensoppgaver.html#?k=Kjemi%202&start=1 (passordet er "Eksamen").

 

Jeg legger også ved et par løsningsforslag på tidligere eksamener:

 

V15 - Løsning.docx

H15 - Løsning.docx

V16 - Løsning.docx

H16 - Løsning.docx

V17 - Løsning.docx

 

Har tidligere eksamener (med løsningsforslag) også hvis noen skulle trenge!

Endret av Seigmann99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Kan noen forklare meg dette:Du har en bufferløsning med bufferkapasitet på 1 mol mot sterk syre og sterk base. Forklar hvorfor det ikke er endring i pH når løsningen har blitt fortynnet 10 ganger.

 

Altså hvorfor pH ikke foreandres ved fortynning. Betyr det samme som å tilsette mer vann?

også hvorfor endres ikke pH ved tilsetting av moderate mengder sterk syre og sterk base?

Lenke til kommentar

Hei,

Kan noen forklare meg dette:Du har en bufferløsning med bufferkapasitet på 1 mol mot sterk syre og sterk base. Forklar hvorfor det ikke er endring i pH når løsningen har blitt fortynnet 10 ganger.

 

Altså hvorfor pH ikke foreandres ved fortynning. Betyr det samme som å tilsette mer vann?

også hvorfor endres ikke pH ved tilsetting av moderate mengder sterk syre og sterk base?

 

Grunnen til at fortynning av både base- og syrekomponenten ikke endrer pH er at forholdet mellom dem blir det samme, når vi setter det i bufferlikningen:

 

pH = pKa + log (base/syre)

 

Vi får dermed akkurat samme forhold mellom syre og base, og pH blir det samme. Dersom vi tilsetter for mye vann, vil vannets egenprotolyse overta, bufferen vil miste sine egenskaper og pH endres.

 

Når det gjelder tilsetting av sterk syre/base tror jeg det har noe med bufferområdet på pKa +- 1, men ikke helt sikker...

Lenke til kommentar

Man trenger vel ikke å kunne regne alkanitet i bufferkapitellet siden det ikkje er en del av pensum, sant?

 

Tror ikke det, jeg har aldri sett noen tidligere eksamensoppgaver om det. Og så lenge det ikke er en del av pensum (og ikke kompetansemålene) skal det heller ikke komme på eksamen.

Lenke til kommentar

Anbefalle foresten å lese eksamensveilednings arket! Det står foresten noen av påvisningsreaksjonene/formlene vi må kunne til del 1. NB: Det kan være du må kunne lit mer enn det der, men det er bare formler og påvisning som du må kunne utenat. I tillegg må du jo selvfølgelig kunne bruke tabellen osv.

Lenke til kommentar

Fasit for flervalgs ( 1a), 1b), 1c) osv.)

D B B D C C D A B D A D C A B A C C C D

 

Synes 1p) var noe skikkelig dritt. Kjemiboka vår sier at det dannes Fe3+ under korrosjon. Tenkte dette ville reagere med Cu og korrodere kobberet. Andre som også tenkte slik og tok C på p) ?

Endret av CommanderHusky
Lenke til kommentar

Fasit for flervalgs ( 1a), 1b), 1c) osv.)

D B B D C C D A B D A D C A B A C C C D

 

Synes 1p) var noe skikkelig dritt. Kjemiboka vår sier at det dannes Fe3+ under korrosjon. Tenkte dette ville reagere med Cu og korrodere kobberet. Andre som også tenkte slik og tok C på p) ?

 

Gjorde akkurat det samme, skikkelig irriterende. 

 

Ut i fra fasiten din så fikk jeg 17/20 som jeg sier meg svært fornøyd med  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...