Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Ønsker erfaringer med å sette opp fremdriftsplan for masteroppgaven


Anbefalte innlegg

Skal sette opp en tidslinje for skriving av masteroppgave. Masteroppgaven min skal skrives som en artikkel med kappe/sammenbinding. Dette er innenfor helseforskning og kvantitativ metodikk.  Jeg går fulltid, siste semester av 1.året akkurat nå,  og jobber ikke ved siden av, bortsett fra at jeg er forskningsmedarbeider i prosjektet (intervensjonsstudie) jeg skriver masteroppgave for.  Jeg leverer altså neste vår 2019, i mai. Holder på med forskningsprotokoll om dagene, hvor det å sette opp en realistisk fremdriftsplan er et av tingene som skal være med i søknaden til kvalitetsikringsutvalget og til eksamen (prosjektplanen er eksamen). 

 

Dere som har gått denne veien før meg, hva slags temaer har dere satt opp, hva slags emner har dere hatt som fokus i veiledning og hva slags datoer og tidsfrister til det enkelte har dere hatt? F.eks. korrekturlesing, hvor lang tid har dere satt av til dette? Analyse? Hvor detaljerte har dere vært? 

Dette blir såklart tatt opp i veiledningstime med min veileder en gang i mai og i et fag med faglærer i slutten av mai, men inspirasjon sier jeg gjerne ja takk til, sånn at jeg ligger i forkant og kommer forberedt til de to dagene på skolen og til veiledningstimen med min veileder.  

 

Har det vært lett å forholde seg til denne planen dere underveis? 

 

Rent layoutmessig, har dere satt opp som ren tekst eller i tabell? 

Endret av Calluna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Nå er det noen år siden jeg skrev masteroppgave, og jeg skrev kvalitativt. Det du skal gjøre nå er jo bare et forslag på disposisjon og plan, og den kommer helt sikkert til å forandre seg. Tenkte litt som du gjorde selv, men forsøkte mest å begrunne hvorfor jeg skal bruke tid på X, og kanskje hvorfor X vil ta sånn og sånn tid.

Kan nesten love deg at emneansvarlig ikke forventer at denne tidslinjen er skrevet i stein, men at den skal gi en pekepinn på alt du egentlig må få gjort i løpet av et tidsløp.

 

Ellers har jeg et tips på tampen som ofte kom frem: Når du skriver kvantitativt og skal gjennomføre større surveys og lignende, må utgangspunktet være at det er vanskelig å skaffe respondenter, samt at svarprosenten er lav. Jeg vil anbefale deg at du starter prosessen med å utforme spørreinstrument tidlig, og får denne ut fort, slik at du kan følge opp og mase. Bare det å skaffe respondenter og målgruppe tar tid. Dog er det viktig at du ikke sender ut en survey før den er kvalitetssikret og ferdig, for det er ingen vei tilbake når du har sendt den ut. 

 

Du kan for eksempel vurdere om du er enig i det jeg skrev i avsnittet over. Hvis du er det så har du allerede noe du kan bruke inn i disposisjonen din, og du har noen argumenter om hvorfor du bør være tidlig ute med survey, for eksempel.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Nå er det noen år siden jeg skrev masteroppgave, og jeg skrev kvalitativt. Det du skal gjøre nå er jo bare et forslag på disposisjon og plan, og den kommer helt sikkert til å forandre seg. Tenkte litt som du gjorde selv, men forsøkte mest å begrunne hvorfor jeg skal bruke tid på X, og kanskje hvorfor X vil ta sånn og sånn tid.

Kan nesten love deg at emneansvarlig ikke forventer at denne tidslinjen er skrevet i stein, men at den skal gi en pekepinn på alt du egentlig må få gjort i løpet av et tidsløp.

 

Ellers har jeg et tips på tampen som ofte kom frem: Når du skriver kvantitativt og skal gjennomføre større surveys og lignende, må utgangspunktet være at det er vanskelig å skaffe respondenter, samt at svarprosenten er lav. Jeg vil anbefale deg at du starter prosessen med å utforme spørreinstrument tidlig, og får denne ut fort, slik at du kan følge opp og mase. Bare det å skaffe respondenter og målgruppe tar tid. Dog er det viktig at du ikke sender ut en survey før den er kvalitetssikret og ferdig, for det er ingen vei tilbake når du har sendt den ut. 

 

Du kan for eksempel vurdere om du er enig i det jeg skrev i avsnittet over. Hvis du er det så har du allerede noe du kan bruke inn i disposisjonen din, og du har noen argumenter om hvorfor du bør være tidlig ute med survey, for eksempel.

 

Lykke til!

Hei. Takk for innspill. jeg har ikke spørreskjema, men labmålinger pre og post intervensjon. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...