Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det mulig å få økende insunlinfølsomhet som diabetiker?


MajorSwag

Anbefalte innlegg

Heisann, alle sammen!

Jeg har hatt Diabetes Type 1 siden jeg var ca 15, nå er jeg 26.

I alle år har jeg hatt stort behov for store doser med insulin for å holde blodsukkeret på ett behagelig nivå. Nå det siste halvåret har jeg hatt mange fler følinger enn det jeg har hatt tidligere, som oftest om natten/morgenen. Ved noen tilfeller har det vært så gale at jeg ikke har kommet til bevissthet før jeg står på kjøkkenet med min kjæreste og drikker massevis av juice.

 

Jeg lurte på om det er mulig at jeg har fått økt følsomhet? Til vanlig så snuser jeg, og den siste tiden har jeg hatt mye stress på jobben. Men jeg føler ikke at hverdagen har endret seg noe særlig det siste året.

Håper noen av dere kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stress øker behovet for glukose i blodet, så problemet er nok at du har for mye insulin i forhold til blodsukkeret ditt. Snakk med fastlegen/diabeteskontakten din ang. nivåene dine.

 

Spis appelsin eller annen søt frukt før du legger deg frem til du får snakket med profesjonelle. Mål også nivåene dine før og etter søvn.

Lenke til kommentar

Ja, følsomheten for både insulin og glukose vil variere hele livet. Vi vet mye om diabetes, men hvordan det manifesterer seg individuelt, har vi store vanske med å forutse. Vi vet noenlunde hva som trigger, stress, hormonendringer, vær/temperatur, etc.

 

Just derfor er det viktig med profesjonell oppfølgning, særlig for de som er rammet av Type 1. Som du sikkert har hørt er årsaken å forhindre senskader.

 

Hvis du har oppfølgning fra diabetespoliklinikken, tar du opp ditt problem der. Hvis du ikke har oppfølgning fra dem, få din fastlege å henvise deg dit. Så fremt ikke din fastlege er et rivjern på diabetes (noe de fleste ikke er). 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei igjen,

Takk for alle svar. Det visste seg visst at jeg hadde fått binyre/binyrebark svikt, også kalt Addison syndrom. Dette hadde forårsaket følsomheten for insulin og gjort at jeg har følt meg ekstremt sliten de siste månedene. Takk igjen til dere som svarte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...