Gå til innhold

[Løst] SPSS fryser - hvorfor skjer dette, og hva kan jeg gjøre?


Gaea

Anbefalte innlegg

Jeg bruker SPSS, via programkiosk ved universitet jeg går på. 

SPSS henger seg svært ofte på min private PC.

Krever SPSS mye maskinen? Jeg har et relativt ny PC, kjøpt på Netonnet, en ASUS Vivobook Max X541N i september ifjor. 

Hvis noen husker meg igjen fra noen andre tråder er det også jeg som har hatt en del problemer med samme maskin (batteriet er defekt allerede, til tross for at jeg har prøvd å ta vare på batteriet, må kjøre feilsøkingsprogrammet for å få lyden til for å fungere osv i perioder), MEN, maskinen henger i det minste ikke i programmer jeg bruker. Vel, utenom når jeg prøver å starte SPSS. Men jeg har aldri opplevd at noen andre program henger på samme privatpc. 

På skolen-PC har jeg aldri problemer med at programmet fryser.

Skulle jo gjerne fått øvd litt mer hjemme på å bruke SPSS, på egen privat PC.

 

Er det noen som har noe formening om hva det kan skyldes, at programmet henger seg? Hva kan jeg evt. gjøre for avhjelpe problemet? (Vil helst unngå å kjøpe ny PC dersom mulig, med tanke på at jeg er fulltidsstudent uten lønnet jobb) 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SPSS vil jeg ikke si er spesielt ressurskrevende, men det vil være avhengig av størrelsen på datasett og hvor kompliserte operasjoner som benyttes. Store datasett vil være ressurskrevende, men jeg vil tro at maskiner fra 4-5 tusen (2018) og oppover har null problem så lenge de har 4 eller mer gb med ram.

 

Hvis det fryser kan det være et spørsmål om hvor mye ressurser som er tilgjengelig. Gjør som innlegg ovenfor nevner og se hva som er i bruk.  Hvis det fryser når du starter programmet så har du enten et problem med os installasjonen eller hardware. Eventuelt en kombinasjon. 

 

Det er en ting jeg hadde prøvd. Gjør det du vanligvis gjør (når det fryser), men la maskinen så i en time å se om den blir ferdig. Har du store datasett så kan det gjøre ting veldig tregt på svak hardware.

 

Hva betyr via programkiosk? Hvis det betyr at det kjøres virtuelt og via internet blir det en god del flere mulige feilkilder og problemene ligger ikke nødvendigvis hos deg. 

Lenke til kommentar

SPSS vil jeg ikke si er spesielt ressurskrevende, men det vil være avhengig av størrelsen på datasett og hvor kompliserte operasjoner som benyttes. Store datasett vil være ressurskrevende, men jeg vil tro at maskiner fra 4-5 tusen (2018) og oppover har null problem så lenge de har 4 eller mer gb med ram.

 

Hvis det fryser kan det være et spørsmål om hvor mye ressurser som er tilgjengelig. Gjør som innlegg ovenfor nevner og se hva som er i bruk.  Hvis det fryser når du starter programmet så har du enten et problem med os installasjonen eller hardware. Eventuelt en kombinasjon. 

 

Det er en ting jeg hadde prøvd. Gjør det du vanligvis gjør (når det fryser), men la maskinen så i en time å se om den blir ferdig. Har du store datasett så kan det gjøre ting veldig tregt på svak hardware.

 

Hva betyr via programkiosk? Hvis det betyr at det kjøres virtuelt og via internet blir det en god del flere mulige feilkilder og problemene ligger ikke nødvendigvis hos deg. 

Altså, SPSS fryser når jeg starter programmet. Hvis problem med os instillasjonen eller hardware, hva gjør jeg da? Jeg mener å huske at jeg har 8 GB ram. Det er jo ikke særlig mye, men det er heller ikke ekstremt lite heller. Jeg bruker PCen kun til streaming, surfing og skole (da kun Word og SPSS). Det har hendt at SPSS har fryst når jeg har lagt inn en del variabler i et datasett, men da fryser det bare liten stund før man kan fortsette videre med programmet. Når det fryser ved oppstart, har jeg som regel måtte gå inn i oppgavebehandling.

 

Det kjøres virtuelt ja, via VPN. Noen andre i klassen hadde samme problemet hjemmeifra, men hvorvidt det gjelder mange er vanskelig å si, da de fleste mest sannsynligvis ikke åpner SPSS hjemmeifra. Men jeg har flere tjenester som jeg bruker hjemmeifra via VPN, og disse fryser ikke. 

 

Prøver på begge deres råd jeg. 

Lenke til kommentar

neste gang kan du ha åpent oppgavebehandling og se om CPU, RAM eller DISK makses.

SPSS har vel muligheten til å knerte spesielt RAM/minne

Sjekket det opp, and "suprise, suprise", verken CPU, Ram eller Disk makses. Så problemet ligger kanskje ikke der. Men svak hardware kanskje? 

Lenke til kommentar

 

neste gang kan du ha åpent oppgavebehandling og se om CPU, RAM eller DISK makses.

SPSS har vel muligheten til å knerte spesielt RAM/minne

Sjekket det opp, and "suprise, suprise", verken CPU, Ram eller Disk makses. Så problemet ligger kanskje ikke der. Men svak hardware kanskje? 

 

 

Om programmet fryser ved oppstart er det nok noe annet, har du prøvd å fjerne og reinstallere? Finnes det en 64bit versjon av programmet?

Lenke til kommentar

 

 

neste gang kan du ha åpent oppgavebehandling og se om CPU, RAM eller DISK makses.

SPSS har vel muligheten til å knerte spesielt RAM/minne

Sjekket det opp, and "suprise, suprise", verken CPU, Ram eller Disk makses. Så problemet ligger kanskje ikke der. Men svak hardware kanskje? 

 

 

Om programmet fryser ved oppstart er det nok noe annet, har du prøvd å fjerne og reinstallere? Finnes det en 64bit versjon av programmet?

 

Det er én versjon av SPSS liggende på programkiosk, mener den er 64 bit og jeg er på nettet til skolen, har ikke SPSS installert på egen pc. 

Lenke til kommentar

 

 

 

neste gang kan du ha åpent oppgavebehandling og se om CPU, RAM eller DISK makses.

SPSS har vel muligheten til å knerte spesielt RAM/minne

Sjekket det opp, and "suprise, suprise", verken CPU, Ram eller Disk makses. Så problemet ligger kanskje ikke der. Men svak hardware kanskje? 

 

 

Om programmet fryser ved oppstart er det nok noe annet, har du prøvd å fjerne og reinstallere? Finnes det en 64bit versjon av programmet?

 

Det er én versjon av SPSS liggende på programkiosk, mener den er 64 bit og jeg er på nettet til skolen, har ikke SPSS installert på egen pc. 

 

 

Ok da er førstepost noe misvisende, jeg forsto det slik at du klarte å kjøre remoteapp via programkiosk, men om du prøvde å kjøre det lokalt på egen maskin fryser det.

 

Får starte fresh. 

Ofte når remoteapps fryser slik er det ofte nettverk, men jeg tror egentlig fremfor å feilsøke mye på det her burde du satse på en reinstallering av maskinen og starte med blanke ark. Kanskje det er noe du kan få hjelp til på universitetet, husk inderlig å lagre ting du vil ta vare på i skylagring eller noe før du gjør noe som helst som har med formatering å gjøre.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

At det fryser over noe tid før det "løsner" igjen når man gjør operasjoner er ikke unormalt. 8 gb ram burde holde, med mindre det er veldig store datasett og kompliserte operasjoner, 

 

Det kan virke som det er noe med hvordan du kjører spss via programkiosk. Er det forskjell om du gjør dette hjemme eller på universitetets nett?

 

De andre tjenestene du kjører er de også fra programkiosk? Hvis du har på vpn, og ip addresse utlandet, kan det hende at du ikke får koble deg til fordi det er en geografi sperre o.l.

 

Det kan også være firewall/antivirus relatert.

 

En ting du kan teste, hvis du tror det er OS eller programvare (lokalt) som legger hindringer er å kjøre en linux live cd/usb  for så å teste programkiosk (hvis det støtter linux) og spss. 

Lenke til kommentar

At det fryser over noe tid før det "løsner" igjen når man gjør operasjoner er ikke unormalt. 8 gb ram burde holde, med mindre det er veldig store datasett og kompliserte operasjoner, 

 

Det kan virke som det er noe med hvordan du kjører spss via programkiosk. Er det forskjell om du gjør dette hjemme eller på universitetets nett?

 

De andre tjenestene du kjører er de også fra programkiosk? Hvis du har på vpn, og ip addresse utlandet, kan det hende at du ikke får koble deg til fordi det er en geografi sperre o.l.

 

Det kan også være firewall/antivirus relatert.

 

En ting du kan teste, hvis du tror det er OS eller programvare (lokalt) som legger hindringer er å kjøre en linux live cd/usb  for så å teste programkiosk (hvis det støtter linux) og spss. 

i tillegg til at det 8 gb ram er mer enn nok i forhold til min  bruk, så brukes per nå, også mens jeg kjører SPSS,  under halvparten.. skulle ha litt å gå på da. 

 

Det som er, er at noen ganger kommer jeg inn uten noen problemer. Men det er heller unntaket enn regelen. De andre tjenestene er også fra programkiosk. Vet ikke hvor kjent du er med det, men når jeg bruker programkiosk, får jeg tilgang til filene (m-område) og samme versjon av programmet uansett hvilken PC jeg er på. 

IP-adressen min er i Norge. Jeg bruker UiO sitt nett, både hjemme og på skolen. Når jeg bruker nettet til skolen, på skolen = 0 problemer.

 

Når jeg skal holde på med eksamen nå, kommer jeg til å håndtere et datasett med 41 variabler. (vi er en gruppe på 7, derfor så mange variabler) og 70 respondenter. Blir spent på hvordan det håndteres, med tanke på at SPSS fryser så ofte FØR jeg har åpnet filer og før jeg har plottet inn noe data. Har jeg først kommet inn, går det greit. Igår prøvde jeg å la SPSS stå i 1 time. Etterhvert løsnet det seg og jeg kunne jobbe med SPSS. 

 

 kjøre linux jeg, mener det skal kunne støtte linux. Gir en tilbakemelding på hvordan det har gått etter hvert

Lenke til kommentar

Når jeg var innom blindern, hvis jeg husker riktig, så logget jeg meg på en uio server via vpn (med uio brukernavn / pw) og lastet ned de program (for lokal installering) jeg trengte og brukte lisensen som fulgte med. Var ikke noe problem å ha en lokal installasjon av spss på min maskin back in the day.  

 

Har du prøvd dette? https://www.sv.uio.no/tjenester/it/pc-stuer/spss22veilledning/ 

Lenke til kommentar

En annen ting jeg forøvrig har merket, at det kommer opp en del vinduer, det er vinduene som er fryste. Når jeg er inne i oppgavebehandling, får jeg heller ikke til å avslutte disse oppgavene. Hva kan være årsaken til dette? 

 

Jeg har forsøkt én ny ting, som virker til å fungere. Å både være inne på internett explorer nettet til UiO, i tillegg til at jeg åpner SPSS. Da kommer jeg inn. Hvis jeg kun åpner SPSS, får jeg bare opp fryste vinduer. Nå har jeg både de fryste vinduene som jeg ikke får lukket, og tilgang til SPSS. 

 

Neida, ikke noe problem å ha lagret på egen pc, men foreleserne har gjentatte ganger uttrykt at vi vi helst bør være på SPSS via programkiosk. Jeg kan ikke ha med egen PC på skolen da jeg må være koblet til lader hele tiden (defekt batteri, som jeg har skrevet om i noen andre tråder her på diskusjon.no), og pcen slår seg uten lader etter ca. 30 sekunder. Så når vi er i PC-stua så må jeg sitte på skole-PCene, og dermed er det greit å gå inn via programkiosk og ikke installert på egen maskin. 

Lenke til kommentar

Jeg har vanskelig for å forstå at det å kjøre virtuelt skal ha noen fordeler annet enn at veileder/foreleser vet hvilken versjon av programmet, hvilken konfigurasjon som er lastet, og at det ikke er andre ting som kan skape problemer. Det gjør det enklere for foreleser å hjelpe. 

 

Hvis du har mulighet prøv å installer programmet lokalt og se om det fungerer feilfritt da. Da vil du vite hvor problemet ligger.

 

Om du kjører virtuelt eller lokalt burde ikke spille noen rolle, det som betyr noe er den konfigurasjonsfila (eller hva den nå het).

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Takk for svarene i tråden/takk for hjelp!. Det ordnet seg til slutt, men grunnet eksamensperioden glemte jeg ut hele tråden, men vil gi en update om hva som var løsningen slik at andre kan lære.

 

Ikek og sampsom hadde rett. På UiO brukte jeg programkiosk (som skolen ønsket), antakeligvis er det kraftigere nett på skolen, så derfor gikk det bra. Fordi, jeg fant ut at siden nettet mitt er ustabilt inne på soverommet mitt (men ikke på kjøkkenet, deler router med utleier og den er oppe i 1.etg) så vil SPSS fryse oftere ved ved bruk av VPN.

 

Så, jeg lastet ned SPSS ned lokalt og det løste det hele. Så ikke noe galt med PC (har ny PC må forøvrig), eller SPSS i seg selv, men ustabilt nett rett og slett.

Endret av Røsslyngen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...