Gå til innhold

CE test/godkjenning hos andre enn Nemko.


Anbefalte innlegg

Jeg fant ingen spesiell gruppe som omhandler godkjenninger så jeg håper dere kan gi tilbakemelding om det er andre grupper som egner seg bedre.

Jeg klarte i dag kontakt med Nemko til tross for at de ikke har tlf. nummer på sin web side (de er litt sånn "Ikke kontakt oss, - vi kontakter deg"). Dessverre var det ingen av de 7 jeg ble satt over til som var tilgjengelig. Men litt senere var det 2 som ringte tilbake. I utgangspunktet var vi interesert i å kjøpe deres tjeneste mht CE merking, men gir opp dette fordi vi ikke får sendt email til Nemko. 

Vi er en bedrift under etablering (registreres and iløpet av 2-3 mnd). Dette gjør at vi utelukkes fra Nemko sitt mail system ettersom de krever et bedrifts navn for å fylle ut deres web skjema.
Jeg må fortelle at jeg tidligere har kjørt flere tester hos Nemko for div EN-standarder men det ser ut til at Nemko har endret praksis fordi de har blitt så store.

 

Problemstillingen er som følger:

 

Vi skal lage en løsning basert på Rasberry PI men vil lage vår egen metall housing/boks for elektronikken. Av annen elektronikk er det i hovedsak pasive komponenter. Vi kjøper et AC/DC power adapter som er ferdig godkjent.
Vi har de vanlige Rasberry dokumentene som DOC, FCC, etc. Heller ikke  disse kan sendes til Nemko som underlag for prisestimat ettersom bedriften vår  ikke er registrert.

 

Spørsmål:

Finnes det andre skandinaviske bedrifter som evaluerer elektrisk utstyr ihht CE kravene ? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CE merking sier ikke så mye mer enn at produsenten erklærer at det samsvarer med div EU standarder/direktiv.

Det stemmer - testen OP snakker om er å faktisk sjekke at produktet overholder direktivet, og få et papir på det, så man kan utstede CE med god samvittighet og dokumentasjon.

 

 

I tillegg er det Kina som "saboterer" ved å ha en nesten identisk logo som bare betyr "China Export" 

Dette er bare tøys og en gammel vits, "China export" har aldri faktisk vært en ting.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

I tillegg er det Kina som "saboterer" ved å ha en nesten identisk logo som bare betyr "China Export" 

Dette er bare tøys og en gammel vits, "China export" har aldri faktisk vært en ting.

 

 

Well, det er ihvertfall flere kilder som omtaler dette - skader ikke å være obs på den lille forskjellen

https://starfishmedical.com/2017/01/02/conformite-europeenne-mark-vs-a-china-export-mark/

 

...og på eBay finner man f.eks. stømforsyninger til ca $1 som har Kinesisk CE merking 

f82a5f9b-046c-4ca7-aacd-22753affc169.jpg

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

 

...

I tillegg er det Kina som "saboterer" ved å ha en nesten identisk logo som bare betyr "China Export"

Dette er bare tøys og en gammel vits, "China export" har aldri faktisk vært en ting.

Well, det er ihvertfall flere kilder som omtaler dette - skader ikke å være obs på den lille forskjellen

https://starfishmedical.com/2017/01/02/conformite-europeenne-mark-vs-a-china-export-mark/

 

...og på eBay finner man f.eks. stømforsyninger til ca $1 som har Kinesisk CE merking

f82a5f9b-046c-4ca7-aacd-22753affc169.jpg

Denne "starfish medical" er åpenbart bare en av dem som har blitt lurt. Europaparlamentet har selv avvist eksistensen av dette.

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=WQ&reference=P-2007-5938&language=EN

 

Det du viser bildet av kan være to ting: en faktisk standardoverholdende adapter eller en fabrikk som setter på alle godkjenningslogoene de fant. Dette er isåfall enkelt og greit misbruk av symbolene(det er ikke noe som heter "kinesisk CE, CE er CE uansett om de ikke har fått størrelsesforholdene riktig - man slipper ikke unna med misbruk av audi-logoen bare fordi man gjør ringene litt ovale), og ikke "China export". Som du selv sa er CE-merking en erklæring fra produsent eller importør av produktet - det er i utgangspunktet ikke noe i veien for at denne adapteren kan overholde standarden, og i såfall er erklæringen helt innafor.

Endret av toth
Lenke til kommentar

...Europaparlamentet har selv avvist eksistensen av dette.

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=WQ&reference=P-2007-5938&language=EN

 

Det du viser bildet av kan være to ting: en faktisk standardoverholdende adapter eller en fabrikk som setter på alle godkjenningslogoene de fant. Dette er isåfall enkelt og greit misbruk av symbolene(det er ikke noe som heter "kinesisk CE, CE er CE uansett om de ikke har fått størrelsesforholdene riktig - man slipper ikke unna med misbruk av audi-logoen bare fordi man gjør ringene litt ovale), og ikke "China export". Som du selv sa er CE-merking en erklæring fra produsent eller importør av produktet - det er i utgangspunktet ikke noe i veien for at denne adapteren kan overholde standarden, og i såfall er erklæringen helt innafor.

 

 

Det man leser i svaret er vel ikke helt avvisende til at CE merkingen misbrukes selv om man (diplomatisk) unngår å peke finger mot et visst land:

 

 

The Commission is aware that CE marking, like any other mark, is misused, e.g. CE marking is affixed to products which do not fulfil the requirements and conditions for its affixing or it is affixed to products for which the affixing is not foreseen. There are also cases where, whilst the product is in compliance with the applicable requirements the CE marking itself does not respect the formal requirements, namely the form of the CE marking or the dimensions and proportions prescribed in the legislation.
Lenke til kommentar

Det var jo poenget mitt når jeg sa

 

 

Dette er isåfall enkelt og greit misbruk av symbolene(det er ikke noe som heter "kinesisk CE, CE er CE uansett om de ikke har fått størrelsesforholdene riktig - man slipper ikke unna med misbruk av audi-logoen bare fordi man gjør ringene litt ovale)

 

Det er ingen kinesiske fabrikker som prøver å lure noen med å si "neida, dette betyr bare china export". Hvis de prøver å lure noen er det ved å sette på merket til tross for at varen ikke overholder standarden. Om symbolet er litt "trøkt", vridd eller forskjøvet er ikke relevant.

Til generell info har det vært sterk nedgang i falsk godkjenning de siste årene - vi som importører spør alltid etter selve testrapporten fra laben, ikke sertifikatet, og dette vet de. De siste 10 årene har jeg ikke støtt på en eneste fabrikk som bruker CE-merket uten å faktisk ha en gyldig testrapport. Nå snakker vi riktignok om engroshandel i storskala, ikke enkelt-artikler på ebay.

Forøvrig er en av de mest notoriske CE-luringene i Italia(ikke kina), de selger "testrapporter" som ved første øyekast ser ok ut, men bare er svada.

Man må alltid sjekke at en testrapport kommer fra akkreditert laboratorie.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...