Gå til innhold

Har man noe forhandlingsrom når man handler bil cash (ikke billån)?


rabs

Anbefalte innlegg

Har jo hørt om kontantrabatt, cash is king etc. Dette var kanskje tilfelle i større grad før, men har jeg et fortrinn i dag når jeg har alle pengene som skal til for å kjøpe en rimelig bil? Alle triksene som bilselgeren vanligvis bruker med lavere rente, etableringskostnad og utsettelse etc vil ikke gjelde for meg da. Jeg er kun interessert i å få en lavere pris på bilen. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lite realistisk.

 

Ettersm bilselger får pengene med en gang fra finansieringsselskapet har han ingen incentiver for å gi noen form for kontantrabatt. I tillegg: Når du lånefinansierer gjennom bilselger kan han få forskjellige kickbacks, kommisjoner, mv. av finansieringsselskapet. Dette mister han når du betaler kontant.

Lenke til kommentar

Jupp, som Krikkert sier. Selgeren kan få "finnerlønn" av finansieringsselskapet om du benytter det selskapet han/hun anbefaler. Men såvidt jeg vet, så har man i Norge i henhold til lov, anledning til å innfri lån når tid man vil. Så det er kanskje et mulig "smutthull". Om selgeren er desperat etter å få sin kommisjon på lånet han formidler deg. Så går han kanskje ned i pris på bilen han selger. Bare å spille "hard to get" og se hvor langt ned man får de da. Sørg for at etableringsgebyr etc. er lavere enn rabatten du får. Også bare innfri lånet umiddelbart.. Bare pass på å ikke gå med på fastrente! :p

 

Men det finnes vel også kampanje lån innimellom, på 1%? Da er jo lånet billigere enn å betale kontant.. I forhold til inflasjon altså..

Lenke til kommentar

Jupp, som Krikkert sier. Selgeren kan få "finnerlønn" av finansieringsselskapet om du benytter det selskapet han/hun anbefaler. Men såvidt jeg vet, så har man i Norge i henhold til lov, anledning til å innfri lån når tid man vil. Så det er kanskje et mulig "smutthull". Om selgeren er desperat etter å få sin kommisjon på lånet han formidler deg. Så går han kanskje ned i pris på bilen han selger. Bare å spille "hard to get" og se hvor langt ned man får de da. Sørg for at etableringsgebyr etc. er lavere enn rabatten du får. Også bare innfri lånet umiddelbart.. Bare pass på å ikke gå med på fastrente! :p

 

Men det finnes vel også kampanje lån innimellom, på 1%? Da er jo lånet billigere enn å betale kontant.. I forhold til inflasjon altså..

Etableringskostnadene og månedlige gebyrer på bilån er så høye i Norge at det aldri kan lønne seg. Effektiv rente med 0% nominell rente er fortsatt 3-4%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...