Gå til innhold

Windows bruker 100% cpu ved filflytting

Ueland

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har klart å få et litt merkelig problem.

Har en maskin i huset som står som "samlingsplass" for alle filer og dokumenter i hjemmenettverket, problemet med denne er at den bruker 100% cpukraft når vi forsøker å flytte noen filer iinternt, Noe som ikke_er_rett.

Så det interresante:

Har nå forsøkt med 4 Windows versjon og det samme bugget er i alle versjonene, men hvis linux blir installert så går alt som en klokke. Men igjen så er ikke Apache så bra for våre krav :thumbdown:

Og nei, dette skal ikke bli en Windows/Linux diskusjon ;)

Noen som har tips til hva som kan være i gjære? kan det være diskene, drivere elns som tuller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

har du prøvd med en annen ide kabel ?

det kan jo også bare være at hd har tatt kvelden for windows flytting... :D

Endret av lugah
Skrevet (endret)

Mener du slik som HER?

Min cpu bruk ligger på 80-100% ved kopiering fra filserver til hovedpc, screenshot viser riktignok at filer blir henta på 3 ulike hd'er men likevel... får 80%+ med kun en hd også. Cpu på filserver er P4 1.8GHz, så jeg mener også det er for høyt.

Samtidig ligger main pc som det blir skrevet TIL kun på 10% (2.4GHz). Rare saker, kanskje det bare er windows som suger? :(

Og ligger den konstant på 100% eller går det 95-100% hele tiden slik du ser på min graf? For 100% konstant er vel ganske mistenkelig...

Endret av shahin
Skrevet
Mener du slik som HER?

Min cpu bruk ligger på 80-100% ved kopiering fra filserver til hovedpc, screenshot viser riktignok at filer blir henta på 3 ulike hd'er men likevel... får 80%+ med kun en hd også. Cpu på filserver er P4 1.8GHz, så jeg mener også det er for høyt.

Samtidig ligger main pc som det blir skrevet TIL kun på 10% (2.4GHz). Rare saker, kanskje det bare er windows som suger? :(

Og ligger den konstant på 100% eller går det 95-100% hele tiden slik du ser på min graf? For 100% konstant er vel ganske mistenkelig...

Ganske korrekt ja, og ja jeg_mener at alt skal være aktivert av diverse dingsbomser, selv om det ikke akkurat virker slik :thumbdown:

Skrevet

Dette er et typisk udma problem, hadde en tb 1400 som slo av dmaen automatisk når det ble stor disk aktivitet, dette kom såklart av at den hadde et av de tidlige buggette chipsettene til via. Installerte noen andre via drivere og etter dette har den fungert utmerket. Sjekk med et program alla aida eller sisoft at dma ikke slår seg ned etterhvert som du kopierer. Ingen andre ting jeg har hørt om som kan forårsake 100% cpu ved flytting en manglende udma. Det samme skjedde med en kompis på en linux box, han kobla en udma 133 disk på en udema 100 kontoller. Da brukte den 100% cpu. Han pakka i et disk dma kort som støtta udma 133 og det ordna seg: go kveld

Skrevet
Enkelte (dårlige) virusscannere har det også med å bruke masse cpu på å scanne alt som kopieres..

Ingen virusprogram installert..

Edit: en transfer rate på 3MB i sekundet er ikke helt brukbart :thumbdown:

Skrevet
Ganske korrekt ja, og ja jeg_mener at alt skal være aktivert av diverse dingsbomser, selv om det ikke akkurat virker slik :thumbdown:

Best å sjekke for å være helt sikker. Press Wintast + Break/Pause -> Device Manager - >IDE ATA/Atapi controllers || Velg riktig kanal || Under 'advanced settings - > 'Current transfer mode' skal være Ultra DMA Mode 5 eller tilsvarende.

Skrevet (endret)

Gammel 66MHz bus ute og går Ueland? Innvester i nytt utstyr hvis det er noe gammelt kadaver du har samlet sammen :thumbs:. Sannsynligvis dårlig diskkontroller eventuelt dårlig nettverkskontroller som bruker mye av CPU.

JEg har en gammel P3 600MHz, og den "står" hvis jeg overfører for fullt på nettverket.

Endret av John Abrahamsen
Skrevet
Ganske korrekt ja, og ja jeg_mener at alt skal være aktivert av diverse dingsbomser, selv om det ikke akkurat virker slik  :thumbdown:

Best å sjekke for å være helt sikker. Press Wintast + Break/Pause -> Device Manager - >IDE ATA/Atapi controllers || Velg riktig kanal || Under 'advanced settings - > 'Current transfer mode' skal være Ultra DMA Mode 5 eller tilsvarende.

Alt står på Auto Detection eller Not Applicable på Current Transfer Mode... Kan virke som at Windows ikke klarer å tolke DMA rett her...spess siden det funker i Windows.

Xp 1500+ @ 1GB med ram...tviler på at det er problemet ;9

Skrevet

Problemet er løst :D

Asus hadde bundlet med en dårlig VIA driver versjon, elns, lastet ned nye drivere fra VIA og ting går fra 3MB i sekundet til 50 MB i sekundet, det kaller man forskjell :woot:

Skrevet
Dette er et typisk udma problem, hadde en tb 1400 som slo av dmaen automatisk når det ble stor disk aktivitet, dette kom såklart av at den hadde et av de tidlige buggette chipsettene til via. Installerte noen andre via drivere og etter dette har den fungert utmerket. Sjekk med et program alla aida eller sisoft at dma ikke slår seg ned etterhvert som du kopierer. Ingen andre ting jeg har hørt om som kan forårsake 100% cpu ved flytting en manglende udma. Det samme skjedde med en kompis på en linux box, han kobla en udma 133 disk på en udema 100 kontoller. Da brukte den 100% cpu. Han pakka i et disk dma kort som støtta udma 133 og det ordna seg: go kveld

Hm, stygt å si det, men hva var det jeg sa :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...