Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo S60 vs Saab 9-3 (2000-2007)?


Anbefalte innlegg

 

Bare så du vet det, hvis du er ute etter gode kjøreegenskaper bør du ikke se mer på Saab. De har sikkert greie kjøreegenskaper, men ikke mer.

BMW er det du skal se på da.

 

SAAB hadde gode kjøreegenskaper den gangen de produserte 99/900 serien.

Skal man se på BMW så er jo det det samme, siste gang BMW produserte kvalitet var E30/E34. (min tredje bil var BMW 325i M-Tech)

Nå er det jo bare billig plastikk, ser bra ut men er rævva kvalitet. Litt samme som det som ble levert fra statene på 70/80 tallet.

 

fornøyd med min 07 volvo s60 2,4d

 

Volvo er ikke dårlig, men jeg tror den 2.4 motoren er samme motoren som der bruker i VW LT. 

 

Og du kom fra Notodden sa du?

Høres ikke ut som du har vært i nærheten av en skikkelig BMW noen gang. Henger fast på E30 enda, sikkert gøy å ha noe å fylle garasjegulvet med også, men som vanlig bruksbil er den null verdt. Ingen gidder å kjøre noe så gammelt og utdatert til daglig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan gi deg litt info om Saab i alle fall, kjenner ikke Volvo like godt.

 

Saab 9-3(2003 - og nyere)

- En del elektroniske feil/tull på de første årgangene.

- Knekte fjærer, foran og bak, veldig vanlig.

- tid motoren(diesel) fra 2005 og nyere sliter veldig med partikkel og egr. Disse bilene må kjøres på langkjøring(0.5L), eller kjøres "aktivt" eller så tetter de. Makkverk ifra Fiat/GM

- De er litt trange baki, er det 4-5 voksne så blir det trangt i bilen. 

- Korrosjon på dørhåndtak de første årene, håndtakene blir hvite.

- Ikke noe spesielt rustproblem, er nedre del av dørene i så fall.

 

 

Men ikke heng deg for mye opp i dette, alle biler har feil. Se etter en bil som er tatt vare på. Og velg en bil med 150hk turbo, helst med manuell. Og velg Vector utgaven med skinn, den var som regel best utstyrt(og bedre seter) hvis vi ser bort ifra Aero utgavene. 

 

Hvis du ser på gammelversjonen som ble produsert opp til 2002 så er det egentlig samme anbefalingen, 150hk bensinturbo har jeg ville valgt, enkelte av de hadde "oildsludge" problemet, hvilken motor det gjaldt husker jeg ikke. Uansett skift vær 10k eller 1 gang  i året ;) Dieselmotorene på disse har ikke de samme problemene som på den nyere versjonen. Denne bilen begynner å bli litt "gammeldags". 

 

Da blir det brått en 9-3 på meg når jeg finner den riktige tenker jeg :D

Burde jeg sende bil jeg vurderer å kjøpe på NAF test, eller holder det å sjekke selv? Har sett på en del videoer om hvordan sjekke bruktbiler, og man kan jo sjekke veeldig mye selv. Er glad i å gjøre ting selv og spare penger, men er jo ingen bilekspert så klart. Servicehefte og hvem som har eid bilen har jo også mye og si så klart :)

Lenke til kommentar

NAF test er ikke verdt papiret det kommer på en gang, en gjeng med amatører. Få heller et merkeverksted til å se på bilen, eller noen som kan litt om merket du skal kjøpe.

 

"Å sjekke selv" uten bilkunnskaper, eller uten løftebukk så du kan se over bilen skikkelig kan fort bli dyrt.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...