Gå til innhold

Asus GF4 Ti4600 vs. Radeon 9600XT


n1tro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
GeForce Ti-4600 ligger nok flere hakk foran Radeon 9600XT i DX8 (DirectX 8) applikasjoner og lavere, mens de er noenlunde like i DX9 applikasjoner, kanskje 9600XT et lite hakk bedre her. Tatt i betraktning at Ti-4600-kortet er brukt, samt at Radeon 9600XT er hardwarekompatibelt med DX9 ville jeg gått for Radeon 9600XT, men tror du vil bli fornøyd uansett hvilket du går for.

Ytelsen har blitt en del bedre med nyere drivere, spesielt i UT2003. Det er ikke mange D3D spill der GF4Ti er raskere, selv uten AA/AF.

 

http://www.hardware.fr/articles/468/page1.html

Lenke til kommentar
GeForce Ti-4600 ligger nok flere hakk foran Radeon 9600XT i DX8 (DirectX 8) applikasjoner og lavere, mens de er noenlunde like i DX9 applikasjoner, kanskje 9600XT et lite hakk bedre her. Tatt i betraktning at Ti-4600-kortet er brukt, samt at Radeon 9600XT er hardwarekompatibelt med DX9 ville jeg gått for Radeon 9600XT, men tror du vil bli fornøyd uansett hvilket du går for.

Ytelsen har blitt en del bedre med nyere drivere, spesielt i UT2003. Det er ikke mange D3D spill der GF4Ti er raskere, selv uten AA/AF.

 

http://www.hardware.fr/articles/468/page1.html

GeForce Ti-4600 ligger et hakk foran i DX8 applikasjoner og lavere, uten AA/AF selvfølgelig. DX9 er Radeon 9600XT bedre, kanskje flere hakk har jeg funnet ut etter litt granskning på nettet i går, men grusing/utklassing er det ikke snakk om.

 

Den testen som linken fører til inkluderer ikke et Ti-4600, men et Ti-4200 som jeg tilfeldigvis har. Forskjellen mellom disse kortene er ved større oppløsninger ofte stor, spesielt hvis det er et Ti-4200-kort som kjører på 250/444, slikt mitt gjør. Jeg spiller NFS Underground (som er et DX9-spill) på 1280x1024 med alle detaljer på maks (minus light trails, motion blur, AA og AF som står av) med en gjennomsnittelig FPS på mellom 37 og 40 avhengig av bane (målt med Fraps). Andre specs: P4 2,53 GHz, 512 MB minne og et vemmelig m-ATX hovedkort basert på SiS 651 brikkesettet. Dette er behagelig å spille med og jeg merker forskjell kun i ekstreme situasjoner, fra lavere oppløsninger, så GF Ti-serien er fremdeles mer enn brukbart.

 

Men uansett er vi jo enige! Som jeg sa ville jeg gått for et Radeon9600XT, men får han Ti-4600 for 800 kr. så hvoirfor ikke?

Lenke til kommentar
Jeg spiller NFS Underground (som er et DX9-spill) på 1280x1024 med alle detaljer på maks (minus light trails, motion blur, AA og AF som står av) med en gjennomsnittelig FPS på mellom 37 og 40 avhengig av bane (målt med Fraps). Andre specs: P4 2,53 GHz, 512 MB minne og et vemmelig m-ATX hovedkort basert på SiS 651 brikkesettet. Dette er behagelig å spille med og jeg merker forskjell kun i ekstreme situasjoner, fra lavere oppløsninger, så GF Ti-serien er fremdeles mer enn brukbart.

 

Hvor har du ifra at NFS:U er et DX9 spill? Jeg har ikke fått prøvd spillet selv ennå men fra det jeg har hørt er det ganske CPU begrenset.

Lenke til kommentar
Jeg spiller NFS Underground (som er et DX9-spill) på 1280x1024 med alle detaljer på maks (minus light trails, motion blur, AA og AF som står av) med en gjennomsnittelig FPS på mellom 37 og 40 avhengig av bane (målt med Fraps). Andre specs: P4 2,53 GHz, 512 MB minne og et vemmelig m-ATX hovedkort basert på SiS 651 brikkesettet. Dette er behagelig å spille med og jeg merker forskjell kun i ekstreme situasjoner, fra lavere oppløsninger, så GF Ti-serien er fremdeles mer enn brukbart.

 

Hvor har du ifra at NFS:U er et DX9 spill? Jeg har ikke fått prøvd spillet selv ennå men fra det jeg har hørt er det ganske CPU begrenset.

System Requirements:

Windows 98, 98 Second Edition, ME, 2000 Professional, XP Professional, or XP Home operating system

 

Intel Pentium III (or compatible) CPU running at 700Mhz or higher

32MB DirectX 9 compatible video card (Geforce2 or higher) using a supported chipset (see below)

128MB of RAM (256 MB using Windows 2000 or XP or to play Online)

DirectX compatible sound card

2 GB of HD space

8X CD-ROM

Network card for broadband or connectivity

 

This game requires DirectX 9.0

 

Mulig det er CPU begrenset, jeg har ikke hørt hverken det ene eller det andre.

Lenke til kommentar

Det at spillet krever DirectX9 betyr ikke at det er et dx9-spill. Med dx9-spill så menes det at spillet benytter seg av D3D9 funksjoner.

 

Max Payne 2 krever f.eks også DX9, men det er den samme dx8 motoren fra 1'ern som er brukt. Grunnen til MP2 krever dx9 er at dem da slapp å kvalitet sikre spillet på både dx8 og dx9.

 

EDIT: Får du stor ytelse forskjell fra 1024x768 til 1280*1024?

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Jeg mener absolutt at GF4Ti4600 kortet holder til alle spill nå. Har ikke merket problemer i andre spill utenom Mafia(krevde vanvittig mye), som det er en stund siden kom ut.

Mafia som krevde mye?

 

Det gikk da fint på gamlepc'n min, XP1700+ og GF4 ti4200. No problem med 1280x1024, 32bit og eyecandy på!?

Det gikk fint å spille det på min og, med 1152*864 Quincux AA og 4x Antistrophic, men frameraten var/er på langt nært så høy som i andre spill.

Lenke til kommentar

Anandtech publiserte en test i dag med både 9600PRO, 9600XT og et Ti4200. 9600 slår 4200 over hele linja (bortsett fra Neverwinter Nights), i varierende grad fra ganske lite til veldig mye. Legger man til 15% på 4200s score, så kunne vel et 4600 'utlignet' mot et 9600PRO i situasjoner *uten* AA/AF.

 

Burde kunne gi en god pekepinn.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

ti4600 og radeon 9600xt er ganske like i dx8, men i dx9 er 4600 ubrukelig,(ikke regn med spill som bare krever dx9 på software, som f.eks nfsu)

jeg hadde ti4600 for over et år siden,etter det hadde jeg radeon 9500pro og fikk bedre ytelse i dx8

 

3dmark01, 9500pro: 13200p (xp2500+)1,8Ghz@2,3Ghz, boxed-vifte

3dmark01, ti4600: 12400p (xp2500+)1,8GHz@2,45GHz,bedre kjøling

 

men 3dnark er jo ikke alt, jag hadde høyere frames i dei fleste spillene, ut2003, ut2, fifa 2002/2003, mafia, serius sam2, max payne, flight sim02 osv...

 

Og siden radeon 9500pro og 9600xt er ganske like i ytelsen, brukte jeg det til å sammenligne med,

Lenke til kommentar
Det at spillet krever DirectX9 betyr ikke at det er et dx9-spill. Med dx9-spill så menes det at spillet benytter seg av D3D9 funksjoner.

 

Max Payne 2 krever f.eks også DX9, men det er den samme dx8 motoren fra 1'ern som er brukt. Grunnen til MP2 krever dx9 er at dem da slapp å kvalitet sikre spillet på både dx8 og dx9.

 

EDIT: Får du stor ytelse forskjell fra 1024x768 til 1280*1024?

Beklager, da har jeg feiltolket dette med DX9 hardware og software støtte :blush:

 

Får ikke spesielt mye høyere FPS med 1024x768 i forhold til 1280x1024. Etter å ha gjort noen målinger der varierer det mellom rundt 2-6 FPS avhengig av bane, og min egen kjøring naturligvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...