Jump to content
Sign in to follow this  
dagfinn99

Bemse henger på et hjul.

Recommended Posts

Når jeg begynne kjøreturen glir bilen lett, men etter en stund begynner den ene bremsen å henge seg fast til bremseskiven og det oppstår varme og jeg må etter en stund stoppe bilen pga. at den går for tregt. Det lukter da svidd av det ene hjulet og det er så varmt at det freser når jeg heller vann inn i felgåpningen.

 

Er det enkelt å fikse dette selv, eller bør jeg gå til verksted for å få det gjort. Kan jeg evt. prøve å sprøyte inn noe smøremiddel for å se om det løsner?

 

Finnes det noen instruksjonsvideoer på hvordan man demonterer disse kaliperne? Jeg har en Ford S-Max.

Edited by dagfinn99

Share this post


Link to post

Det høres ut som bremsen dine ligger inne ja. Hvorfor ikke demontere hele greia å sjekke hva som er problemet. Mens du holder på så skifter du selvfølgelig også bremsevesken da det kan være kommet vann eller luft inn i systemet. Du trenger et stempelverktøy for å presse bremsestemplet tilbake (det finner du på Biltema). Se video: 

 

PS: Før du starter så er det greit å ha googlet litt så du vet hvem som har inne nye bremsekaliper, bremseskive eller bremseklosser (dersom du skulle få behov for å skifte noe). Sjekk også hva som er maks tillatt slitasje på bremseskivene dine slik at du raskt kan avgjøre om dem bør skiftes. Kjøp også inn noen flasker Dot5 bremseveske og slangesett for lufting av bremser (Biltema).

Share this post


Link to post

Det er stemplene i kaliperen som har rustet fast fordi gummitetningen rundt stempelkanten er punktert, eller fordi stemplene mangler smøring. Normalt skal disse stemplene gli lett ut og inn, og de smøres av bremsevæske, derav gummipakningen langs ytterkanten. En måte å sørge for god smøring er å bremse skikkelig hardt av og til, dette vil bevege stemplene og smøre de. Samtidig vil ev. lett overflaterust på bremseskiva bli slipt vekk. Man bør bremse hardt minst én gang per måned, ikke låse hjulene, men nesten.

 

Bremseklossene subber normalt lett mot bremseskiva hele tiden, så lenge stemplene kan bevege seg fritt inn i kaliperene er ikke dette noe problem. Men hvis ett eller flere stempler ruster fast, så vil den stadige subbingen føre til varmgang i bremseklossene, disse vil så utvide seg og friksjonen mellom klossen og skiva øker og bilen bremses.

 

For å fikse det må man løsne kaliperen, sjekke gummipakningene og bremse lett for å se om kaliperen beveger seg eller ikke. For å løsne et stempel som har festet seg må alle andre stempler blokkereres og så må problemstempelet presses ut med flere pump på bremsepedalen. Vel ute må stempelet og stempelhuset "hones" (slipes med veldig fint sandpapir) til all rust er fjernet. Så må luftenippelen på kaliperen åpnes slik at man får presset inn stempelet igjen. Sett på ny pakning, denne kan med fordel dyppes i bremsevæske før montering. Da blir tetningen god og tett.

 

Remontér bremsekaliperen og luft bremsekretsen. Det går an å få såkalte luftesett på f.eks Biltema, disse består av en plastslange med ventil som hindrer bremsevæska å gå tilbake. Den andre enden presses på luftenippelen på kaliperen. Det kan være lurt å være to når systemet skal luftes, men resten klarer du selv hvis du er normalt nevenyttig.

Share this post


Link to post

Det er stemplene i kaliperen som har rustet fast fordi gummitetningen rundt stempelkanten er punktert, eller fordi stemplene mangler smøring. Normalt skal disse stemplene gli lett ut og inn, og de smøres av bremsevæske, derav gummipakningen langs ytterkanten. En måte å sørge for god smøring er å bremse skikkelig hardt av og til, dette vil bevege stemplene og smøre de. Samtidig vil ev. lett overflaterust på bremseskiva bli slipt vekk. Man bør bremse hardt minst én gang per måned, ikke låse hjulene, men nesten.

 

Bremseklossene subber normalt lett mot bremseskiva hele tiden, så lenge stemplene kan bevege seg fritt inn i kaliperene er ikke dette noe problem. Men hvis ett eller flere stempler ruster fast, så vil den stadige subbingen føre til varmgang i bremseklossene, disse vil så utvide seg og friksjonen mellom klossen og skiva øker og bilen bremses.

 

For å fikse det må man løsne kaliperen, sjekke gummipakningene og bremse lett for å se om kaliperen beveger seg eller ikke. For å løsne et stempel som har festet seg må alle andre stempler blokkereres og så må problemstempelet presses ut med flere pump på bremsepedalen. Vel ute må stempelet og stempelhuset "hones" (slipes med veldig fint sandpapir) til all rust er fjernet. Så må luftenippelen på kaliperen åpnes slik at man får presset inn stempelet igjen. Sett på ny pakning, denne kan med fordel dyppes i bremsevæske før montering. Da blir tetningen god og tett.

 

Remontér bremsekaliperen og luft bremsekretsen. Det går an å få såkalte luftesett på f.eks Biltema, disse består av en plastslange med ventil som hindrer bremsevæska å gå tilbake. Den andre enden presses på luftenippelen på kaliperen. Det kan være lurt å være to når systemet skal luftes, men resten klarer du selv hvis du er normalt nevenyttig.

 

Hadde nok vært bedre om du skrev at det KAN være rustne kaliper stempel som er årsaken. Jeg har hatt slike varmgangsbremser ca 5 ganger på mine biler og aldri har det vært på grunn av det du skriver om.

 

De fleste tilfellene har vært på grunn av glidebolter og andre glideflater på bremsedelene som har rustet/satt seg fast. Dette har vært enkelt å fikse med bruk av rustbørste og å legge på fett i glideflatene. Demontere og sette sammen igjen. 

 

Ved et tilfelle hadde jeg også en bremseslange som kollapset innvendig og fungerte som en engangsventil. Tok litt tid før jeg innså det problemet.

Share this post


Link to post

Er dette en reperasjon som er inkludert i prisen dersom jeg leverer bilen til service, eller vil det koste en god del ekstra?

 

Det er nok ingen bilmerker som har inkludert feilsøking og reparasjon av bremsefeil inklusiv eventuelle bremsedeler som en del av en service-vedlikeholdsplan (med fast pris). Mye mulig at en test av bremsene kan inngå som et av mange testpunkt i en service, men da får du i beste fall bare beskjed om at "du har noe feil med bremsene". Det samme med EU-kontroll, dem retter ikke noe, bare forteller at noe er feil.

 

Leverer du bilen til et serviceverksted og ber dem om å rette feilen med bremsene, så gjør dem det, men du aner ikke hva det blir å koste. Vil du ha fast pris, så må du levere den inn for feilsøking først.

 

Jeg ville ha budsjettert med rundt 6.000,- dersom du ikke gidder å gjøre jobben selv. Gjør du jobben selv, så kan det hende du slipper unna med å kjøpe en ny pakning, men i verste fall må kjøpe en et nytt  bremsestempel (ca 2000,-), (og ny bremseskive (ca. 1000,-) og nye bremseklosser ca. 500,-).

 

Bilverkstedene hater reklamasjoner, så dem blir neppe å forsøke med ny pakning eller med bare å smøre opp greia. Dem skifte heller større deler og lar kunden betale. Da er dem sikker på at det fungerer og slipper å få deg tilbake med krav om gratisarbeid.

Edited by Professor Balthazar

Share this post


Link to post

Jeg mener å ha lest at noen merkeverksteder utfører oppsmøring/gjennomgang av bremser som en del av service, husker ikke hvilket merke - Mazda?

Share this post


Link to post

Jeg mener å ha lest at noen merkeverksteder utfører oppsmøring/gjennomgang av bremser som en del av service, husker ikke hvilket merke - Mazda?

 

"dagfinn99" har tydeligvis noe feil med bremsene og han gidder ikke å åpne opp for å feilsøke selv. Da er alternativet å betale noen andre for å feilsøke og eventuelt utbedre feilen. Vanskeligere er det vel ikke. Ingen kan gi en fast pris uten å hvite hva som er feil. I tilfelle noen tør å gi han en fast pris, uten å feilsøke først, så har dem nok tatt så kraftig i at dagfinn99 betaler overpris uansett.

 

Å rette feil med bremsene er ofte en enkel sak for dem som liker å skru. Kjenner du ingen som skrur?

Share this post


Link to post

 

Jeg mener å ha lest at noen merkeverksteder utfører oppsmøring/gjennomgang av bremser som en del av service, husker ikke hvilket merke - Mazda?

 

"dagfinn99" har tydeligvis noe feil med bremsene og han gidder ikke å åpne opp for å feilsøke selv. Da er alternativet å betale noen andre for å feilsøke og eventuelt utbedre feilen. Vanskeligere er det vel ikke. Ingen kan gi en fast pris uten å hvite hva som er feil. I tilfelle noen tør å gi han en fast pris, uten å feilsøke først, så har dem nok tatt så kraftig i at dagfinn99 betaler overpris uansett.

 

Å rette feil med bremsene er ofte en enkel sak for dem som liker å skru. Kjenner du ingen som skrur?

 

 

Mitt innlegg var bare å korrigere deg på at du skrev at ingen feilsøker/reparerer bremsefeil som en del av service. 

 

For er det slik at bremsene henger på grunn av irr og annet som gjør at glideflater ikke fungerer slik de skal - så vil en slik smøring av bremser fikse dette. Og det finnes visse bilmerker som gjør dette som en del av service.

Edited by Mr_Spock

Share this post


Link to post

Uansett blir det jo bare flisespikkeri, en service som inkluderer smøring av bremser vil nok koste eksakt det samme som en service som ikke inkluderer smøring av bremser, hvor man ber å å få dette inkludert.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...