Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål vedrørende utleie.


Nimezz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter mye lesing er jeg fortsatt usikker så da spør jeg her.

 

Jeg bor i en leilighet som jeg tenkte å leie ut til en venn som skal gå skole.

 

Har fått ny jobb som er i en annen kommune ca 2 timer kjøring unna den leiligheten. Tenkte da å bo hos min mor i ukedagene mens jeg jobber for så å bo i leiligheten i helgene. Min venn reiser hjem til foreldrene sine i helgene. Utleieverdien er ca 8000kr så ble enig om 4000kr (inkl strøm og internett) i leie til meg. Altså halve utleieverdien.

 

Det jeg lurer på da er jo om jeg blir skattepliktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Etter mye lesing er jeg fortsatt usikker så da spør jeg her.

 

Jeg bor i en leilighet som jeg tenkte å leie ut til en venn som skal gå skole.

 

Har fått ny jobb som er i en annen kommune ca 2 timer kjøring unna den leiligheten. Tenkte da å bo hos min mor i ukedagene mens jeg jobber for så å bo i leiligheten i helgene. Min venn reiser hjem til foreldrene sine i helgene. Utleieverdien er ca 8000kr så ble enig om 4000kr (inkl strøm og internett) i leie til meg. Altså halve utleieverdien.

 

Det jeg lurer på da er jo om jeg blir skattepliktig?

 

Jeg vil tro ja, hvis han ikke leier et eget soverom. Tipper Krikkert kan komme å forklare

Lenke til kommentar

Hei!

 

Etter mye lesing er jeg fortsatt usikker så da spør jeg her.

 

Jeg bor i en leilighet som jeg tenkte å leie ut til en venn som skal gå skole.

 

Har fått ny jobb som er i en annen kommune ca 2 timer kjøring unna den leiligheten. Tenkte da å bo hos min mor i ukedagene mens jeg jobber for så å bo i leiligheten i helgene. Min venn reiser hjem til foreldrene sine i helgene. Utleieverdien er ca 8000kr så ble enig om 4000kr (inkl strøm og internett) i leie til meg. Altså halve utleieverdien.

 

Det jeg lurer på da er jo om jeg blir skattepliktig?

 

Morsom sak.

 

Det er, som TS selv har forstått, utleieverdien av den utleide delen som utgjør telleren i regnestykket. Nevneren er den totale utleieverdien.  Hva leien faktisk settes til er prinsippielt underordnet (for bl.a. å unngå svart tillegsleie utover den kontraktsfestede).

 

Ett mulig perspektiv her er at dette er et leieforhold der leietaker har adgang til en annens bolig. Da ligger det implisitt at leietaker ikke har eksklusiv bruksrett, men må dele leiligheten med utleier. I slike tilfelle havner ikke utleier i skatteposisjon. Så lenge utleier ikke formelt bor på en annen adresse, burde dette gå greit.

 

Et annet perspektiv som kan være relevant hvis utleier ikke selv er registrert på adressen i folkeregisteret er at dette er et leieforhold der leier har bruksrett til boligen kun i ukedagene (ma-fre) mens utleier beholder sin eksklusive bruksrett i helgene (lø-sø). Altså 5/7 vs. 2/7. Hvis man teller netter, kan forholdet bli 4/7 vs 3/7. Ved kun å se på brøken, blir det altså slik at utleien utgjør mer enn 50% og således blir skattepliktig. Jeg kan tenke meg at det i slike tilfelle kunne vært lurt å skrive inn i kontrakten at leietakers bruksrett ikke er eksklusiv. Det innebærer at leietaker må akseptere (både i kontrakt og i virkeligheten) at utleier kan disponere leiligheten sammen men leietaker i ukedagene. Men leietaker har ikke adgang til å disponere leiligheten i helgene. En slik asymmetri kan rettferdiggjøre at utleieverdien er mindre enn 50% selv om en ren telling av dager gir et annet resultat.

 

Dersom du skulle havne i skatteposisjon, mistenker jeg at du kan trekke fra så mye faktiske utgifter og påstått slitasje at det ikke blir noe overskudd igjen å skatte av.

 

Var jeg deg, ville jeg henvendt meg til skattemyndighetene og bedt om en uttalelse om hvordan de ser på et slikt tilfelle.  

Lenke til kommentar

Det er et vilkår for skattefrihet at eieren bruker boligen som egen bolig.

 

Som enslig pendler vil du som hovedregel anses bosatt i dine foreldres bolig, ettersom du ikke har tilgang til din andre bolig alle dager i uken, se folkeregisterforskriften §§ 5-3-3 og 5-3-4. Du vil da som regel ikke kunne påberope deg skattefrihet for utleie av boligen du ikke er bosatt i (med mindre du faller inn under andre regler om kvalifiserende ikke-bruk).

Lenke til kommentar

Det er et vilkår for skattefrihet at eieren bruker boligen som egen bolig.

 

Som enslig pendler vil du som hovedregel anses bosatt i dine foreldres bolig, ettersom du ikke har tilgang til din andre bolig alle dager i uken, se folkeregisterforskriften §§ 5-3-3 og 5-3-4. Du vil da som regel ikke kunne påberope deg skattefrihet for utleie av boligen du ikke er bosatt i (med mindre du faller inn under andre regler om kvalifiserende ikke-bruk).

 

Hva som han leier ut leiligheten men forbeholder seg retten til å bo der hele tiden (uken)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...