Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lydisolering av gammelt gulv - tips?


Anbefalte innlegg

Holder på å pusse opp et soverom som skal bli barnerom. I etasjen under er det en hybel som vi kan høre stemmesurr fra, og at leieboeren lukker kjøkkenskap, klirrer med tallerkener, etc. 

 

Har revet bort et lag med tynn laminat, et lag med gipsplater, et gammelt gulvteppe, og nå gjenstår det et lag gulvbelegg pluss porøsplater, til sammen kanskje 8 mm tykt. Lurer på om jeg skal la det ligge, eller rive det også bort. Under der er det trobord over bjelkelaget. Huset er fra 1952. 

 

Siden det allerede lå et lag med gips, vet jeg ikke om det hjelper å legge dobbelt lag og tro at det skal isolere noe særlig bedre. Vi pusset opp hybelen i fjor sommer og la dobbelt lag med gips i taket der, så totalt lå det tre lag gips.

 

Er det noen som har noen tips til andre måter man kan lydisolere på? 

 

Demper GLAVA trinnlydsplate lyd nedenfra og opp, eller kun andre veien? 

Ser det anbefales sponplater oppå trinnlydsplater, er det veien å gå? 

 

Vi skal legge teppe på gulvet når det er ferdig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hør med fagfolk.

 

Du MÅ ha sponplate oppå trinnlydsplate, for å stive av så du har en faktisk solid nok gulvflate å trø på. Trinnlydsplatene virker kanskje litt solide ut i det du tar og føler på de, men de er veldig myke egentlig når du trør på dem. Det er ment å ligge sponplater oppå trinnlydsplatene.

 

Trinnlydsplater er bereknet for å ta trinnlyder. De lydisolerer egentlig ikke spesiellt bra tror jeg. Klikk-klakk lyder i fra ymse skotyper, det er hensikten med trinnlydsplatene. At du får brutt lyden med en solid sponplate hjelper litt. Jo flere forskjellige lag av materialer du bruker, jo mer lyd tar du på tynn tykkelse. Noe sånn. Også må det ikke ligg broer som leder lyden igjennom. Altså hardt materiale som har kontakt med gulvoverflaten. Det beste er om du kan få de nedenfor deg til å lekte ned og lydisolere sitt tak opp mot deg tror jeg. I tillegg til at du gjør noen tiltak som du har tanker om.

 

Da kan naboen under deg benytte lydbøyler på lektene, som er designet for å unngå at lyd bærer igjennom.

 

Det finnes sannsynligvis mer egnede plater til å lydisolere med enn disse trinnlydsplatene. Hør med fagfolk.

 

Dobbelt-lag gipsteorien holder kun til en viss grad. Når de etterlydisolerer en vegg eksempelvis, så bygger de først inn et tomrom innenfor (inne i bruksrommet) hele ytterveggens tykkelse. Så legger de 70mm Rockwool f.eks., så spikres det fast Dobbelt-lag gips inn i mot rommet (det nyttes også en blå remse under treskjelettet som holder denne ekstraveggen oppe (da danner denne veggen et luftrom som lyden må bølge seg over (da taper lyden seg noe der), eller en tykkere gipsplate alt ettersom hva som koster minst penger og som er enklest å bruke, frakte sånne ting.. Det finnes skikkelig tykke tunge gipsplater å få. Det er egentlig ganske så mange flere typer gips og plater å få enn det folk er klar over..

 

Til slutt så brukes silikon rundt alle kanter også rundt vinduer/dører spesiellt. Det hindrer lyden frå å gå fra tomrommet og inn i bruksrommet.

 

Dersom du går på Biltema f.eks. å betrakter en motorroms lydisoleringsplate. Så vil du se at det først er et lag tykk skumgummi, så en seig solid plastplate, så et tynnere lag skumgummi (alle lagene er svart i farge (uten betydning annet enn for deg å finne platen)). De har også forsøkt seg med bølgete overflate (lydstudioaktig). Det er det seige tynne solide laget som tar ekstra av lyden vekk, på en tynnere "performance". De er også grisedyre (som skribentene på Tek.no elsker å benytte av slang i tekstene sine)  :p

 

Du bør ikke finne på å bore hull og henge bilder og slikt på en lydisolert vegg etterpå  :eek: (unngå penetrasjon)

Endret av G
Lenke til kommentar

Takk for gode svar! 

Jeg vurderte å henge taket i hybelen i lydbøyler, men måtte skrinlegge det på grunn av lav høyde. 

Hvor mye må jeg lektre opp? Er det nok med 2 cm luft mellom lagene, eller 5+? 

Virker som et alternativ er å legge et lag med gips og tette godt i alle fuger og ved veggene med silikon, legge sponplater oppå, lekte opp, nytt lag med spon og så teppegulv? Det vil bygge ca 7,5 cm og gi totalt fire lag inkl. 2 cm luft. 

Er det noen spesiell type gips som anbefales, kontra den "vanlige" som alle har uendelig mye på lager av? 

 

Lenke til kommentar

 

 

Type X drywall is meant for fire-resistance, but since it’s denser than standard drywall, it also stops sound better, especially when used with resilient channel.

 

https://www.familyhandyman.com/walls/how-to-soundproof-a-room/view-all/

 

https://www.familyhandyman.com/drywall/drywall-installation/common-drywall-installation-mistakes-and-how-to-avoid-them/view-all/

 

 

Er bare å søke på videoer og annen info på internet.

 

 

 

 

 

SJEKK DENNE:

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har også helt tilfeldigvis observert et triks som brukes på metallplate. Om du taper noen få striper med aluminiumstape på f.eks. undersiden av metallplater, så forvinner noe av klirrelyden om du kaster f.eks. noen skruer oppå platen. Er ikke så aktuellt med metallplate i hus. Men nevner det, for å heve forståelsen.. Vet ikke helt hvorfor akkurat det trikset gjør jobben.

Endret av G
Lenke til kommentar

Merk at de heller ut litt gukke mellom de to gipsplatene som benyttes:

 

 

 

Her ser det ut som en kanskje har litt amatøroppførsel (tror jeg). Men han har noen gode poeng om seighet viskositet. Viktig at det ikke tørker ut over tid og blir hardt ihvertfall.

 

Der jeg tror at han feiler er når han påstår at du skal fordele det så jevnt som mulig. Hvorfor sløse sånn? Kanskje det er bedre å lage så mye luftrom som mulig mellom to plater og bruke litt av det spredd i slynger over platen? Luftskille skaper jo også brudd på lyden, så det burde jo være å ettertrakte, så lenge man får forseglet luften inn, så det aldri blir luft-til-luft kontakt..

 

MEN, husker du den seige tunge platen i et par innlegg ovenfor. Poenget er å ha forskjellige materialer (den dekket jo hele flaten, men lim mellom plater burde vel ikke benyttes til slikt) Kanskje et seigt tykk linoelumsbelegg gjør liknende nytte (koster kanskje ikke så mye mindre?), men også luft mellom material-lagene om du får til det. Og du husker sikkert at det ble benyttet plastikkskiver mellom den seige filmen og spikere. Husk også at den seige platen ikke ble spennet opp som en trommeoverflate, men lå løst inni veggen for bedre ytelse.

 

 

 

En KONKLUSJON:

 

At to lag gips uten noe som helst gukke i mellom er littegrann bortkastede penger. Da kan du vel like godt benytte en tykkere gipsplate, og få like DÅRLIG effekt. Selvsagt veldig mye bedre enn enkelte andre materialer, da gips er et dødt materiale som tar mye lyd vekk.

Endret av G
Lenke til kommentar

Veggdekorasjon (uten på vegg inni oppholdsrom, lydstudio eller hva det måtte være)..

 

Ikke til å bruke inni vegg, men det forteller litt om hvor tett et materiale må være for å ta lyd. Skumgummi er elendige greier tydeligvis, når et badehåndkle gjør en betydelig bedre jobb :) :

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Ser ut som en slags gummi bakenfor gipsveggen tatt i bruk her. De sørger for avstand fra gulvet, og muligens også noe omtanke for fester. En får et luftig materiale bak den harde gipsplaten. Men det ser ut som at den myke platen er et spesialprodukt, med en seig solid kjerne, eller her to seige ytterlag fra en luftigere kjerne (ca 44 sek. og 2 min 25 sek. ut i video):

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...