Gå til innhold

Ny vare eller reparasjon?


Anbefalte innlegg

Har en sak gående med produsent/butikk. Kjøpte et OLED-TV i desember, oppdaget feil på panelet etter to dager og kontaktet LG etter ti dager da problemet ikke forsvant. De mistet min første henvendelse, så jeg måtte ta kontakt 29.01.18 igjen, og da bestilte de service. Har snakket med verkstedet, og de er ganske sikre på at panelet må byttes, de sier andre eiere også.

 

Etter å ha vært i kontakt med LG fikk jeg nå bekreftelse på det jeg mistenkte, og det er at hvis panelet må byttes så kan det hende at jeg får et nytt ELLER et brukt panel (refurbished). Hva jeg kan få kan jeg selv ikke bestemme sa LG. Virker ikke som om de er interessert i å gi meg et nytt TV.

 

Butikken jeg har kjøpt Tvet hos tilbyr meg deres utstillingsmodell hvis mitt panel byttes.

 

Fra første dag av har jeg sagt at jeg ønsker et nytt TV siden feilen har der fra første dag. Jeg kjøper ikke brukte Tver, og spesielt ikke OLED-TVer. Jeg bruker kun Tvet til å se på filmer, jeg har ikke brukt HDR og OLED-lyset er stilt inn på kun 50. Tvet har blitt brukt ca. 20 timer i uken. Derfor ønsker jeg ikke å bytte i en utstillingsmodell som garantert brenner panelet godt, og jeg ønsker i hvert fall ikke et brukt panel heller. Jeg ønsker bare det jeg betalte for, et nytt produkt som kun undertegnede har håndtert.

Det å kjøpe et nytt produkt som må repareres etter første dag føler jeg ikke er riktig, og det å ikke få vite om man kan få et brukt panel synes jeg er langt over streken. Jeg vet hvordan jeg har behandlet mitt panel, det vet jeg ikke med et brukt et. Har lest og sett nok skrekkeksempler når det gjelder problemene med OLED, og da hadde det vært ganske kjipt å få et panel med tykke målstolper og gul snø, hvis det er noen som ikke har vært fornøyde med panelet de hadde. Skal jo sies at det skjer på nye paneler også, men hvem vet, man kan jo kjøpe et nytt OLED-TV som viser seg å ha et refurbished panel. Det skulle ikke forundre meg at det skjer.

Er det jeg som er vanskelig i denne saken, eller er det slik at produsenten forsøker seg? Alt handler om økonomi, men dette blir som om jeg hadde kjøpt en helt ny bil som hadde gått 1000 km, så ble motoren ødelagt og jeg fikk ikke vite om jeg fikk en ny eller brukt motor som kanskje hadde gått 10000 km. For jeg trodde ærlig talt at dette skulle være en sak mellom produsent og selger, og etter mitt syn burde produsent gi meg et nytt TV når verkstedet bekrefter at panelet må byttes. Hele saken begynner å bli komisk, har holdt på siden 20.12.17, for LG hadde mistet min første henvendelse som jeg fikk en bekreftelse på, så jeg måtte kontakte dem igjen 29.01.18

Har lest lovverket og kontaktet Forbrukerrådet, men de var ikke mye til hjelp. Sendt to A4-ark tre ganger, ikke noe svar. Etter lovverket så synes jeg ikke det jeg ber er om urimelig. Etter en telefonsamtale til Forbrukerrådet fikk jeg lest opp det som står på nettsidene til Forbrukerrådet, da ga jeg opp. Var lettere før når man kunne troppe opp på nærmeste kontor for å snakke med en advokat. Og hadde jeg vært uærlig så hadde jeg bare levert tilbake Tvet til selger som har 30 dagers åpent kjøp. Men det gjorde jeg ikke, for jeg trodde at dette skulle løse seg på en fornuftig måte, pluss at samvittigheten hadde stoppet meg fra å gjøre det.

 

Er det noen som har vært i lignende situasjon, og er det ejg som er urimelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har krav på reparert produkt eller tilsvarende eller bedre. Et demoprodukt fra butikk er selvsagt ikke tilsvarende, spesielt siden det er snakk om oled, som du nevner over. Dessverre kan du ikke kreve nytt.

 

Hvis de bruker for lang tid og ikke gir deg låneprodukt, kan du få pengene tilbake og kjøpe nytt da.

 

Du finner loven hvis du googler forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Ja, har lest (§ 29.Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Men ting blir litt uklart når man ser dette, som er hentet fra en annen tråd på forumet. Og jeg vil i det minste ha et helt nytt panel, da jeg ikke kan vite hvordan og hvor mye et refurbished panel har blitt brukt. Synes produsent tar seg stor frihet der at de bare sier at kunden ikke kan velge om han kan få et brukt eller nytt panel. Mitt panel er vel brukt i rundt 250 timer, og jeg meldte inn feilen etter kun 10 dager, og da hadde sikkert ikke panelet blitt brukt mer enn 30 timer. Hadde da produsent ikke rotet vekk min første henvendelse, og jeg hadde sendt TVet inn til panelbytte så kunne jeg uten å få vite det sittet med et panel som hadde vært brukt i mange hundre timer og brukt på en annen måte med mye bruk av HDR, spilling etc. Da mener jeg at det ikke er en tilsvarende ting, for dette er et TV som kun blir brukt til film og ikke noe annet. For meg så hjelper det ikke at jeg får fem år med reklamasjonsrett på et panel som jeg ikke vet om er nytt eller brukt, det er som sagt derfor jeg kjøpte et nytt TV og ikke et brukt et. Selv verkstedet hos forhandler var sikre på at hvis panelet må byttes ut så får man et nytt panel, helt til jeg motbeviste det når jeg fikk svar fra produsent og serviceavdelingen.

 

To saker som er behandlet hos Forbrukertvistutvalget og som faktisk beskriver begge problemene mine, bare at jeg har hatt problemet fra første dag.

http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfinnsyn.ashx…&

http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfinnsyn.ashx…&

 

Tråd som tar opp mye av den samme problemstillingen: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1098731

Endret av Chainsaw Charlie
Lenke til kommentar

Er nysgjerrig på hvordan du får tak i de sakene du har lenket til. e-kommune.no var ikke veldig lett å orientere seg i...
Forøvrig tror jeg den saken din er "umulig" å si noe sikkert om. Hadde du fått registrert inn skaden umiddelbart, og det fantes dokumentasjon på at det var gjort, burde vel produktet bli behandlet som en DOA, ergo helt nytt produkt. Men i og med at apparatet faktisk er brukt en tid før den ble levert inn, så er det jo ikke lenger et helt nytt apparat. Forstår godt frustrasjonen din, men jeg er redd du ender opp med refurbished.

Lenke til kommentar

FTU sier jo I tidligere sak at en trenger ikke godta brukt vare. Send denne dokumentasjonen til butikken, og krev nytt panel.

Hvis de fortsatt insisterer på reparasjon blir det vanskeligere. Hvordan kan en vite om panelet er nytt eller gammelt? En garanti på nytt panel fra produsent er vel det beste du kan få til?

 

Du kan spille på at reklamasjoneb har tatt mye tid og at du når kanskje har rett å heve kjøpet. Men jeg er usikker, siden du fortsatt sitter med tv'en hjemme og sånn sett ikke har vært uten tv.

Lenke til kommentar

Er nysgjerrig på hvordan du får tak i de sakene du har lenket til. e-kommune.no var ikke veldig lett å orientere seg i...

Forøvrig tror jeg den saken din er "umulig" å si noe sikkert om. Hadde du fått registrert inn skaden umiddelbart, og det fantes dokumentasjon på at det var gjort, burde vel produktet bli behandlet som en DOA, ergo helt nytt produkt. Men i og med at apparatet faktisk er brukt en tid før den ble levert inn, så er det jo ikke lenger et helt nytt apparat. Forstår godt frustrasjonen din, men jeg er redd du ender opp med refurbished.

Fant det bare i lenken som jeg la til fra dette forumet. :)

 

Skaden ble meldt inn 10 dager etter, tok bilder to-tre dager etter og formet en epost som jeg sendte til produsent når problemet ikke forsvant etter fire-fem vanlige panelrens som skjer hver 4. time på OLED-skjermer. Fikk bekreftelse på at de hadde motatt henvendelsen to dager etter, jeg måtte spørre, for man får ikke en automatisk bekreftelse fra support. Så drøyde det, før jeg måtte purre igjen, og først 7 uker etter bestilte de service og verkstedet som har sett på bildene sier at det nok må et panelbytte til. Da kontaktet jeg produsent igjen, og spurte om jeg får nytt TV eller et helt nytt panel og da startet rotet før jeg på fredag fikk bekreftelse av en person på serviceavdelingen hos prodsent som sa at ja, man kunne faktisk få et refurbished panel eller et nytt et, men det bestemte ikke kunden. Har dokumentert alt med bilder, datoer og alt har jeg skriftelig.

 

Serviceavdelingen hos forhandler sa først at jeg ville få et nytt og ubrukt panel, helt til de selv kontaktet servviceavdelingen hos produsent og fikk bekreftet det samme som jeg gjorde samme dag. Derfor tilbyr de meg demomodellen i butikken hvis panelet må skiftes, men da kan jeg bli taperen hvis panelet jeg får tilbake er nytt og ikke refurbished.

 

Har kontaktet Forbrukerrådet, for jeg synes saken is eg selv er meget interessant, for jeg føler at produsent forsøker seg på noe som kanskje ikke så mange er klar over. Hadde jeg kjøpt en demomodell i butikken så skulle jeg ikke si noe, men dette er et helt nytt produkt som koster litt penger og med OLED-problemene som er, så kjøper jeg ikke noe brukt.

 

Men vi får se hva som skjer, takker for tilbakemeldingen.

Endret av Chainsaw Charlie
Lenke til kommentar

FTU sier jo I tidligere sak at en trenger ikke godta brukt vare. Send denne dokumentasjonen til butikken, og krev nytt panel.

Hvis de fortsatt insisterer på reparasjon blir det vanskeligere. Hvordan kan en vite om panelet er nytt eller gammelt? En garanti på nytt panel fra produsent er vel det beste du kan få til?

 

Du kan spille på at reklamasjoneb har tatt mye tid og at du når kanskje har rett å heve kjøpet. Men jeg er usikker, siden du fortsatt sitter med tv'en hjemme og sånn sett ikke har vært uten tv.

Jo, det blir fem nye år på panelet. Å heve kjøpet har aldri vært i min interesse, det har skjedd en gang med et TV som var fire år gammelt og forhandler/produsent ville ikke reparere, så de ville gi meg et annet som jeg sa nei til da det var mye mindre og da fikk jeg alle pengene tilbake uten at jeg selv ba om det.

 

Som du sier, hvordan skal jeg kunne få vite om panelet er brukt eller nytt? Hva slags rettigheter har man på det punktet, er folk klar over det hva som foregår hos produsenter, for dette er nok ikke unikt og man kan jo faktisk da lure på om man kjøper et nytt TV som har et refurbished panel? Jeg stoler jo plutselig ikke på produsent lenger, og det blir jo selvfølgelig et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...