Gå til innhold

Nytt TV - QLED/OLED? Hvilken merke/modell?


Anbefalte innlegg

Dolby vision er oppskrytt mange hdr10 filmer ser bedre ut. Og Dolby vision så langt har vært et stort pain in the butt...

Flere Uhd filmer som skifter mellom sorte og grå letterbars under avspilling og 3 forskjellige Dolby vision profiler fra Dolby som bare har ført til tull...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Philips OLED er en god TV. Dolby Vision er så langt den mest vellykkede HDR løsningen med individuell kurve pr scene. Det ser ekstremt bra ut, og er så langt den beste HDR løsningen. At det kommer nye etterhvert som er enda bedre er jeg sikker på. Du kan selvsagt også vurdere 55" LG OLED 2017-modell; som har alt som finnes på HDR-fronten, men mangler ambient light delen.

 

Om HDR ikke betyr noe deg så er dette uviktig :) Grunnen til at jeg nevner dolby vision er at jeg kjenner andre som har kjøpt philips OLED og har blitt skuffet over nettopp denne mangelen. Sony har vel fått oppdatering på fjorårets OLED-modeller om jeg husker rett. Er HDR viktig så ville jeg vært veldig klar på valg av modell/produsent. I utgangspunktet ville jeg som nevnt tidligere ikke vurdert noe annet enn OLED, enten det er fra Sony, Pansonic, Philips eller LG (alle har vel samme generasjon panel, men forskjell på prosesseringen. 

 

Har vel bare vært tull med Dolby Vision hittil. Flere produsenter som Philips og Panasonic har droppet DV. Har ikke savnet det på min Sony A1 hittil heller.

Lenke til kommentar

 

Philips OLED er en god TV. Dolby Vision er så langt den mest vellykkede HDR løsningen med individuell kurve pr scene. Det ser ekstremt bra ut, og er så langt den beste HDR løsningen. At det kommer nye etterhvert som er enda bedre er jeg sikker på. Du kan selvsagt også vurdere 55" LG OLED 2017-modell; som har alt som finnes på HDR-fronten, men mangler ambient light delen.

 

Om HDR ikke betyr noe deg så er dette uviktig :) Grunnen til at jeg nevner dolby vision er at jeg kjenner andre som har kjøpt philips OLED og har blitt skuffet over nettopp denne mangelen. Sony har vel fått oppdatering på fjorårets OLED-modeller om jeg husker rett. Er HDR viktig så ville jeg vært veldig klar på valg av modell/produsent. I utgangspunktet ville jeg som nevnt tidligere ikke vurdert noe annet enn OLED, enten det er fra Sony, Pansonic, Philips eller LG (alle har vel samme generasjon panel, men forskjell på prosesseringen.

 

 

Har vel bare vært tull med Dolby Vision hittil. Flere produsenter som Philips og Panasonic har droppet DV. Har ikke savnet det på min Sony A1 hittil heller.

Helt enig har sett Starwars Last jedi i Uhd Bluray Dolby vision på Lg G6 on HDR 10 på min Sony A1 ingen revolusjon ....

Sony A1 DV oppdatering tar tid April rykter men om det er nødvendig .... med tullet så langt med DV er et godt spørsmål

Lenke til kommentar

 

Forøvrig er alle Samsung 2017 modeller kantbelyst; som ikke er positivt.

 

Var selv en OLED skeptiker i mange år; etter 1 måned med LG OLED må jeg si meg ekstremt fornøyd på alle måter. Eneste negative med Philips OLED er at de ikke støtter dolby vision om jeg husker rett - det er selvsagt ikke en fordel.

 

Ja, leste at Phillips ikke hadde dolby vision. Hva er egentlig dette? Er Phillips OLED fortsatt et bedre alternativ selv om den ikke har dolby vision?

 

 

 

Philips kommer med en ny 69xx serie i år med Dolby Vision (https://www.digitaltrends.com/home-theater/philips-dolby-vision-tvs-kitchen-tv-google-assistant/)

Lenke til kommentar

De fleste kjører Dolby Vision som software; LG bruker dolby sin egen chip (som naturligvis er bedre). Fordelen med Dolby Vision er at gamma kurven er dynamisk fra scene til scene; slik at man får optimalt bilde på HDR avhengig av innhold. Dolby Vision gjør at HDR ser optimalt ut sammenlignet med alle andre forsøk. Når det er relativt ny teknologi så opplever man mindre feil og mangler fra tid til annen, men på min 2017 modell LG OLED ser alt av dolby vision perfekt ut nå. Det var i begynnelsen enkelte filmer som fikk for mye lys i mørke scener osv. Mitt syn er uansett at for HDR er dolby vision et stort steg i rett retning.

 

Edit:

Med dolby vision så justeres gammakurven i TV via meta-data fra kilden; for å optimalisere for mye lys eller mye mørke scener. Vanlig HDR kan se veldig mørkt ut på store deler av filmen

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...